Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

Hoppas in här, för här verkar jag passa in. Har försökt nu i 6 mån att bli gravid, men inget händer. Har pco, försöker med provera den här månaden och hoppas på det bästa. Någon annan som har prövat provera och kan förklara hur det funkar, har läst lite olika, kan man få ägglossning under kuren, har förstått att den framkallar en blödning, som mens, men är det tänkt att ägglossningen ska komma sen då? och att mensen förhoppningsvis ska bli regelbunden?

• saramandis

Tack Treasures för dina svar! Nu fattar jag hur det ligger till, som jag hade anat. Provar provera denna månad och hoppas att de funkar, men känns lite hopplöst just nu. Första barnet född 08, var inte planerat, så då hade vi inte ens försökt att bli gravida =) Hur länge har ni försökt och några barn sen innan. 

• saramandis

Samma här längtan efter syskon är enormt stor, så att de gör ont i hjärtat. Jobbigt när folk runt oss frågar, när ska ni ha syskon då. (fast de menar väl) Vad tråkigt med missfall, kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara.
     Hoppas också på att få prova pergotime om inte provera hjälper, efter som den ger ägglossning, och de är ju det vi vill ha =) 

• saramandis

Treasures- 
    Ja kan förstå att ett MA kan knäcka en psykiskt. Vi har nu försökt i 6 Månader, inne på det 7:e försöket, och för varje månad som går ökar bara pressen, planerar att skaffa flera barn efter den andra barnet också, men får se hur det blir.

Ja, när folk frågar vet man inte vad man ska säga när det gäller om man ska skaffa några syskon eller inte. Tycker det är ganska fräckt att fråga, beroende på vem som frågar, Kan tycka att de är ganska privat, själv ställer jag inte den frågan till andra. 

Vilket sammanträffande ska också till Sundsvall mån- ons nästa vecka =) Skönt att komma bort och tänka på annat. Hoppas för för eran skull att inte ingen mens dyker upp. Håller tummarna!

• saramandis

Meja 2011: ok, äter provera för första gången nu. Men fick bara provera för att se om det kan hjälpa att  mensen ska blir regelbunden. Hoppas på att få pergotime sedan eftersom de är ägglossningen jag vill ha =)

• saramandis

Meja 2011: Ja, har inte så stora förväntningar på provera faktiskt. Har haft oregelbunden mens ända sedan jag började få mens, så jag är tveksam att provera ska funka. Hur länge har du provat pergotime?
    Ja de är tråkigt att det inte kan funka som vanligt, som det verkar göra för alla andra ( i alla fall de jag har runt omkring mig), det är ganska orättvist.

• saramandis

Meja 2011: Ja, bara vänta och se om det fungerar eller inte me provera, några dagar kvar nu innan sista tabletten. Vad jobbigt att behöva gå igenom ett MA. Jag hoppas att ni har samma tur med pergo nu som då =)

Treasures: Jag bor i Umeå, själv då? Har haft väldigt oregelbundens mens, är det har varit som sämst mens ca 1-2 ggr/år. Fick veta att jag har PCO i Januari detta år, hade tänkt att kolla upp detta tidigare, men eftersom vi vart gravida med min dotter spontant utan hjälp, och vi har inte varit redo för syskon förrän ca 1 år tillbaka. Skulle vara kul om vi tillhör samma landstig, så vi har dela erfarenhet =) tyckte att jag fick bra hjälp, ska kontakta dem igen efter sommaren om inte provera funkar, har dock ca 5 kg att gå ner för att hamna på normalvikt. Vet du om man måste ligga på något speciellt bmi för att få pergotime?

• saramandis

Treasures- Vad roligt att vi båda bor i Umeå, vi bor också utanför Umeå i hus =)

På kvinnokliniken ska de bara till mig att jag skulle prova provera, och gå ner några kilo så trodde hon att ägglossningen skulle komma i gång, men tvivlar på det eftersom jag haft oregelbuden mens hela livet, även när jag varit normalviktig. Frågade aldrig om pergo, men har förstått i efterhand att de är ev de som kommer att behövas. Ska ringa om kolla det, men vad tråkigt att de är så, man vill ju ha mer en ett barn.  

Vad kostar det att gå till IVF-kliniken? Har det några speciella krav, att man tex ska ha försökt i ett år att bli gravid eller så? 

• saramandis

Treasures-Ja, jag håller tummarna för att vi blir gravida snart, skulle vara en dröm , så mycket lättare allt skulle kännas =) tack för tipset om metformin, kanske är nått man skulle prova. Har provat LCHF lite nu under våren och det funkar jättebra =) Men ligger på is lite nu under semestern, är svårare då =)

Om det bara kostar 500 kr/besök så är det ju absolut värt det, om man får bättre hjälp än via kvinnokliniken, de tar ju  300 kr/besök. Vet du när de öppnar efter sommaren?

Jag är 28 år, de sa det också till mig på kvinnoklinken, att de kunde bli bättre med åldern, men vi vill ha syskon nu, min dotter fyller 4 år nu i Juli, så det känns som de är daxs nu =)

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.