• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-07-26 22:14:37 följande:
    FruSen:

Välkommen!! Vad roligt att denna tråd får flera medlemmar!!  Jag har också nyligen fått veta att jag har PCO, fick första barnet spontant som du, vi hade inte ens försökt bli gravida, (född 08), trodde att de skulle gå lika lätt nu, men icke =( Vi har nu försökt i  7 månader. 
    Har ätit provera nu, vet inte om de är samma som primolut? Men med provera, ska man inte äta den under graviditeten, så det kan nog vara bästa att vänta för att se om du är gravid innan du tar tabletterna. Det gjorde jag och när min mens inte kom den månaden började jag med tabletterna. Har oregelbunden mens har du när du inte äter p-piller? Har också väldigt oregelbuden mens. 
    Primolut-nor skulle jag äta i 10 dagar för att framkalla en mensblödning. Ska få mens 2-3 dagar efter jag ätit primolut-nor. När jag får mens ska jag börja med pergotime. 
    Har gjort ett graviditetstest som visade negativt så jag chansar och börjar äta primolut nu, vill ju inte vänta överdrivet länge på att få men och börja med pergotime. Jag vill ju bli gravid helst igår

Jag har väldigt oregelbunden mens när jag inte äter p-piller. Det senaste året har jag haft mens tre, max fyra gånger. Har ibland nån liten pytteblödning, typ blodblandade flytningar bara. Dock har den varit bättre när jag tidigare vägde lite mindre. Är inte överviktig, väger ca 63-64 kg nu men när jag väger under 60 sköter sig mensen bättre tycker jag. Gynläkaren sa också att bara ett fåtal kilon kan göra stor skillnad för oss med pco. När jag blev gravid med dottern vägde jag bara 54 så det spelar säker roll att jag nu väger 10 kg mer...  

Såg att det var fler av er som bodde i norr?  I Umeåträkten? Själv bor jag i Piteå och här finns ju verkligen inte så många privata alternativ... Tack och lov träffade jag en underbar läkare på kvinnokliniken, tror det är hennes förtjänst helt och hållet till att det rullat på så fort nu. Hon jobbar egentligen i Sunderbyn men var tillfälligt på KK i Piteå när jag var där. De verkar dock inte ha semesterstängt för jag ska ringa och boka tid för ultraljud när jag får min mens (för att se om jag får någon äl). Trodde inte det skulle gå att få igång detta under sommaren faktiskt, hade räknat med att få vänta till hösten.
  • Treasures

Tindra - Så otroligt störande då de inte ringer som lovat. Man bokar ju som av sig helt och bara väntar på att de ska ringa.

Meja - Åh vad spännande, det är ju inte alls så länge kvar nu. Hoppas, hoppas!
    Jag mår bra, tackar som frågar. Är såklart trött, men det är värst på eftermiddagarna, på kvällen när det är dags att sova är jag inte så trött och har ofta svårt att somna. Är hungrigare än normalt, och hungern kommer plötsligt och då blir jag alldeles darrig. Har till och från lite ont i svanken, magen, ligamentshugg, men inga blödningar än så jag tolkar all smärta som bra sådan än så länge.

FruSen - Vad bra att du fått en bra läkare på kvinnokliniken. Här i Umeå får man ingen hjälpa av landstinget då man vill ha syskon och inte klarar det på egen hand, så det är privat som gäller. Tur att vi har IVF-kliniken för i övrigt finns det inte mkt till privata gynekologer. Norrlandsklinken, men de tror jag inte sysslar med sån här behandling.

Trevlig helg allihopa!      

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

TReasures: ja precis och blev ännu mer förbannad när jag imte kunde få tag på dem idag för Att dem bara hade telefon tid till klockan 11.

• FruSen

Treasures - Jag tror inte vi kommer få någon mer hjälp än pergotime. Men det är jag i alla fall glad att jag fått!! Trodde faktiskt inte ens vi skulle få det. Jättetråkigt att ni inte ens får någon hjälp av landstinget. Och så klagar politikerna i norra Sverige på att det föds för få barn... Konstigt då!

Norrbotten ger ju bara ett IVF-försök om du inte har några barn sedan tidigare, visst är det samma i västerbotten? Så dumt när de flesta andra landsting erbjuder tre försök. 

Och förresten, jag har ju glömt! GRATTIS till plusset!!! Solig 

Tindra - Usch vad trist att läkaren inte hörde av sig!

• saramandis

Treasures: Vad skönt att de gick så fort för er, hoppas på samma tur =) Vet du om man måste göra nytt VUL och ta alla prover igen hon IVF-kliniken? eller finns de ett sammarbete?

Frusen: Jag vet man vill ju helst bli gravid så fort som möjligt =) Jag är trött på att vänta nu, tycker att de är våran tur nu =)  Jag har också 5 kg att gå ner till normalvikt, har du provat LCHF? Funkade för mig gixk ner 5 kg på 1 månad, har bara 5 kg kvar (om jag inte gått upp nu under semestern) att gå, och de ska bort nu efter semestern.

Vad bra att du fått bra hjälp via kvinnoklinken, här blir det att söka privat hjälp till hösten, eftersom det verkar vara det bästa alternativet för oss som bor i Umeåområdet! Konstigt att de ska skilja så mycket vart man bor och vilken hjälp man kan få =(

• Nca

Hej tjejer! Här är en till med PCO, som försöker få ett syskon. Hoppas det är ok att jag hoppar in. Vi har en dotter som är 14 månader och känner att det är dags för syskon nu. Dottern kom till spontant, på första försöket så gissa om jag blev förvånad. En lyckträff sa läkaren. ÄL test funkar på mig verkar det som, och jag provar med det nu. Har en cykel på ca30-36 dagar, hat väl en ganska lindrig form av PCO, men det kan vara nog så svårt ändå. Fortsätter följa tråden aktivt :)

• FruSen

Saramandis - jag har faktiskt lånat hem lite GI- och LCHF-kokböcker av svärmor och tänkte testa det.  
    I helgen blir det nog inte, kommer börja ordentligt från och med på måndag. Det är ju PDOL nu (festival) och vi ska gå ner och käka lite festivalmat imorgon Men sen ska jag prova köra stenhårt med LCHF/GI. Har ju hört att det hjälpt många.
    Har en crosstrainer hemma dessutom (som i princip aldrig använts!!!) som jag SKA träna på minst 30 min/dag har jag bestämt! Har ett mycket stillasittande jobb (kontor) och kollegor som ofta tar med och bjuder på fika på jobbet...  Tungan ute
    Några kilon bör jag ju kunna gå ner. Jag har alltid haft väldigt lätt för att minska i vikt. Men på sista tiden (det senaste året) verkar det ha blivit totalstopp på den fronten! Jag vet inte vad som hänt! Det räcker med att jag tittar på en godispåse så ökar jag flera kilo som dessutom sitter som berget! Prover togs på sköldkörteln men jag vet inte vad svaret är. Jag fick i tisdags bara svar att "de prover som togs 18/7 stämmer väl överens med PCOS". Ska nog ringa KK på måndag och fråga, de bör väl se provsvaren där eller hur?

• miracle maker
    Treasures skrev 2012-07-26 22:36:21 följande:
    Hur går det för er andra? Meja - när har du bim? Några symtom? Miracle maker - hur går det för er? Visst har du ätit dina piller klart nu och inväntar ÄL?

Här går ingenting som det ska... läkaren ringde om provsvaret från blodprovet från förra cykeln, hon trodde inte jag hade haft äl. Nu är jag på dag 13 men har inga känningar och heller inga förhoppningar om äl denna cykel heller. Hade äl-flytningar dag 6-7 (men inga andra känningar) och sen bruna flytningar dag 9 så min kropp verkar vara helt ute och cykla.

Känner mig ganska modlös och uppgiven för tillfället, jag var inte alls inställd på att det skulle bli så mycket svårare den här gången.  
  • Treasures

FruSen - Tack Pergotime kan ju räcka ganska långt för oss med PCO och då ni redan har ett barn som blev till utan hjälp så kommet det säkert gå jättebra för er nu!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.