• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Ja det ska bli så skönt att åka bort bara vi två, har inte varit iväg så där tillsammans sedan vi fick barn. Hon har sovit hos mormor ich morfar utan oss några ggr innan, men då har vi alltid sovit hemma och typ bara varit på nå festligheter och det blir ju inte samma sak. Nu skriver jag från mobilen så därför blir det inga stycken... Meja - hoppas det onda betyder att äggstockarna jobbar riktigt hårt nu för att fixa fram ett perfekt ägg. Du skulle inte göra nåt VUL lr? Saramandis - ja det var ju ett sammanträffande, var bor du? Tänkte att om vi tillhör samma landsting så vet jag ju lite hur det fungerar med att få hjälp med att bli gravid osv...Hur oregelbunden mens har du? Hur länge har du vetat om att du har PCO?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Här sitter man nu på ÄL+16 ca (om jag nu hade ÄL) ingen mens i sikte men vågar inte riktigt testa heller då jag testade BIM-5 och -1 tror jag men fick inte ens ett svagt....

Känns nästan som om mensen är på g också för jag får som molvärk i magen och det hugger till ibland. Brösten gör inte ont längre heller :(

• saramandis

Meja 2011: Ja, bara vänta och se om det fungerar eller inte me provera, några dagar kvar nu innan sista tabletten. Vad jobbigt att behöva gå igenom ett MA. Jag hoppas att ni har samma tur med pergo nu som då =)

Treasures: Jag bor i Umeå, själv då? Har haft väldigt oregelbundens mens, är det har varit som sämst mens ca 1-2 ggr/år. Fick veta att jag har PCO i Januari detta år, hade tänkt att kolla upp detta tidigare, men eftersom vi vart gravida med min dotter spontant utan hjälp, och vi har inte varit redo för syskon förrän ca 1 år tillbaka. Skulle vara kul om vi tillhör samma landstig, så vi har dela erfarenhet =) tyckte att jag fick bra hjälp, ska kontakta dem igen efter sommaren om inte provera funkar, har dock ca 5 kg att gå ner för att hamna på normalvikt. Vet du om man måste ligga på något speciellt bmi för att få pergotime?

• Meja2011
    Treasures skrev 2012-07-11 23:19:19 följande:
    Ja det ska bli så skönt att åka bort bara vi två, har inte varit iväg så där tillsammans sedan vi fick barn. Hon har sovit hos mormor ich morfar utan oss några ggr innan, men då har vi alltid sovit hemma och typ bara varit på nå festligheter och det blir ju inte samma sak. Nu skriver jag från mobilen så därför blir det inga stycken... Meja - hoppas det onda betyder att äggstockarna jobbar riktigt hårt nu för att fixa fram ett perfekt ägg. Du skulle inte göra nåt VUL lr? Saramandis - ja det var ju ett sammanträffande, var bor du? Tänkte att om vi tillhör samma landsting så vet jag ju lite hur det fungerar med att få hjälp med att bli gravid osv...Hur oregelbunden mens har du? Hur länge har du vetat om att du har PCO?
    Det kan jag förstå=) hoppas ni får de mysigt iaf

Ja det hoppas jag med=) Näe, det var väldigt länge sen vid pergo kur som jag gjorde VUL, så inget denna gång. Men har jag inte blivit gravid tills augusti så ska jag få en tid till gyn iaf
    Tindra2011 skrev 2012-07-11 23:35:45 följande:
    Här sitter man nu på ÄL+16 ca (om jag nu hade ÄL) ingen mens i sikte men vågar inte riktigt testa heller då jag testade BIM-5 och -1 tror jag men fick inte ens ett svagt....

Känns nästan som om mensen är på g också för jag får som molvärk i magen och det hugger till ibland. Brösten gör inte ont längre heller :(
    Åhh håller tummarna för er=) du har väl gått över BIm nu va? Då är ju allt positivt;)
    saramandis skrev 2012-07-12 09:03:22 följande:
    Meja 2011: Ja, bara vänta och se om det fungerar eller inte me provera, några dagar kvar nu innan sista tabletten. Vad jobbigt att behöva gå igenom ett MA. Jag hoppas att ni har samma tur med pergo nu som då =)

Treasures: Jag bor i Umeå, själv då? Har haft väldigt oregelbundens mens, är det har varit som sämst mens ca 1-2 ggr/år. Fick veta att jag har PCO i Januari detta år, hade tänkt att kolla upp detta tidigare, men eftersom vi vart gravida med min dotter spontant utan hjälp, och vi har inte varit redo för syskon förrän ca 1 år tillbaka. Skulle vara kul om vi tillhör samma landstig, så vi har dela erfarenhet =) tyckte att jag fick bra hjälp, ska kontakta dem igen efter sommaren om inte provera funkar, har dock ca 5 kg att gå ner för att hamna på normalvikt. Vet du om man måste ligga på något speciellt bmi för att få pergotime?
     Härligt=) JA det var inte alls roligt, det var band det värsta jag varit med om. Ja det får vi hoppas=) 
    Meja 11-11-23
  • Treasures

saramandis - vi bor typ i Umeå, i en by strax utanför! Antar att du går på kvinnokliniken nu då? Sa de nåt om nån fortsättning med Pergotime? När jag var där i nov 2010 för att jag inte fått tillbaka mensen efter graviditeten och amning så kunde de inte hjälpa mig mer än med Provera och Metformin. Då var det inte aktuellt med att bli gravid igen men hon jag träffade sa att då man vill ha syskon får man ingen hjälp av dem eller av barnlöshetteamet i Skellefteå (där var vi när vi kämpade för första barnet). Utan man får vända sig privat till IVF-kliniken här i Umeå så det är vad vi gjort nu. Samma sa läkaren jag hade i samband med MA:t i januari i år. Tycket det är värdelöst och orättvist att det inte fungerar på samma sätt i hela landet. De är dock jättefina på IVF-kliniken och man får tycka till mkt själv eftersom man betalar ju för det själv med. Hoppas det räcker med Provera för dig så ni slipper söka er vidare.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Meja- går man på äl stickorna så borde jag ha gått över bim dock var jag och mannen oense om det var positivt på äl stickan eller negativt.

• Treasures

Idag har jag en känsla av att det faktiskt har tagit sig, vet inte varför det bara känns så. Samtidigt så har jag lite molvärk och hugg då och då i magen som inte brukar vara nåt positivt för mig. Känner ett enormt sug att ta ett test nu snart trots det jag skrev igår...men är samtidigt livrädd för att få minus. Ska försöka hålla mig ett par dagar till och fortsätta känna efter lite till.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Treasures- Vad roligt att vi båda bor i Umeå, vi bor också utanför Umeå i hus =)

På kvinnokliniken ska de bara till mig att jag skulle prova provera, och gå ner några kilo så trodde hon att ägglossningen skulle komma i gång, men tvivlar på det eftersom jag haft oregelbuden mens hela livet, även när jag varit normalviktig. Frågade aldrig om pergo, men har förstått i efterhand att de är ev de som kommer att behövas. Ska ringa om kolla det, men vad tråkigt att de är så, man vill ju ha mer en ett barn.  

Vad kostar det att gå till IVF-kliniken? Har det några speciella krav, att man tex ska ha försökt i ett år att bli gravid eller så? 

• Treasures

Ja det var verkligen roligt! Hoppas vi båda är gravida snart med och kanske kan hänga i samma gravidtrådar med andra blivande Umeåmammor. Och när vi fått våra efterlängtade knyten kanske träffas på playdates! Om du kontaktar kvinnokliniken igen så fråga om du inte kan få Metformin utskrivet, det kan hjälpa många med PCO att få mer regelbunden ÄL och det kan dessutom göra det lite lättare att gå ner i vikt. LCHF ska också vara bra, både för vikten och fertiliteten. På IVF-kliniken kostar det 500:- / besök och de har inte några krav om hur länge man ska ha försökt, man får ju stå för kostnaden själv så.... Vi har hitills varit dit två ggr, först ett besök då vi pratade massor, gick igenom hälsoformulär, tidigare graviditeter, gjorde VUL och la upp en behandlingsplan. Det var den 12/6 sen fick jag mens 16/6 och började med Pergotime som vi bestämt, var sedan dit igen dag 11 för koll om dosen varit lagom och så att ett ägg var på G. Nu har de sommarstängt så vi kommer fortsätta med Pergotime utan kontroll på egen hand om jag inte blir gravid och sedan höra av oss till hösten igen. Hur gammal är du? Ofta blir man ju mer fertil efter 30, för mig har det faktiskt blivit så, blir snart 33.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Testade iaf idag eftersom jag borde vara dagar efter BIM nu och det blev negativt. fan fan fan tänker jag nu, nu orkar jag inte mer! Blir bara mer och mer besviken och arg på min kropp för varje månad som går. Speciellt som min man så gärna vill ha fler barn också, det känns som jag gör honom besviken också.( Han har såklart sagt att jag inte gör det) 

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.