• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis

Treasures-Ja, jag håller tummarna för att vi blir gravida snart, skulle vara en dröm , så mycket lättare allt skulle kännas =) tack för tipset om metformin, kanske är nått man skulle prova. Har provat LCHF lite nu under våren och det funkar jättebra =) Men ligger på is lite nu under semestern, är svårare då =)

Om det bara kostar 500 kr/besök så är det ju absolut värt det, om man får bättre hjälp än via kvinnokliniken, de tar ju  300 kr/besök. Vet du när de öppnar efter sommaren?

Jag är 28 år, de sa det också till mig på kvinnoklinken, att de kunde bli bättre med åldern, men vi vill ha syskon nu, min dotter fyller 4 år nu i Juli, så det känns som de är daxs nu =)

• Treasures
    Tindra2011 skrev 2012-07-12 23:12:12 följande:
    Testade iaf idag eftersom jag borde vara dagar efter BIM nu och det blev negativt. fan fan fan tänker jag nu, nu orkar jag inte mer! Blir bara mer och mer besviken och arg på min kropp för varje månad som går. Speciellt som min man så gärna vill ha fler barn också, det känns som jag gör honom besviken också.( Han har såklart sagt att jag inte gör det) 
    Tids nog lyckas ni igen, du är ju så ung så du har ju massor av tid på dig. Hoppas ni får nån hjälp snart iaf så löser det sig nog!
    saramandis skrev 2012-07-12 23:55:17 följande:
    Treasures-Ja, jag håller tummarna för att vi blir gravida snart, skulle vara en dröm , så mycket lättare allt skulle kännas =) tack för tipset om metformin, kanske är nått man skulle prova. Har provat LCHF lite nu under våren och det funkar jättebra =) Men ligger på is lite nu under semestern, är svårare då =)

Om det bara kostar 500 kr/besök så är det ju absolut värt det, om man får bättre hjälp än via kvinnokliniken, de tar ju  300 kr/besök. Vet du när de öppnar efter sommaren?

Jag är 28 år, de sa det också till mig på kvinnoklinken, att de kunde bli bättre med åldern, men vi vill ha syskon nu, min dotter fyller 4 år nu i Juli, så det känns som de är daxs nu =)
    Förstår att du skippar LCHF under sommaren, då vill man ju unna sig allt möjligt gott. Har du märkt av nån skillnade vad gäller mens och sånt medan du ätit den kosten? Är den mer regelbunden? Jag har aldrig provat LCHF men försöker tänka på att inte äta så mkt snabba komlhydrater och sötsaker, även om det är svårt.

Ja jag tycker också att det är värt det än så länge, det går dock inte under högkostnadskyddet så man får inte gå gratis efter 1100:- Får hoppas att det inte behövs så många fler besök nu bara. De öppnar nån gång första veckan i augsti, minns inte exakt datum med det står på hemsidan.

Jag förstår att du inte har ro att vänta, sen vet man ju inte om kroppen skärper till sig med åldern heller. Vår tjej är ju drygt ett år yngre än din, men jag känner mig ändå stressad. Var så nöjd med att det skulle bli 2 år och 9 mån mellan barnen då vi blev gravida, men det sket sig ju som sagt. Nu blir det ju som minst nästan 3½ år mellan dem. Ångrar ofta att vi inte började tidigare, men det är lätt att vara efterklok.    

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Treasures:

Jag provade bara LCHF under i månad, men fick ner 5 kg och fick mens den månden, så det kanske funkar? Ska prova till hösten igen, under en längre period och gå ner de sista 5 kg till normalvikt. 

Ska kolla hemsidan när de öppnar och kontakta dem till hösten. Så man får riktig hjälp, vill också bli gravid snart så de inte blir jätte stor åldersskillnad mellan min dotter. Men det går ju inte alltid... ser det lite som en fördel att hon är lite äldre, med tanke på att hon då har slutat med blöja, klarar sig bra själv och är mer självständig. Mär minen de klart är ju roligare om de kan leka tillsammans. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp för oregelbuden mens tidigare, men vi hade de ganska jobbigt när min dotter  föddes med komplikationer och annat, så vi har inte känt oss redo för syskon tidigare.

Känns bra att prata här på familjeliv med andra som sitter i samma sits, känns då som att man inte är ensam om problemet i alla fall. Känner igen annan i min närhet som man samma problem, det verkar vara helt normalt för dem =)

• TheBlueOcean

Eftersom jag inte kunde få mitt pluss så kan väl ändå mensen komma nu! Har nu fått upp humöret och hoppet och vill få chansen igen, bara mensen kommer nu :)

• Treasures
    saramandis skrev 2012-07-13 21:24:11 följande:
    Treasures:

Jag provade bara LCHF under i månad, men fick ner 5 kg och fick mens den månden, så det kanske funkar? Ska prova till hösten igen, under en längre period och gå ner de sista 5 kg till normalvikt. 

Ska kolla hemsidan när de öppnar och kontakta dem till hösten. Så man får riktig hjälp, vill också bli gravid snart så de inte blir jätte stor åldersskillnad mellan min dotter. Men det går ju inte alltid... ser det lite som en fördel att hon är lite äldre, med tanke på att hon då har slutat med blöja, klarar sig bra själv och är mer självständig. Mär minen de klart är ju roligare om de kan leka tillsammans. Jag ångrar att jag inte sökte hjälp för oregelbuden mens tidigare, men vi hade de ganska jobbigt när min dotter  föddes med komplikationer och annat, så vi har inte känt oss redo för syskon tidigare.

Känns bra att prata här på familjeliv med andra som sitter i samma sits, känns då som att man inte är ensam om problemet i alla fall. Känner igen annan i min närhet som man samma problem, det verkar vara helt normalt för dem =)

Oj, 5 kg på en månad är ju jättebra! Jag ligger precis på den vikt jag vill så jag är lite rädd för att gå ner för mkt om jag börjar med LCHF. Pratade lite med läkaren som gjorde skrapningen vid mitt MA om vikt och sånt och hon sa att det inte skulle vara till nån fördel om jag gick ner nåt mer, så nu försöker jag bara hålla vikten jag har.

Nej men det är nog klokt att vänta tills man känner sig redo ändå för fler barn. Du var ju förhållandevis ganska ung när du fick första barnet. Får man fråga vad det var för komplikationer? Jag tycker också att det känns lite skönt att storasyster hinner bli lite äldre och mer självständing innan ett eventuellt syskon kommer. Man kan ju förklara så mkt mer för dem och de kan vara mer delaktiga i att ta hand om bebisen. När vi blev gravida i december var vår plan att vi skulle börja pottträna dottern i sommar så vi inte skulle ha två blöjbarn. Men hon valde att sluta med blöja i april och gjorde det helt på egen hand så det har vi ju redan klarat av.

Visst är det skönt med familjeliv. Sen har jag faktiskt upptäckt att om man börjar prata om det så dyker det upp fler och fler i ens omgivning som har eller har haft liknande bekymmer. Jag pratade inte med nån när vi kämpade för att få första barnet, sen när man väl var gravid var det lättare att öppna sig och berätta om bekymmren som varit. Nu pratar jag med ett par av mina bästa vänner, varav en själv fått göra IVF, gått igenom flera missfall och nu snart är tvåbarnsmamma. Mår mkt bättre denna gång, kanske för att det inte gått lika lång tid än eller för att vi redan har ett barn att trösta oss med men jag tror också pga att jag kan prata mer öppet om hur det känns. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Treasures:
    De komplikationer som jag fick var att jag fick havandeskapsförgiftning vilket till slut ledde till akut kejsarsnitt, efter  några försök till igångsättning. Vilket senare ledde till infektion och blödning, förlorade mycket blod, så jag fick fylla på några liter. En bra sak var i alla fall att dottern vad helt frisk =) Dock hade hon kolik de 3 första månaderna, då det var ganska påfrästande för oss eftersom hon aldrig var nöjd stackarn =) När hon bara var några månader, svimmade jag en kväll på toan, ringde in sambo som jobbade natt och han kom genast hem, och vi åkte in på akuten. Tänkte då att jag måste ha svimmat eller nått? Fick nån vecka efter ett nytt krampanfall, sambo var dock med denna gången, så kan såg att jag krampade. Det var då vi började förstå att jag hade fått Epilepsi. ( Min pappa har det också). Har fått olika mediciner under de senaste året för att hitta en medicin som kan göra mig krampfri, och nu tror jag att vi har hittat rätt medicin. Har snart varit krampfri i ett år, och mår bra av medicinen, så allt är bra nu =) Men i början var de tufft. Har blivit några sjukhus besök. Och när jag blir gravid igen kommer det att några extra ultraljud och täta besök på sjukhuset. Men vi vill ha syskon trots allt, men har tagit ganska lång tid innan vi har känt oss redo =)

Jag tror också att det finns fler som har fått kämpa för att bli gravida i min umgänges krets, tyvärr är det ett ämne som man inte pratar så ofta om. Ja man får vara glad att man har ett barn i alla fall, det är inte alla som har det =)  

• Treasures
    saramandis skrev 2012-07-14 19:56:53 följande:
    Treasures:
    De komplikationer som jag fick var att jag fick havandeskapsförgiftning vilket till slut ledde till akut kejsarsnitt, efter  några försök till igångsättning. Vilket senare ledde till infektion och blödning, förlorade mycket blod, så jag fick fylla på några liter. En bra sak var i alla fall att dottern vad helt frisk =) Dock hade hon kolik de 3 första månaderna, då det var ganska påfrästande för oss eftersom hon aldrig var nöjd stackarn =) När hon bara var några månader, svimmade jag en kväll på toan, ringde in sambo som jobbade natt och han kom genast hem, och vi åkte in på akuten. Tänkte då att jag måste ha svimmat eller nått? Fick nån vecka efter ett nytt krampanfall, sambo var dock med denna gången, så kan såg att jag krampade. Det var då vi började förstå att jag hade fått Epilepsi. ( Min pappa har det också). Har fått olika mediciner under de senaste året för att hitta en medicin som kan göra mig krampfri, och nu tror jag att vi har hittat rätt medicin. Har snart varit krampfri i ett år, och mår bra av medicinen, så allt är bra nu =) Men i början var de tufft. Har blivit några sjukhus besök. Och när jag blir gravid igen kommer det att några extra ultraljud och täta besök på sjukhuset. Men vi vill ha syskon trots allt, men har tagit ganska lång tid innan vi har känt oss redo =)

Jag tror också att det finns fler som har fått kämpa för att bli gravida i min umgänges krets, tyvärr är det ett ämne som man inte pratar så ofta om. Ja man får vara glad att man har ett barn i alla fall, det är inte alla som har det =)  
    Oj, ni har gått igenom en hel del då, men vad bra att det är under kontroll nu och att ni vågar satsa på fler barn. Kan du fortsätta ta epilepsimedicinerna om du blir gravid eller måste du sluta med dem och riskera få kramper under graviditeten? Hoppas allt kommer gå bra för er i alla fall.
    Föddes dottern några veckor för tidigt då eller hann du gå hela vägen ändå?

Jag hade en drömgraviditet, mådde inget illa och hade inga större krämpor...gick över sex dagar vilka kändes som sex veckor men sen gick förlossningen ganska raskt och utan komplikationer. Sa några minuter efter det var klart att det här vill jag göra igen, sån häftig upplevelse. Så det känns ju lite surt att man ska ha så svårt att bli gravid, annars hade jag nog velat ha många barn. Den här kampen suger verkligen musten ur en och jag vill inte gå igenom det fler gånger så vi har sagt att får vi bara ett syskon så är vi nöjda sen. Skulle det sedan bli ett oups om några år så är ju det bara en bonus.

Miracle maker - Hur har det gått? Väntar med spänning även om ditt förra inlägg inte var det mest positiva.

Idag känner jag mig bara pmsig, så jag tror inte längre att det tagit sig. Även om man kan bli störtlycklig över en finne på låret....finnar här och var är inget jag brukar ha....        
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Jag kan fortsätta med medicinen om jag skulle bli gravid, måste dock äta mera, för att minska risken för krampanfall under graviditen. Biverkningarna av medicinen är små i jämförelse av som kan hämta om jag inte skulle ta den =)

Jag födde två veckor för tidigt, men det gjorde inget. Hade också velat föda vanligt, eftersom känslan är helt annan och risken för komplikationer är mindre. Hoppas på en vanlig förlossning nästa gång =) Älskade att vara gravid, sån mysig känsla att ha en liten i magen som rör sig =)

Jag förstår att de är jobbigt att kämpa, speciellt när ni fick kämpa så mycket med första barnet. Skulle också vilja ha många barn, kan tänka mig upp till 4 st, men man får se hur det blir med det =)

Hoppas verkligen att ni lyckas denna månad, blir spännade att hör sen, när är bmi?  

• miracle maker

Jaha, det blev precis som jag befarade; ingen mens och inget plus mådde helskumt förra veckan med molvärk, illamående, tokömma bröst och bruna flytningar och var helt säker på att något var på gång. Nu har både illamående och molvärk försvunnit, brösten ömmar inte så mycket längre men de bruna flytningarna håller i sig, inne på dag 6 nu. Det är så konstigt, det kändes verkligen som att kroppen laddade både för både ägglossning och mens, trots att båda uteblev...

Enormt besviken på min kropp nu, men det enda jag kan göra är att köra igång med ny proverakur och sen enkeldos pergo igen och hoppas att kroppen svarar bättre nästa gång. Det tråkiga är att för tre år sedan så trodde läkaren inte att jag hade egen ÄL, men jag blev ändå gravid på första enkelkuren pergo. Den här gången tror läkaren att jag har egen ÄL, ändå funkar inte pergo...?! Börjar bli orolig för att det är något annat som spökar. Imorgon kör vi iaf igång med LCHF här hemma, hoppas att det kan ge kroppen en liten kickstart på något vis...

Tindra och Treasures, hoppas på positiva besked från er istället!!   

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.