• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-07-02 13:05:22 följande:
    Där satt den! Så här starkt ska alltså stickan visa innan CB ger glad gubbe:

Vi hade sex igår kväll, tror ni man törs chansa på varannan dag och vänta till imorgon eller ska vi försöka få till det ikväll med? Tror maken börjar bli lite trött nu, och det är ju mer upp till honom att prestera än mig. Får ta ett snack när han kommer hem om hur det känns för honom.... 

Åh, gött!! Tror säkert det räcker med varannan dag, men orkar han så kör en omgång till ikväll ;) Håller tummarna för er nu!

Har varit och lämnat blodprov idag men får egentligen inte veta resultatet förrän läkaren är tillbaka efter semestern i augusti... ska dock försöka ringa labbet senare i veckan och se om de ge mig provsvaret ändå. Om jag inte har haft ägglossning antar jag att jag kan börja med provera direkt och slippa vänta ut en ev. mens el plus på stickan innan jag kan börja om? Frågan är visserligen om det är lönt att köra en enkelkur till om det inte fungerat nu? Hur var det för dig, du körde väl både dubbel- och trippelkur sist? Ökade du dosen direkt efter en kur utan äl? Förra gången gick det ju så lätt för mig så jag har ingen aning om hur jag ska göra om det inte funkar nu och det var heller inget som jag tänkte på att fråga läkaren om.
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-07-02 14:23:46 följande:

Åh, gött!! Tror säkert det räcker med varannan dag, men orkar han så kör en omgång till ikväll ;) Håller tummarna för er nu!

Har varit och lämnat blodprov idag men får egentligen inte veta resultatet förrän läkaren är tillbaka efter semestern i augusti... ska dock försöka ringa labbet senare i veckan och se om de ge mig provsvaret ändå. Om jag inte har haft ägglossning antar jag att jag kan börja med provera direkt och slippa vänta ut en ev. mens el plus på stickan innan jag kan börja om? Frågan är visserligen om det är lönt att köra en enkelkur till om det inte fungerat nu? Hur var det för dig, du körde väl både dubbel- och trippelkur sist? Ökade du dosen direkt efter en kur utan äl? Förra gången gick det ju så lätt för mig så jag har ingen aning om hur jag ska göra om det inte funkar nu och det var heller inget som jag tänkte på att fråga läkaren om.
    Hoppas de kan ge dig svar på provet iaf så du vet hur du ska gå vidare. Det kan ju iofs vara så att om du haft en lite senare ägglossning så har inte progesteronet stigit tillräckligt för att ge ett säkert ÄL-värde, det var jag med om en gång. Var nästan 100% säker på att jag fått en mkt sen ÄL under en av de misslyckade pergoförsöken, typ dag 33 och bad om att få ta ett prov för att se om det stämde. Det var då lite högre än de som togs då jag inte hade ÄL alls, men för lågt för att säga att jag haft ÄL. Fick iaf mens på dag 47, så jag tror att jag hade ÄL sent iaf.
    Ja jag fick öka dosen efter det att blodprovet varit negativt, men jag skulle alltid vänta till dag 35 innan jag tog ett gravtest och sedan börja om med Primolut-nor. Blev med andra ord riktigt långa försök, eller uppehåll mellan försöken då man skulle äta tabletter i 10 dagar och sedan vänta på mens osv... 

Tror inte det blir nåt ikväll, har fått världens huvudvärk och lite ont i halsen så jag ska nog krypa till sängs strax och vila mig i form till morgondagen. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011
    Treasures skrev 2012-07-02 13:05:22 följande:
    Där satt den! Så här starkt ska alltså stickan visa innan CB ger glad gubbe:

Vi hade sex igår kväll, tror ni man törs chansa på varannan dag och vänta till imorgon eller ska vi försöka få till det ikväll med? Tror maken börjar bli lite trött nu, och det är ju mer upp till honom att prestera än mig. Får ta ett snack när han kommer hem om hur det känns för honom.... 
    Härligt=) hoppas ni pricka nu;)

Måste fråga er, åt min sista tablett provera i söndags, och än har inget hänt, minns inte hur pass lång tid det tog efter sista tabletten för mensen att dyka upp, hur har det vart för er?
    När vi fick MA i november 2010, så månaden efter  fick vi klartecken att köra med provera, men inget hände, på 3:e kuren kom mensen och det var ju då sen som Meja vart till. me jag har aldrig varit med innan om att det har hoppat över, förutom gångerna efter MA:t. Är lite rädd att den ska hoppa nu igen=/
    Meja 11-11-23
  • miracle maker
    Meja2011 skrev 2012-07-03 09:21:04 följande:
    Härligt=) hoppas ni pricka nu;)

Måste fråga er, åt min sista tablett provera i söndags, och än har inget hänt, minns inte hur pass lång tid det tog efter sista tabletten för mensen att dyka upp, hur har det vart för er?
    När vi fick MA i november 2010, så månaden efter  fick vi klartecken att köra med provera, men inget hände, på 3:e kuren kom mensen och det var ju då sen som Meja vart till. me jag har aldrig varit med innan om att det har hoppat över, förutom gångerna efter MA:t. Är lite rädd att den ska hoppa nu igen=/

Min kom på dag 8 så det kan säkert dröja några dagar till. Håller tummarna för att blödningen kommer snart, vet själv hur drygt och nervpåfrestande det är att gå runt och vänta!
  • miracle maker
    miracle maker skrev 2012-07-03 14:20:13 följande:

Min kom på dag 8 så det kan säkert dröja några dagar till. Håller tummarna för att blödningen kommer snart, vet själv hur drygt och nervpåfrestande det är att gå runt och vänta!

Kanske ska förtydliga att min blödning kom på dag 8 efter sista tabletten
  • Meja2011

Miracle maker: aha 8 dagar, fasiken vilken lång väntan det kan bli då:/
    Fasiken att jag inte har sparat mina kalendrar där jag skrivit ner när den kom:/ aja bara att vänta:) ja olidligt är deg allt;) bara den inte hoppar över:/

• Treasures

Meja - för mig har det alltid tagit tre dagar...har också "nojjat" dom du gör men det är nog ganska ovanligt att den uteblir.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011
    Treasures skrev 2012-07-03 18:39:16 följande:
    Meja - för mig har det alltid tagit tre dagar...har också "nojjat" dom du gör men det är nog ganska ovanligt att den uteblir.
    Okay, ja det var ju lite "bättre" siffra;)

Ja som sagt den har uteblivit 2 gånger, då jag vart gravid, har ju sina förklaringar;) och sen när den graviditeten blev MA, men det kan ju osså förklaras vid att kroppen kanske inte var redo innan. Aja får vänta och se, än så länge känner jag inget=/
    Meja 11-11-23
  • Meja2011

Nu verkar det hända grejer, har fått brun/rött på pappret under kvällen:) hehe att man kan bli så glad för det;)

• Treasures

Vad bra Meja då är det nog på G och snart får du börja med Pergotime! Vilka dagar tar du tabletterna?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.