Inlägg från: saramandis |Visa alla inlägg
  • saramandis

Har PCO och planerar syskon.

lotteri skrev 2013-01-01 18:15:23 följande:
    Hur har allas jul å nyår varit?
    Själv har jag spenderat 4 intensiva dagar med 7 vuxna och 6 barn i åldrarna 1-4 år så det har inte varit lugnt och harmoniskt direkt :)

Jobbigaste med nyår var att två av de som vi umgicks med är gravida, typ i 4-5 månaden å de har legat med magarna i vädret titt som tätt. Har varit jättejobbigt att hela tiden bli påmind om hur o-gravid jag själv är. Den ena tjejen har kämpat jättelänge för att bli gravid så hon vet hur jobbigt det är när det inte tar sej, men den andra (som hunnit med både en graviditet och nu har en ettåring under tiden som vi försökt bli gravida) har flera gånger beklagat sej över att de blivit gravida redan innan de hunnit planera för ett tredje barn, och hur bökigt det ska bli med två blöjbarn, syskonvagn, plats i bilen mm. Jag unnar dem verkligen båda två, men jag kan inte hjälpa att känna mej bitter, avundsjuk och besviken på livets orättvisa.
    Känner igen mig i vad du skriver, jobbigt att de ska vara så orättvist, och att de ska klaga över att de är så jobbigt med andra barnet, istället för att vara tacksam att man fått barn och att man har så lätt att bli gravid. Och de värsta är väl när de frågar "ska inte ni ha ett syskon snart?"Har fått den frågan ett antal ggr nu och börjar bli ganska less.

Hur har er andras jul/nyår varit. Min har varit bra, känns bra med ett nytt år och ny försök att bli gravid, förhoppningsvis under detta år. 
    Har avslutat ännu en kur provera, i går och nu känner jag att mensen är på gång. Så nu blir det ett försök till med dubbeldos, blir spännande och se om de hjälper? Glad

Hur går de för er andra?
  • saramandis

Hej,

Hur går det för alla i den här tråden? Ett tag sen någon skrev nått.

Själv är jag inne på mitt första försök med pergotime, trippeldos, nu måste de väl hända nått?
    Annars blir det att försöka med sprutor, läkaren som jag träffade förra besöket, sa att sprutorna är mycket starkare och där kan man reglera dosen tills man får ägglossning, så det lät hoppfullt Glad 
    Bara att vänta och se vad som händer, fast man är så oootåligGlad

Mensen är på gång snart i alla fall, börjar känna det....

Hur går de för er andra?? 

• saramandis
    FruSen skrev 2013-01-22 09:58:15 följande:
    Åh, jag håller tummarna för dig Saramandis!!

The Blue Ocean - en åh så frustrerande!
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad som är sagt, är pergotime helt uteslutet för läkarna eller ? Har du i alla fall fått provera nu? 

Hos oss rullar det på. Det är livat i magen.
    I helgen har jag dock upplevt några av de absolut värsta dagarna i hela mitt liv, önskar inte detta till någon!!! Natten till onsdagen kräktes dottern i vår säng, maken var hemma och vabbade men vi båda mådde bra. Hon piggnade till väldigt fort och slutade kräkas redan på onsdag förmiddag. 
    På lördagen hade jag och maken planerat att åka till Luleå för att köpa barnvagn - gissa vad som händer?
    Jo, kl 02 på natten till lördag så satte det igång för mig. jag kräktes 2 ggr/timmen fram till lunchtid och sedan slutade det inte förräns på lördagkväll.
    Maken var inte långt efteråt, vi turades om att springa till toan hela natten och lördagen... Dessutom fick vi båda feber.
    Ovanpå detta hade vi då en frisk och pigg treåring som inte tyckte vi var särskilt roliga. Hon var gnällig och hemsk!
    Usch usch.
    Dessutom sparkade de små i magen heeeela tiden vilket inte var så roligt när man mår pyton!
    Jag har förr aldrig varit med om en sån här hemsk och intensiv magsjuka, funderar på om det rent av kan vara vinterkräk...
    Är hemma idag från jobbet, är fortfarande så öm och slut i hela kroppen.
    Tvättmaskinen går varm idag och igår.

På måndag går jag in i v 25 och då ska vi på TUL, ska bli spännande!  
    Hej Glad

Tack för att du håller tummarna för mig, hoppas på att pergotim, trippeldos ska ge någon äggblåsa i alla fall, så man får lite hopp i alla fall Glad

Vad jobbigt med magsjuka när man är gravid, blir ju extra jobbigt då, men det går mycket nu både magsjuka och inflensan. Här har vi haft båda, dock inte samtidigt Glad

Vad spännande, redan v 25 Glad
  • saramandis
    Alivia skrev 2013-01-22 11:50:40 följande:
    Jag undrar en sak. Måste du betala för sprutorna själv om du kör på dem eller går det på högkostnadsskyddet hos din gyn? Jag har ju redan ett barn och förstod det av min gyn att jag får gå vidare nu när inte pergo funkat, till en fertilitetsklinik. 
    Bara fråga faktiskt, har bara tagit förgivet att de går på högkostadsskyddet, men måste kolla det. Glad
    Går ju privat, så pergo har ju gått på högkostandsskyddet. 

Funkar inte pergo för dig heller?? Vart var de du gick? Jag bor i Västerbotten, så jag går på IVF-kliniken. Glad
  • saramandis
    Alivia skrev 2013-01-23 09:53:01 följande:
    Jag bor i Stockholm, har gått hos privatgyn på högkostnadsskyddet och har fått pergo från henne. Hon har dock hela tiden sagt att om jag går vidare från pergo får jag gå till en fertilitetsklinik. Jag ringde dem igår, förklarade läget och de tar 1000 kronor för en konsultation, hörde någon annanstans att omgång sprutor kostar 6000 och eftersom jag redan har ett barn får jag bekosta allt själv. 

Jag fick PCO-diagnosen när jag var 20, men efter att ha slutat med p-piller i april -12 har jag haft regelbunden ÄL och mens. Dock var mensen sjukt sparsam och smärtsam, så jag har varit lite rädd att slemhinnan tagit skada av kejsarsnittet som jag gjorde akut i v 30 min förra graviditet 2009.

Gyn trodde dock att det var ÄL som strulade och skrev ut pergo, detta trots att jag lämnade blodprov en vecka efter min ÄL och fick jättebra värden. Men men, mensen blev av pergo ännu sparsammare, tunn och brun. Så sist jag var där krävde jag att hon kollade in slemhinnan (vilket hon vägrat hittills)  och då sa hon att de var väldigt tunn, trots att det såg ut som att jag skulle ha ÄL när som helst. 

Att prova pergo igen kändes därför inte som ett alternativ. Känns skönt att ha lämnat gyn bakom mig, har inte känt förtroende för henne, men samtidigt är det en kostsam resa vi påbörjar nu. Och jag är rätt rädd för hormoner, kan bli lite av en humörsvängsmonster :) 
    Ställde frågan i en annan tråd, och där fick jag svaret att sprutorna täcks av högkostnadsskyddet. Var de en privat klinik? Går ju via IVF-kliniken i umeå, och de är jätte bra, tror de ska finnas i Stockholm ocksåGlad
    Blir dock dyrt i alla fall, en utredning kostade 2000 kr, och sen tar de 500 kr/besök, och de har ju blivit några besök eftersom de inte funkade på en gång. En tycker de är värt de, går man via lanstinget får man sämre hjälp och måste åka 20 mil dit och ändå betala 300 kr/besök. Så länge man inte behöver kosta på nån IVF behandling, känns de ok Glad

Men du har ju i alla fall ägglossning då, det är ju positivt. Finns de inget man kan göra för att få tjockare slemhinna? 

Har också gjort ett akut kejsarsnitt dock i v  38, är rädd för att man ska ha sammanväxningar som min läkare sa nått om eller som du säger att slemhinnan blivit skadad vid snittet. 
  • saramandis

Grattis till er som blivit gravid, verkligen avundsjuka på er, men hoppas att min tur kommer ocksåGlad

The Blue Ocean, jag är inte gravid än så du är inte ensam kvar. Kämpar fortfarande, börjar med trippeldos pergo i morgon, hur går det för dig? 

• saramandis

Har varit på mitt andra VUL i dag, efter trippeldos pergotime och de blev inga positiva beskedRynkar på näsan
    Hade bara en äggblåsa på 11mm, som läkaren trodde att de inte skulle bli någon ägglossning av.
    Vi ska göra ett till försök med trippeldos och om inte de funkar blir det ägglossningssprutor.
    Funderar om man skulle ta en paus i alla fall under sommaren för att i så fall starta ägglossnings sprutor till hösten och hoppas på att kanske bli spontant gravid?

Visst hade du Treasures, provat akupunktur? Tyckte du att de funkade?

Hur går det för er andra?? 

• saramandis
    Treasures skrev 2013-02-26 21:35:01 följande:

Men vad drygt att det inte vill fungera med Pergotime för dig. Vet precis hur det känns efter alla våra misslyckade kurer innan vi fick vår dotter. Hur var det hade du provat Metformin? Jag tror att det var dem som kickade igång min ÄL. Jag hade ju tom ganska regelbunden ÄL även utan Pergotime med bara Metformin mellan gravididteterna och blev ju gravid spontant i dec -11, men fick MA.

Men till din fråga...jo jag gick på akupunktur när vi kämpade första gången och tyckte det var jättebra. Kan väl inte säkert säga vad det var som gjorde att det till slut började lossna ägg, men akupunkturen var väldigt avslappnande och jag mådde bra av det. Jag gick på Widings akupunktur, hon håller till väst på stan mitt i mot stadshuset. 

Vilken dag är du på nu? Blir det omstart med Provera igen? 
    Ja det är jobbigt, nej har inte provat Metformin, hur funkar den? Tar man den under hela cykeln eller som provera?
    Är i dag på dag 18 och har då inte kännt några ägglossningssymptom, så tror inte de blir något denna månad, men spännande att de om mensen kommer av sig själv, i så fall borde jag ju haft ägglossning.
    Ska avvakta 3 veckor och kolla om mensen kommer annars börja med provera och ett sista försök med trippeldos pergotime, annars blir de sprutor eller ska han att man kan gå direkt på IVF, men för mig känns de ganska otroligt att vi skulle behöva göra IVF eftersom vi har ett barn redan, men de händer tydligen att vissa måste göra detGlad

Sen pratade läkaren om att ev. göra en spolning av äggledarna, har du gjort det? Känns inte riktigt som att de är problemet eftersom jag knappt haft ägglossning så har vi ju aldrig fått en chans att prova om de kan vara något annat än bara att de är trögt att få ägglossning. 
  • saramandis
    TheBlueOcean skrev 2013-02-27 12:29:07 följande:
    Tråkigt med dåliga nyheter :(
    Här är det samma gamla vanliga. Har lyckats gå ner de 5 kilo jag gick upp innan de upptäckte att sköldkörteln inte fungerade som den skulle så det går sakta men säkert. Ska börja testa metformin igen på fredag så får vi se vad som händer med hjälp av den (sist jag testade blev jag så jäkla illamående). 
    Så bra 5 kg är ju bra, åt rätt håll Glad Försöker också att gå ner i vikt några kilo, de sägt ju att i bland behövs de bara några kilo så kan de funka bättre med ägglossningenGlad 
  • saramandis
    Treasures skrev 2013-03-18 21:17:50 följande:
    Vi är nu fyra i familjen! Bredvid mig i soffan ligger nu världens finaste lillasyster som gjorde entré med dunder och brak för ganska precis två dygn sedan. 11 dagar före BF och bara två dagar efter jag jobbat sista dagen. Gick ju över tiden med storasyster så även om jag vet att det inte behöver bli så med tvåan så blev jag rätt förvånad då det drog igång. Allt gick jättebra, hann bara vara på förlossningen 3,5 i innan hon föddes. Hon vägde 3195g och var 49 cm lång.
    GRATTIS till dig/er Treasures, så underbart med en till familjemedlem GladSkönt att allt gick braGlad
    Ska nog ringa i morgon och fråga om jag kan få Metformin utskrivet, har läst att de har hjälpt många med PCO, får ett försök med trippeldos pergo, som jag inte vet om jag ska pröva nu på en gång innan sommaren eller försöka gå ner till normalvikt och försöka bli spontant gravid under sommaren och göra de sista försöket med pergotime till hösten. Svårt val, vill ju på ett sätt bli gravid nu,försöker att inte tänka på de så mycket, men de är svårt tänker och funderar varje dag om jag någonsin kommer att bli gravid igen? Är väl de som gör saken värre också, med stressen. Tänker inte göra nån spolning om jag inte måste, förrän jag vet att jag fått ägglossning regelbundet eftersom jag tror de är de som är problemet mycket troligt.
  • saramandis

Kan inte fatta det, tog ett gravtest i dag och Efter 1 1/2 år av försök, så äntligen plussade jag.
    Känns overkligt, måste nog gå några dagar kommit över chocken, men är så klart överlycklig, de bästa som hänt på längeSkrattande

• saramandis
    TheBlueOcean skrev 2013-05-28 18:31:59 följande:
    Grattis
    Tack Skrattande
    Meja2011 skrev 2013-05-28 18:43:24 följande:
    Treasures: tack:) han kom 39+5 efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Efter en seg start avbröts allt, men kl 01 hade jag egna etablerade värkar och 6:20 kom krystvärkarna och 6:28 var han ute:)

Grattis saramandis:) underbart
    Tack, fick också havandeskapsförgiftning när jag väntade mitt första barn, inte roligt men de fick bra till slut, hoppas på att slippa det denna gångSkrattande
  • saramandis
    FruSen skrev 2013-05-28 19:40:36 följande:
    Åh, vad roligt!!!!!!!!
    GRATTIS!
    Solig 
    Tack Skrattande Funderar på att göra ett tidigt ultraljud så man ser att allt är bra, gjorde du din förra graviditet? Blev gravid nu utan hjälp av pergo, vet inte om man får göra det då?
  • saramandis
    Treasures skrev 2013-06-02 22:36:57 följande:
    Grattis Saramandis, äntligen! Vad kul att det tog sig utan Pergotime nu, hade ni tagit paus från IVF-kliniken? Angående tidigt VUL så prova vända dig till dem, de tar säkert emot dig! Om inte så finns ju Norrlandskliniken, lite dyrare men det kan det ju vara värt! På kvinnokliniken får man inte komma oavsett om man tagit Pergotime el ej, jag fick dock komma dit då jag hade ont och var orolig pga tidigare MA, men allt var ju som det skulle då iaf
    TACK Skrattande Ja, funderar på att kontakta kliniken ang tidigt vul, får se hur vi gör. Har hört att de är svårt att få via kvinnokliniken. Vi hade tänkt ta en paus under sommaren, men då blev de så här istället, känns underbart att de äntligen lyckadesSkrattande
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.