Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

Skulle också skriva att jag uppdaterar på Tisdag hur det har gåttGlad

• saramandis
    barbarmama skrev 2012-09-13 13:18:04 följande:
    Hej, får jag hänga på er här?

Jag och sambon var hos gyn i tisdags för att få reda på varför mina menscyklar har varit/är så oregelbundna.. och fick då reda på via ett VUL att jag har PCO. Så nu skulle jag fortsätta att tempa varje morgon och sen när tempen börjat stiga och är på sin fjärde förhöjda temp-dag, så skulle jag gå ner till VC och göra ett hormonprov, för att se om det finns några mer faktorer som påverkar, samt för att kunna fastställa PCO diagnosen. 

Jag har en son född 2010, han blev till på 1:a försöket med ägglossningstest (men 5:e månaden av oskyddat sex) och innan graviditeten hade jag en vääldigt regelbunden menscykel (alltid 29 dagar och kom alltid mellan kl 15-16 på dag 29, varade i 4 dagar, och hade alltid ägglossning på dag 15) så jag vet att jag inte hade PCO innan dess, så jag har alltså då efter förlossningen fått/utvecklat PCO. Det kom som en chock för mig, samtidigt som jag anade det. Vi är inne på vårt 12:e försök nu utan att ha blivit gravida och nu förstår jag varför. Jag har använt mig att temp-metoden nu i ca 5 månader, samt använt mig av ägglossningstest, men tack vare temp-metoden så har jag märkt att jag inte haft ägglossning varje månad, trots positiva ägglossningstest. 

Vi blev tillsagda av GYN-läkaren att boka in oss för en utredning direkt efter att jag har fått provsvaren från hormonprovet. Och att vi då skulle få komma och göra en utredning direkt, utredningen beräknades ta ca 3 veckor sa han (om inget provsvar drog ut på tiden). Och han hjälpte oss mer än gärna. Vi ska göra vår utredning på en privat Gyn-klinik. Och det känns så otroligt skönt att vi äntligen kan få hjälp.
    Välkommen Barbarmama! Vad roligt med nya medlemmar!

Har också en 08 som blev till på första försöket, var inte planerat, men det bästa som hänt mig Glad   
    Nu har vi försöt få syskon i 9 månader men inget händer, haft oregelbunden mens ända sen jag fick mens, så hade förstått att de skulle ta tid. Har pco enligt en koll som jag gjorde i Jan-12. Så nu har vi bestämt oss att söka hjälp, blir dock privat eftersom lanstinget inte hjälper till med syskon. Vi börjar utredning på tisdag nästa vecka ska vi dit för första besöketGladKänns som en lättnad att äntligen få hjälp, och snart blir gravid. När ska ni börja utredning? 
  • saramandis
    Emmmsan skrev 2012-09-13 19:35:15 följande:
    Välkommen till tråden barbarmama!

Åhh jag är så nervös inför mitt vul imorgon. Har en känsla av att pergon inte har fungerat och jag kommer att bli såå ledsen om det visar sig vara så . Usch va jobbigt det här är. bara en evig väntan ju.

Hur har ni andra gjort när ni ska på vul och sånt, har ni sagt som det är på jobbet eller har ni dragit en vit lögn? Jag har sagt att jag ska till tandläkaren imorgon och förra gången sa jag att jag skulle på cellprovtagning. Men om jag måste dit fler gånger nu så vet jag inte vad jag ska säga. Jag vill inte säga som det är så alla får reda på att vi försöker skaffa ett till barn.

Har bara sagt att jag ska på ett läkarbesök och de har inte frågat något om det, jobbet har väl inget med det att göraGlad Kan ju dock bli inte frågande om det blir många besök, men då får man väl hitta på något annat.
  • saramandis
    masken skrev 2012-09-14 16:48:43 följande:
    Hoppar in här en snabbis, dock inget syskonförsök för mig utan vi försöker få till vårt första barn :) Har PCO, typ en mens under hela 2011. Är inne på andra pergokuren, denna gång dubbel dos. Var på VUL dag 12, visade flera äggblåsor på 10-12mm, tillbaka på dag 14, ingen större tillväxt, ska tillbaka igen dag 19. Fick på enkelkuren ägglossning på dag 24 så än finns det kanske hopp. Fick iaf mens efter den pergokuren så jag hoppas på äl i slutet på nästa vecka :)

Jobbigt när inte mensen vill funka som den ska, vet hur det är, ett år hade jag typ mens en gång. Men tur att de finns hjälp att få, lycka till och hoppas att du får ägglossningGlad
  • saramandis

Jag har varit till IVF-kliniken dag och fick väldigt goda nyheter. Gjorde ett VUL som visade att jag hade en stor och fint ägg som kommer att lossa vilken dag som helst, så senare i dag blir de att ha ett ägglossningstestGlad
    Så hon sa att de såg lovande ut denna månad, om allt funkar som de ska, annars så fick jag utskrivet pergo och provera som jag ska börja med annars om de inte blir något resultat denna månadGlad Känns så skönt att det börjar hända saker nu, känner mig mycket lungnare nuGlad

• saramandis
    Emmmsan skrev 2012-09-18 13:51:02 följande:

Vilka bra besked! Håller tummarna för att det tar sig nu och att du inte behöver använda pergo och provera

Här händer det inte mycket. Har haft lite typiska ägglossningsflytningar idag men det har jag haft förut utan att det varit ägglossning så jag vågar inte hoppas något på det. Gjorde ett äl-test igår och då var det svaga strecket som jag fick förra veckan ännu svagare så jag antar att den lilla äggblåsan som jag hade i fredags har tillbakabildats??? Åhh tänk om man hade fått komma på ett till vul den här veckan för att se om den hade vuxit någe mer eller tillbakabildats. Men men det är ju bara att vänta och se. Så jobbigt bara att man går runt och tänker på det hela tiden.

Gjorde ett ägglossningstest nu men det var negativt, typiskt, men får ta ett nytt i morgon, när på dyngnet brukar du ta ägglossningstest? Tycker att du borde ringa och fråga om du kan få komma på ett VUL och kolla, mina blodprover som jag tagit i Fredags visade inga utslag, men nu fanns äggblåsan därGlad Så jag antar att de kan ändras ganska snabbt?
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-18 18:56:57 följande:
    Ajdå, men ge inte upp hoppet, det kanske är ett par dagar bort bara

Ja jag hoppas det, tror det är den 20:e, enligt ägglossningskalender Glad

Hur går det för dig? Hur går det? Skulle du göra något tidigt VUL?
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-18 20:22:33 följande:

saramandis - Vilka härliga nyheter och vilken bra tajming att du fick göra ett VUL just nu! Vilken dag efter sista mens är du på nu? Min tips är att från och med nu även om ÄL-testen är negativa nån dag till att ha sex varannan dag....Nu då vi lyckades höll vi på så i en vecka och det positiva ÄL testet kom dagen innan vi hade sista sexet med graviditetsförhoppning. Så himla glad jag blir för er skull nu! Vad hette läkaren du träffade? Vad är det för ÄL-test du använder?

Tack för ditt stöd Treasures!

Ja det blev verkligen en full träff, har ju haft så oregelbunden mens så det är svårt att säga vilken dag det är, men sen jag börjat äta provera så har jag haft en cykel på 40 dagar, och då ska jag ha ägglossning den
    20:e, känns inte helt otänkbart att de ska stämma Glad Ska ta ägglossningstest varje dag nu, började i dag, men negativt, men ska pröva i morgon bitti istället. vilken tid på dygnet brukar du ta testet? Änvänder nu clearblue digitalt, de rekommenderade det, dyrt men om de ger resultat så är det värt det Glad Annars brukar jag använda testlagret. Läkare vi träffade hette Jenny, super bra och trevlig, var inte diskutioner hon skrev ut pergo direkt, hon påpekade dock min vikt, och jag vet ju att jag har några kilo att jobba på därFlört Känns bra att de finns alternativ om det inte fungerar denna gång, så ska jag börja med provera och enkeldos pergo.Ska även ta ett blodprov en vecka efter positivt ägglossningstest som ska visa om jag haft ägglossning eller inte. 

Hur går det för dig , växer magen? Har du någon bild?
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-18 21:58:03 följande:
    CB-digital är helt klart de bästa...jag körde med stickor och när de började visa på att ÄL var på G så dubbelkollade jag med de digitala. De visade inte positivt förrän det gått ett par dagar med det jag tyckte var mkt starka teststreck på stickorna. Hoppas så att du får en glad gubbe inom nån dag nu!

Då var det inte samma läkare som vi hade, hon var också super, men jag tror att hon inte skulle vara där i höst.  Blir du inte gravid nu men har haft ÄL så kanske du slipper ta Provera för att få blödning och kan börja med Pergotime direkt och förhoppningsvis få lite kortare cykel då. Kommer du göra VUL om det blir så att du måste ta Pergotime för att se hur äggblåsorna växer eller blir det blodprov då med?

För mig går det fortsatt bra, magen ser nu gravid ut och inte bara fet. Har ännu inte fotat nåt men ska be maken om hjälp med det snart. Gick in i v 14 idag och är ganska säker på att jag kände lite sprattel från skrutten tidigare ikväll...kändes bekant från förra graviditeten och absolut inte som valigt magkurr eller gaser. Nu har jag även börjat berätta för fler på jobbet då det snart inte går att dölja magen trots pösiga arbetskläder ;)    

Har slut på testlagret stickor nu, så nu blir det clearblue, ingen gubbe i dag heller, men det borde ju komma snart tycker jag, har i alla fall känningar av ägglossning, så snart kanskeGlad

Jo jag kommer att göra VUL om jag ska ta pergotime de ville att man gjorde det en gång, för att se så att inte för många ägg mognar, läkaren blev lite orolig när jag sa att det finns tvillingar i släkten och att ta pergo kan ju öka chansen att få tvillingarSkrattande Min mamma fick tvillingar, 5 år efter mig.

Min sambos spermaprov var i alla fall topp resultat på så det var ju bra, att de inte är något "fel" på oss båda, hade ju gjort saken ännu svårare.  

Vad mysigt när man börjar känna att det finns något därGlad        
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-19 14:34:44 följande:

Skönt att få göra vul innan
    Jag hoppas på ett vul nu snart för att se så det verkligen bara är en därinne!
    Jag har ju tvillingar i släkten, står till och med som riskfaktor i min journal
    Jag har på både mammas och pappas sida. Trodde bara det ärvdes från mammans sida men läkaren sa att en man kan föra genen över till sina döttrar. Maken har också tvillingar i släkten så dottern ligger väl antagligen också i "riskzonen" kan jag tro. 
    Blir det en bebis denna gång så är det sista, maken vägrar skaffa fler för han är helt övertygad om att det då inte blir ett tredje barn utan att vi då får två... Tungan ute

Hoppas du få göra ett VUL snart då så ni får veta om det är en eller två där inneGlad Det är ju både och med tvillingar, jobbigt men ändå unikt, det är inte all som får dem, dessutom brukar de skapa ett speciellt band mellan dem, mina bröder är tvillingar, och de står väldigt nära varandra. När fick du positivt på ägglossningssticken, vilken dag efter VUL och hur stor var äggblåsan? Min var 14 mm. 
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.