• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-24 20:21:14 följande:
    Hur gjorde du med ÄL-testen? Vad påhittigt av er att göra heminsemineringar då det inte funkar som vanligt. Det måste ju öka chanserna lite iaf. Vad är det för medicin han äter?
    Jag tycker det är nog jobbigt/svårt att få till det även med en man som inte har problem med lusten. Igår satt vi och mös i soffan och började väl med nåt slags förspel, men innan vi hann nåt längre vakande lilltjejen och gick inte att söva om i sin säng utan hon sov mellan oss hela natten. Hon var dock ovanligt nöjd i morse med att vara uppe och leka själv så då hann vi med en snabbis...nu är det ju lite tidigt för det viktiga ÄL-sexandet för oss än, men det gäller ju att passa på då man verkligen har lust med. 

Jo, jag har faktiskt testat i fyra dagar nu, fast fortfarande ingen stegring. Känns nästan som det inte blir någon ÄL den här gången, eftersom jag inte ens har några känningar än. Min man äter en mild form av anti-depressivt läkemedel men han mår helt ok utan så det känns inte värt att riskera syskonverkstan för den sakens skull.

Dag 10 för dig idag, har du några känningar än? 
  • Emmmsan

"Var äntligen hos gyn idag och fick primolut nor och pergotime utskrivet.... men jag får inte börja äta fören i slutet på augusti för dom ska ha semesterstängt ett tag nu och dom vill kolla med ul för att se hur jag reagerar på pergotime. Känner på mig att det kommer att bli en låååång väntan bara tills man får börja ta pillrena. Men å andra sidan så börjar man ju bli van nu En annan sak förresten gynekologen gjorde ett vul och räknade äggblåsorna på äggstockarna och kom fram till sammanlagt ca 50 stycken.. Vet ni hur många ni har haft när ni gjort vul? Tycker det låter väldigt mycke med 50!

• Treasures

Meja - ok, sist vi höll på så gjordes inga VUL och det gick ju bra ändå. Tog däremot blodprov. Miracle maker - vad bra att han mår ok utan medicin, då kan han ju skippa den nu ett tag. Det är ju ganska vanligt att man får sen ÄL med pergotime, hoppas det blir så för dig, men än är den ju inte så sen. Jag har lite ont i svanken och vad jag tror är äggstockarna till och från idag. Börjar bli nervös för VUL:et imorgon nu. Ett annat orosmoln har också dykt upp, jag kanske får ÄL i helgen och just den helgen åker ev maken på sin årliga fiskeresa med kompisar. Han har inte helt bestämt sig än och jsg vill inte vara den som ber honom stanna hemma. Får se vad VUL:et visar imorgon och sedan lägga upp en plan. För övrigt firar vi vår ettåriga bröllopsdag idag, hst varit ute och ätit på tu man hand med barnvakt till lillan. Skrivet med mobilen, därav inga radbrytningar, sorry.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Treasures: Ja det var nog i början bara som jag fick vul, men resterande år har jag fått klara mig själv=)
    Ajdå, vore ju surt om ÄL kom när han är borta=/
    Grattis på bröllopsdagen=) skönt med lite egen tid, och speciellt en sån här dag
    Vi firar osså 1 år nu den 9:e juli.  

En fråga till er alla, efter förlossning, har era kroppar fungerat då, och hoppat igång med mens, eller har ni fått hjälp med den biten, eller är det kanske bara äl som krånglar för er=/

Här hände ju inget, men har känt hur det molar och gör ont i nedre delen av magen, min läkare sa att äggstockarna höll på att vakna därför gjorde det ont. Men nu när jag började på provera har det blivit ännu värre=/ Och har fått tillbaka min foglossning osså=/

Emmmsan skrev 2012-06-25 21:15:11 följande:
    "Var äntligen hos gyn idag och fick primolut nor och pergotime utskrivet.... men jag får inte börja äta fören i slutet på augusti för dom ska ha semesterstängt ett tag nu och dom vill kolla med ul för att se hur jag reagerar på pergotime. Känner på mig att det kommer att bli en låååång väntan bara tills man får börja ta pillrena. Men å andra sidan så börjar man ju bli van nu En annan sak förresten gynekologen gjorde ett vul och räknade äggblåsorna på äggstockarna och kom fram till sammanlagt ca 50 stycken.. Vet ni hur många ni har haft när ni gjort vul? Tycker det låter väldigt mycke med 50!
    Åhh härligt att ni fick det, men drygt att behöva vänta så pass länge=/ 
    Ingen aning hur många jag har haft faktisk=/  
    Meja 11-11-23
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-25 21:47:59 följande:
    Meja - ok, sist vi höll på så gjordes inga VUL och det gick ju bra ändå. Tog däremot blodprov. Miracle maker - vad bra att han mår ok utan medicin, då kan han ju skippa den nu ett tag. Det är ju ganska vanligt att man får sen ÄL med pergotime, hoppas det blir så för dig, men än är den ju inte så sen. Jag har lite ont i svanken och vad jag tror är äggstockarna till och från idag. Börjar bli nervös för VUL:et imorgon nu. Ett annat orosmoln har också dykt upp, jag kanske får ÄL i helgen och just den helgen åker ev maken på sin årliga fiskeresa med kompisar. Han har inte helt bestämt sig än och jsg vill inte vara den som ber honom stanna hemma. Får se vad VUL:et visar imorgon och sedan lägga upp en plan. För övrigt firar vi vår ettåriga bröllopsdag idag, hst varit ute och ätit på tu man hand med barnvakt till lillan. Skrivet med mobilen, därav inga radbrytningar, sorry.

Grattis till bröllopsdagen! Det slog mig faktiskt att jag hade ÄL på mina föräldrars bröllopsdag när dottern blev till och på torsdag är det min och makens bröllopsdag. Hade ju känts trevligt om vi kunde få till ett syskon på just den dagen Så håller tummarna för att ÄL är på g nu!

Hur gick ditt VUL? Hm, jobbigt med makens fiskeresa... hur många dagar är han borta? Kanske kan få till ett försök lördag morgon och ett söndag kväll?  
  • TheBlueOcean

Ringde GYN idag för att jag hade så ont när jag och älsklingen hade sex i förrgår och med tanke på hur jag förklarade det trodde dem jag hade ÄL då. (HOPPAS) Dock vet jag inte alls när jag har BIM isåfall :/
    Läkaren skulle dessutom ringa mig i morgon för att prata om varför jag skulle vänta ett år innan hjälp med pergo och kanske så skulle hon skriva ut det. Sköterskan tyckte iaf det eftersom vi redan vet vad som är "felet". 

Så nu hoppas jag att jag hade ÄL igår/förrgår och det tog sig eller att läkaren tycker annorlunda än den jag brukar ha (som är på semester) och skriver ut pergotime :)   

• Treasures

Tack för grattisen, vilken fantastisk upplevelse det var att gifta sig, grattis i förskott till er med!

Meja 2011 - Jag började inte heller fungera normalt efter förlossningen. Jag ammade i 8 ½ månad och då jag inte fick nån mens efter jag slutat amma helt så kontaktade jag gyn. Fick då Provera för att få i gång en blödning och även Metformin. Skulle fortsätta ta Provera om mensen inte kom minst var tredje månad, men då började den göra det, men det tror jag har med Metforminet att göra.

Miracle maker -   Det gick bra idag, hade en c:a 15 mm stor äggblåsa i vänster äggstock, så läkaren trodde på ÄL inom några dagar. Maken har bestämt sig för att inte åka, puh....så nu känns allt toppen. Ska börja med ÄL-test imorgon och hoppas verkligen att läkare har rätt. Blir jag inte gravid nu så har hon skrivt ut så jag kan göra två till försök utan kontroll under deras sommarstängning. Har inget hänt efter det så kontaktar jag dem igen och då får vi se om vi ska prova nåt annat alternativ, men förhoppningsvis behövs inte det!
    Hur är det själv idag? 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Treasures -många goda nyheter med läkarbesök och inställd fiskeresa!

Här är det inte lika roligt. Min man är visserligen på banan igen och vi har fått till ett riktigt försök nu. Men min ÄL lyser fortfarande med sin frånvaro trots att jag är på dag 16 nu. Enligt 1177 ska ÄL komma senast 10 dagar efter sista tabletten (som jag tog på dag 7) om Pergon fungerar. Om den inte kommer nu vet jag inte vad jag gör nästa cykel, tror inte jag vågar gå upp till dubbel dos på egen hand när läkaren är på semester och inte kan följa upp det. De två gånger jag ätit Pergo innan har jag fått ÄL på dag 14-15 med enkelkur men min pcos kanske har blivit värre efter förlossningen... 

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-06-27 15:10:06 följande:
    Treasures -många goda nyheter med läkarbesök och inställd fiskeresa!

Här är det inte lika roligt. Min man är visserligen på banan igen och vi har fått till ett riktigt försök nu. Men min ÄL lyser fortfarande med sin frånvaro trots att jag är på dag 16 nu. Enligt 1177 ska ÄL komma senast 10 dagar efter sista tabletten (som jag tog på dag 7) om Pergon fungerar. Om den inte kommer nu vet jag inte vad jag gör nästa cykel, tror inte jag vågar gå upp till dubbel dos på egen hand när läkaren är på semester och inte kan följa upp det. De två gånger jag ätit Pergo innan har jag fått ÄL på dag 14-15 med enkelkur men min pcos kanske har blivit värre efter förlossningen... 

Jag fick ju inte ÄL förrän dag 18 och 19 när vi höll på sist, och då tog jag tabletterna dag 3-7 så ge inte upp bara för att den inte kommer inom 10 dagar. Jag förstår dock att du vill bli kontrollerad om du ska öka till dubbeldos då du inte tagit det tidigare. Hoppas du slipper fundera på det och att ÄL kommer om nån dag bara. Vad skönt att mannen din är med på banan igen i alla fall!

Negativt ÄL-test idag, men det var väntat...borde vara nån dag till kvar innan ägget ska släppa. Här håller vi nu alla tummar och tår för att dottern ska sova bra då hon börjat vara väldigt orolig och ibland vaknar redan innan vi hunnit gå till sängs. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Treasures, det ingav ju lite hopp att du fått din äl senare. Har faktiskt liiite känningar nu. Mina flytningar är ytterst sparsamma men trådiga och igår kväll började jag känna lite stickningar i magen. Fortfarande neg på stickan dock, men vi kör varannan dag och hoppas på det bästa. Ska bli intressant att se vad blodprovet visar. Lycka till i helgen nu!

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.