• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker

ev. ÄL +10 idag (om jag nu hade någon ÄL den här månaden) och har nu fått molvärk i ena äggstocken. Känns mer som ÄL-värk än som mensvärk... dock inga andra tecken på ÄL. Vet inte vad jag ska tro?

Treasures, har du några känningar åt ena eller andra hållet än?  

• Treasures
    Emmmsan skrev 2012-07-07 22:03:06 följande:
    Är inne och läser här med jämna mellanrum. Tyvärr har jag inte så mycket att rapportera om just nu. Ingen mens och inga tecken på något annat. Har väll helt enkelt helt gett upp tanken om att vi ska lyckas bli gravida på egen hand så nu går jag bara och väntar på att få börja med primolut och pergo.

Kul att du tittar in ibland iaf...vi kommer nog finnas kvar härinne ett bra tag till vi med...
    miracle maker skrev 2012-07-08 11:44:29 följande:
    ev. ÄL +10 idag (om jag nu hade någon ÄL den här månaden) och har nu fått molvärk i ena äggstocken. Känns mer som ÄL-värk än som mensvärk... dock inga andra tecken på ÄL. Vet inte vad jag ska tro?

Treasures, har du några känningar åt ena eller andra hållet än?  
    Du kan ju kolla med ÄL-test ett par dagar igen kanske....Nu börjar jag bli lite nervös å dina vägar...hoppas iaf att du hade ÄL så ni slipper joxa med Provera och allt det....

Nej jag har inga känningar alls och försöker att inte tänka på det så mkt heller....har semester och vill bara njuta av att vara ledig nu. Sen har det ju knappt gått en vecka sedan ÄL, så man ska nog inte känna så mkt än. Att jag inte känner så mkt är iofs bra, för så har det varit de två gångerna jag varit gravid...annat har det varit då jag varit skenis, då har symtomen flödat ända från ÄL.  

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Hoppas in här, för här verkar jag passa in. Har försökt nu i 6 mån att bli gravid, men inget händer. Har pco, försöker med provera den här månaden och hoppas på det bästa. Någon annan som har prövat provera och kan förklara hur det funkar, har läst lite olika, kan man få ägglossning under kuren, har förstått att den framkallar en blödning, som mens, men är det tänkt att ägglossningen ska komma sen då? och att mensen förhoppningsvis ska bli regelbunden?

• Treasures

Välkommen hit! Provera är inte ägglossningsstimulerande utan bygger upp slemhinnan i livmodern på samma sätt som den normalt byggs upp efter ÄL. Så de framkallar alltså en blödning några dagar efter man slutat ta dem. För endel kan det kicka igång ÄL månaden efter och mensen kan bli mer regelbunden men det är ganska ovanligt trir jag att enbart provera fungerar för oss med PCO. Behövde ni nån hjälp för att få första barnet?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Tack Treasures för dina svar! Nu fattar jag hur det ligger till, som jag hade anat. Provar provera denna månad och hoppas att de funkar, men känns lite hopplöst just nu. Första barnet född 08, var inte planerat, så då hade vi inte ens försökt att bli gravida =) Hur länge har ni försökt och några barn sen innan. 

• Treasures

Vi har en dotter född 2009, det tog oss nästan två år att bli gravida då. Nu har vi försökt sedan mars, så vi är på fjärde försket, men det är första med Pergotime. Blev gravid i december utan nån hjälp, men fick missfall. Längtan efter ett syskon är så stor....

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

Samma här längtan efter syskon är enormt stor, så att de gör ont i hjärtat. Jobbigt när folk runt oss frågar, när ska ni ha syskon då. (fast de menar väl) Vad tråkigt med missfall, kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara.
     Hoppas också på att få prova pergotime om inte provera hjälper, efter som den ger ägglossning, och de är ju det vi vill ha =) 

• Treasures
    saramandis skrev 2012-07-10 09:39:56 följande:

Samma här längtan efter syskon är enormt stor, så att de gör ont i hjärtat. Jobbigt när folk runt oss frågar, när ska ni ha syskon då. (fast de menar väl) Vad tråkigt med missfall, kan inte ens föreställa mig hur hemskt det måste vara.
     Hoppas också på att få prova pergotime om inte provera hjälper, efter som den ger ägglossning, och de är ju det vi vill ha =) 

Ja missfallet är nog det värsta jag varit med om psykiskt, fysisikt gjorde det inte ont eftersom det var ett MA och jag skrapades. Är fortfarande ledsen över det till och från.

Hur länge har ni försökt att få ett syskon nu? Kommentarer och frågor man får kan jag hålla med om är riktigt jobbiga, och jag klarar inte av att bemöta dem ärligt. Skulle vilja säga som det är att vi gör vad vi kan, men det blir inget....istället för att bara säga, vi får väl se....

Vi har idag bokat hotell i Sundsvall mån-tis nästa vecka, bara jag och maken. Ska shoppa loss på IKEA och andra trevliga affärer där nere. Det är på tisdag som jag har BIM, men jag har bestämt mig för att lämna alla gravtester hemma så om ingen mens dyker upp får jag testa hemma på onsdag morgon....Kommer nog att bli deppigt om mensen kommer, men det är väl bara att bita ihop då. Har fortfarande ingen aning om vad jag ska tro, så därför lever jag som om jag inte vore gravid.... Ikväll ska jag till min bästa kompis och dricka lite rosévin, tidigare månader har jag undvikit alkohol från ÄL till BIM, men nu tänker jag strunta i det....tror inte ett glas eller två kan skada ett ev pyre nu, vill njuta av att ha semester och kunna göra sånt mitt i veckan nu...och kanske blir det inget med rosévin i sommar, vem vet??Flört

Hur går det för er andra? Tindra, du är väl nära BIM nu? Miracle maker, hur känns det för dig? Meja, hur går det med pergoknaprandet?     
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-07-11 19:52:24 följande:
    Vi har idag bokat hotell i Sundsvall mån-tis nästa vecka, bara jag och maken. Ska shoppa loss på IKEA och andra trevliga affärer där nere. Det är på tisdag som jag har BIM, men jag har bestämt mig för att lämna alla gravtester hemma så om ingen mens dyker upp får jag testa hemma på onsdag morgon....Kommer nog att bli deppigt om mensen kommer, men det är väl bara att bita ihop då. Har fortfarande ingen aning om vad jag ska tro, så därför lever jag som om jag inte vore gravid.... Ikväll ska jag till min bästa kompis och dricka lite rosévin, tidigare månader har jag undvikit alkohol från ÄL till BIM, men nu tänker jag strunta i det....tror inte ett glas eller två kan skada ett ev pyre nu, vill njuta av att ha semester och kunna göra sånt mitt i veckan nu...och kanske blir det inget med rosévin i sommar, vem vet??Flört

Hur går det för er andra? Tindra, du är väl nära BIM nu? Miracle maker, hur känns det för dig? Meja, hur går det med pergoknaprandet?     

Härligt att få komma iväg på tu man hand, det försöker vi också göra med jämna mellanrum. Hoppas mensen håller sig borta! Jag håller verkligen tummarna för er!

Här är det nog mens på väg. Har känt mig konstig med molvärk och så i fyra dagar nu och igår började jag få lite ljusbruna flytningar så det är definitivt något på gång. Det störiga är, att för en vecka sedan så hoppades jag bara att jag skulle få mens så jag slapp börja om med provera, men nu känner jag mig ändå bara deppig eftersom det egentligen inte är en mens jag längtar efter utan ett plus...Sen blir jag så arg på mig själv för att jag aldrig kan vara nöjd

Men det är klart, än så länge har jag ju varken fått mens eller plus så fortsätter jag gnälla blir det säkert provera igen

Lycka till ni andra!  
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.