• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-15 22:40:39 följande
     Vid min förra ÄL låste det sig helt för mannen så då lyckades vi bara få till ett enda försök. Hoppas att prestationsångesten lagt sig lite nu så att vi kan göra ett maxat försök den här gången.
    Hoppas det lagt sig, jag också. Håller tummarna för fullt för alla :)
  • Treasures

Nope, ingen bebis här inte, fått mens nu så jag behövde inte ens testa i morse. Pergon är nu uthämtad och jag börjar med dem på onsdag. Hoppas på att semester och Pergotime ska göra susen i juli! Miracle maker skriver mer som svar till ditt förra inlägg senare då jag sitter vid datorn.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-06-15 22:40:39 följande:

Jag ringde läkaren idag för att kolla just hur det blir med kontroll, hon var lite osäker sist jag var där om det skulle bli VUL eller enbart blodprov dag 21. Mottagningen var stängd idag så jag får ringa nästa vecka istället och se vad hon säger.

Ja, hur ska man lägga upp sexandet...?! När jag blev gravid med dottern körde vi fem dagar i rad och sen ytterligare en gång för säkerhets skull med en dags uppehåll. Det var ju ett vinnande koncept men så kommer det nog inte bli den här gången. Vid min förra ÄL låste det sig helt för mannen så då lyckades vi bara få till ett enda försök. Hoppas att prestationsångesten lagt sig lite nu så att vi kan göra ett maxat försök den här gången.

Tycker det är lite svårt att veta när ÄL blir. Sist fick jag ÄL på dag 15 men då åt jag Pergo dag 5-9. Nu äter jag dag 3-7 men vet inte om det innebär att ÄL kommer tidigare? Vilken dag började ni? Körde ni varje eller varannan dag?

Jag minns knappt vad vi hade för taktik förra gången. Jag åt iaf Pergotime dag 3-7, men fick inte ÄL förrän dag 18 och 19 de gånger som det fungerade. Jag tror att vi körde varannandag men vid det sista försöket så ÄL-testade jag och då mös vi även samma dag och dagen efter positivt utslag. Nu den här gången så hade vi ju sex dagen innan, samma dag och dagen efter positivt ÄL-test plus nån dag innan med, men det fungerade ju inte....och när jag blev gravid "oplanerat" i december så hade vi bara sex en enda gång för jag var borta på en massa grejer och då blev det ju en fullträff utan att vi visste om det.

Det är ju så mkt annat som ska klaffa med så det känns som att det är slumpen som avgör i slutändan ändå.
    Nu tror jag att vi fösöker oss på varannandag och kanske nåt extra mys och lusten faller på, vill inte att det ska bli alltför fokuserat på vissa dagar, även om det ju måste bli så till viss del. Vi har också haft endel bekymmer med prestationsångest och så, men jag tror att det är viktigt att prata om det och blir det så så får man göra ett nytt försök nästa dag.

Önskar er lycka till när ni drar igång i alla fall.    

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-16 10:52:28 följande:
    Nope, ingen bebis här inte, fått mens nu så jag behövde inte ens testa i morse. Pergon är nu uthämtad och jag börjar med dem på onsdag. Hoppas på att semester och Pergotime ska göra susen i juli! Miracle maker skriver mer som svar till ditt förra inlägg senare då jag sitter vid datorn.

Nej!!! Attans vad trist men skönt att du kommit igång med Pergo, nu är vi ju i stort sett jämsides. Jag tar min sista idag, ska bli spännande att se vad som händer. Vi försöker nog också varannan dag, har det som målsättning iallafall. Dock har maken just börjat med en medicinering som inverkar negativt på lusten så det är ett litet orosmoln på himlen, men vi får helt enkelt ta det som det kommer.

Lycka till ni med!! 
  • maria7701

Hej alla,
    When I thought it was bad, it only got worse... Efter röntgenläkaren hade sagt det sag verkligen bra ut, jag hoppades att vi kunde börja med injektioner i augusti. Men... gynekologen sa att det sag inte bra ut alls. Jag har "säcktuba" på varje sida av äggstockarna. Det betyder att jag aldrig kommer kunna få barn på ett naturligt sätt igen, utan är beroende av IVF. Kännde mig helt hopplöst. Först tänkte jag att gynen hade fel patientinformation, för att röntgenläkaren hade sagt: "jag tycker att du kan blir gravid på naturligt sätt". Fattar inte att två läkare kan ha så olika tolkningar av samma bilderna. Gynekologen tänkte också att det var märkligt. Vi har försökt kontakta den här läkaran men har inte lyckas hittills.
    Orsaken av säcktuba är en infektion, t.e. appendicites,  som jag måste har haft efter min första graviditet. Har ingen aning alls vad den som kan va varit. Har inte varit sjuk alls, jag kommer inte ihåg att jag har haft någon feber i senaste åren. Har haft blodtestar innan och då fanns ingenting. Jag tror det här har ingen relation med min PCO.
    Thank God finns där fortfarande någonting: IVF, och vi har bestämt att vi vill ha det. Tyvärr måste vi betala allting själv för att vi redan har ett barn och sen får du ingenting i Stockholm. Kostar 32,000 för en behandling. Men kliniken har en mycket hög success rate, 45%. Ska gå på informationsmöte på onsdag. Hade mycket på jobbet, även i helgen, men kunde prata mycket om det, och det var skönt. Det är så mycket att smälta nu. Att fattar att vi kan inte har ett barn på naturligt sätt längre.  Den här månad har varit den värsta månad av hela mitt liv.
    Tack för alla stöd!!!! Och lycka till!

• Treasures

Nämen fy Maria vilka tråkiga besked ni fått, men vad bra att ni tagit beslut om IVF och hopps det går er väg. Ibland funderar jag på om det inte hade varit lika bra att satsa på IVF på en gång, vi med PCO får ju ofta fram jättemånga fina ägg och då slipper man ju all ångest om sex vid ägglossning, prestationskrav mm. Samtidigt som man ju så gärna vill att de ska gå så "naturligt" som möjligt. Och så är det ju en ekonomisk fråga såklart.

Miracle maker - Ja, ganska nära varandra i tid är vi ju. Jag har bokat tid för VUL idag och det blir nästa tisdag, då är jag på dag 11, känns lite tidigt då jag brukar ha ÄL kring dag 18, men förhoppningsvis kommer den väl lite tidigare med Pergon nu. Visar det inget så hinner jag göra ett till några dagar senare innan kliniken stänger för semester.
    Vad jobbigt att din man tvingas äta medicin som påverkar lusten, hoppas ni får till det tillräckligt i alla fall.

Hur går det för er andra i tråden?   

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Här väntar jag för fullt på ÄL köpte faktiskt några ÄL test för att se om det går. (kan ju bli kostsamt menar jag)

• miracle maker
    maria7701 skrev 2012-06-18 14:17:03 följande:
    Hej alla,
    When I thought it was bad, it only got worse... Efter röntgenläkaren hade sagt det sag verkligen bra ut, jag hoppades att vi kunde börja med injektioner i augusti. Men... gynekologen sa att det sag inte bra ut alls. Jag har "säcktuba" på varje sida av äggstockarna. Det betyder att jag aldrig kommer kunna få barn på ett naturligt sätt igen, utan är beroende av IVF. Kännde mig helt hopplöst. Först tänkte jag att gynen hade fel patientinformation, för att röntgenläkaren hade sagt: "jag tycker att du kan blir gravid på naturligt sätt". Fattar inte att två läkare kan ha så olika tolkningar av samma bilderna. Gynekologen tänkte också att det var märkligt. Vi har försökt kontakta den här läkaran men har inte lyckas hittills.
    Orsaken av säcktuba är en infektion, t.e. appendicites,  som jag måste har haft efter min första graviditet. Har ingen aning alls vad den som kan va varit. Har inte varit sjuk alls, jag kommer inte ihåg att jag har haft någon feber i senaste åren. Har haft blodtestar innan och då fanns ingenting. Jag tror det här har ingen relation med min PCO.
    Thank God finns där fortfarande någonting: IVF, och vi har bestämt att vi vill ha det. Tyvärr måste vi betala allting själv för att vi redan har ett barn och sen får du ingenting i Stockholm. Kostar 32,000 för en behandling. Men kliniken har en mycket hög success rate, 45%. Ska gå på informationsmöte på onsdag. Hade mycket på jobbet, även i helgen, men kunde prata mycket om det, och det var skönt. Det är så mycket att smälta nu. Att fattar att vi kan inte har ett barn på naturligt sätt längre.  Den här månad har varit den värsta månad av hela mitt liv.
    Tack för alla stöd!!!! Och lycka till!
    Åh vilket jobbigt besked, jag känner verkligen med dig. Hur gick infomötet idag?

Här känns det lite deppigt. Biverkningarna från makens medicinering har inte gett med sig ännu så det känns i stort sett omöjligt att göra ett syskonförsök den här cykeln. Men vi har väl ett par dagar till på oss ännu så än finns det ett litet hopp kvar.
  • Treasures

miracle maker - usch vad jobbigt för er, kan tänka mig att din man känner sig rätt ledsen med. Dålig tajming blev det kanske, hoppas ni lyckas med nåt försök iaf. Vad är du på för dag idag? Tar du äl-test? Blev det nån kontroll med VUL? Jag är på dag fem och tog de första tabletterna imorse. Väntar mef spänning till tisdag men försöker intala mig själv att det nog inte kommer att finnas något ägg redan då...blir kanske mindre besviken då.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Treasures - jag är på dag 9 idag. Förra gången fick jag äl på dag 14 el 15 men nu började jag med pergo två dagar tidigare så kanske kommer äl tidigare då? Jag har inte börjat testa med stickor och har inte bestämt om jag ska göra det heller. Jag tänker att om vi inte kan försöka kanske det är bättre att inte veta... Läkaren har semester så det blir inget vul heller men blodprov på dag 21. Ja, visst är det jobbigt för mannen också, han hade prestationsångest redan innan så det var ju verkligen dålig tajming. Men jag försöker flytta fram horisonten, om ett år spelar kanske en månad hit eller dit ingen roll. Jag missade faktiskt första chansen med pergo för tre år sen också då jag fick världens influensa samtidigt som äl, men månaden efter plussade jag med min finaste lilla dotter

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.