• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Välkommen Meja2011 och lycka till!

Tänk om man hade haft lite Pergo kvar sen sist, men det är ju dels över tre år sedan och så använde jag upp allt jag fått utskrivet innan jag till sist blev gravid. 

Jag väntar på ÄL, har haft lite känningar idag, men inget utslag på ÄL-test ännu. Kan komma när som helst eller om en eller två veckor....suck. Väntar också på att höra nåt från IVF-kliniken...vill veta om vi kommer få nån hjälp innan deras sommarstängning eller om vi ska ställa in oss på att vänta till i augusti när det öppnar igen. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan
    Meja2011 skrev 2012-05-29 20:46:52 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men har du inte fått en ordentlig utredning om du har pco? Eller vad? Skönt att du ringde iaf=) ett steg närmare=) 
    Nja, jag fick reda på att jag har det för ca 5 år sedan, men då gjorde läkaren bara ett vul och sedan fick jag p-piller eftersom det inte var aktuellt med barn just då. Sedan när vi bestämde oss för att skaffa barn fick jag två normala cykler efter att jag hade slutat med p-pillrena och då blev jag gravid på andra försöket. Så då behövde vi aldrig  söka hjälp.

Fick två ganska normala cykler denna gång också när jag slutade med p-piller men vi velade lite fram och tillbaka då om det verkligen var dags för ett till barn så då missade vi dom.
    Nu hoppas jag att på att dom tar blodprover och kollar hur det ligger till med alla hormoner och sånt och att jag sedan kan få pergo eller nåt så vi får lite hjälp på traven.
  • Emmmsan
    Treasures skrev 2012-05-29 22:03:04 följande:
    Välkommen Meja2011 och lycka till!

Tänk om man hade haft lite Pergo kvar sen sist, men det är ju dels över tre år sedan och så använde jag upp allt jag fått utskrivet innan jag till sist blev gravid. 

Jag väntar på ÄL, har haft lite känningar idag, men inget utslag på ÄL-test ännu. Kan komma när som helst eller om en eller två veckor....suck. Väntar också på att höra nåt från IVF-kliniken...vill veta om vi kommer få nån hjälp innan deras sommarstängning eller om vi ska ställa in oss på att vänta till i augusti när det öppnar igen. 
    Håller tummarna för att det är ÄL på gång för dig Treasures!
    Fungerar ÄL-test för dig? Jag provade det när vi försökte bli gravida med dottern men jag höll på och bli tokig på det. Dom visade stegring flera gånger på en månad men teststrecket blev aldrig lika tydligt som kontrollstrecket.

Tänkte först att jag skulle försöka hålla mig borta från dom den här gången också men blir ändå lite sugen på att köpa hem dom och prova igen
  • Skimmra

Känner att jag vill hoppa in i tråden, för den ger mig ändå hopp om framtiden.. 
    Jag har själv aldrig tänkt tanken på att jag kunnat ha PCO eftersom min mens alltid kommit varje månad, även om den kanske inte alltid var regelbunden. Har förknippat de få ggr den uteblivit till stress eller annat, det är ju ganska vanligt.. Men så försvann min ägglossning helt efter augusti nu förra sommaren och i November var jag till en gynekolog som skulle kolla upp vad som var fel..

Han berättade då att jag hade PCO, vilket även kunde vara PCOS, men det blev bara ett VUL, inga blodprover eller så utöver. Han berättade även för mig att jag inte skulle kunna bli gravid, förrän efter en hormonbehandling, men ansåg att då jag var så ung, skulle fylla 23 då, så hade jag ju inte bråttom med att få barn och skulle få vänta i alla fall en 7-8 år innan det skulle vara lönt att sätta in en hormonbehandling.. Jag och min sambo hade då försökt i ett år redan med att få barn, så tyckte ju inte om det svaret. Han satte in mig på p-piller, för att få igång min ägglossning, men inget hände alls under ca 3 månader med p-piller, tills jag mådde så fruktansvärt dåligt och trodde att jag blivit allvarligt sjuk..

Efter läkarundersökning och fler ultraljud konstaterades det att jag blev gravid i samma veva som jag var hos gynekologen. Chockerande lyckobesked var det ju definitivt, men det gör att jag funderar lite på hur det kommer bli när man vill ha ett litet syskon till den som kommer nu i sommar. Vet ju inte alls hur lång tid det kan ta innan allt kommer igång igen..  

• miracle maker
    maria7701 skrev 2012-05-27 10:51:03 följande:
    jag hade Clomid förut (samma sak som Pergotime) och då fanns samma sak i bipacksedeln. men jag antar at gynekologar vet vad de göra... men varför frågar du inte hos gynekologen?
    här känns det riktigt jobbigt.. minus minus minus... och jag kännde mig sååååååå gravid, verkligen, intuition och alla symptomer. jag tror jag blev gravid faktiskt men att det gick fel. ingen mens än, hoppas lite lite grann att jag testade för tidigt men jag tror att det borde visas nu. vi väntar en liten stund och sen ska jag ringa gynekologen.
    today I just feel like crying

Nä, fyy vad jobbigt! Hoppas att antingen plusset eller mensen kommit nu i alla fall så att du slipper vänta i ovisshet. Det är verkligen knäckande rent psykiskt! Har du ringt gyn än?

Välkomna Meja och Skimmra Kul att det ärså mycket aktivitet i tråden!

Här är det stilltje. Inne på dag 5 med provera och har bara en lång transportsträcka till mens så att jag kan komma igång med pergo och förhoppningsvis få en ÄL. Den här cykeln känns väldigt lång eftersom det inte blir nån ÄL (började med provera på dag 16 så blir i bästa fall en normalllång cykel utan ÄL). Drygt...
  • Treasures
    Emmmsan skrev 2012-05-30 06:44:13 följande:
    Håller tummarna för att det är ÄL på gång för dig Treasures!
    Fungerar ÄL-test för dig? Jag provade det när vi försökte bli gravida med dottern men jag höll på och bli tokig på det. Dom visade stegring flera gånger på en månad men teststrecket blev aldrig lika tydligt som kontrollstrecket.

Tänkte först att jag skulle försöka hålla mig borta från dom den här gången också men blir ändå lite sugen på att köpa hem dom och prova igen

Tack för tummhållningen, den behövs!
    Det har fungerat ganska bra med ÄL-test för mig. Jag har använt CB-digital, de visar inget annat än positivt eller negativt, men de är ju dyra, så man kan ju inte testa med dem då man inte har nån koll alls. Jag använde dem när vi blev gravid med dottern (det var första försöket med dem, men åttonde pregokuren då jag var så svårstimulerad). Sen har jag provat dem några ggr till och då jag fått glada gubben så har mensen kommit punktligt 14 dagar senare.
    Nu använder jag billiga stickor, och de visar svaga utslag hela tiden, men ökar markant när ÄL väl är och då dubbelkollar jag med CB och det har stämde bra i mars. I april fick jag två lika starka streck dag 17, men negativt CB och hade inte ÄL förrän dag 26 (och då hade jag slutat testa) för mensen kom ju på dag 40. Nu i maj så har jag idag på dag 16 fått lika starka steck på sticka, men igen negativt CB, men nu tänker jag inte ge upp utan fortsätta testa och se vad som händer. Det känns som att nåt är på G iaf...men säker är jag ju inte såklart. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Fick omslag på CB-digital idag! Tjoho...nu jäklar ska vi pricka rätt så vi slipper fortsätta vänta på att få Pergotime.

Här får ni se mina tester från tidigare idag:

Det översta är billig sticka, det i mitten är stickan som man sätter i det digtala och det nedersta är gla' gubben som man får som resultat!

Har nu ikväll rejäla ÄL-smärtor, fattar inte vad det är som gör så ont...ska försöka se om det finns nåt att läsa om det. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-31 20:11:18 följande:

Fick omslag på CB-digital idag! Tjoho...nu jäklar ska vi pricka rätt så vi slipper fortsätta vänta på att få Pergotime.

Här får ni se mina tester från tidigare idag:

Det översta är billig sticka, det i mitten är stickan som man sätter i det digtala och det nedersta är gla' gubben som man får som resultat!

Har nu ikväll rejäla ÄL-smärtor, fattar inte vad det är som gör så ont...ska försöka se om det finns nåt att läsa om det. 

Härligt!!! Kör nu allt vad ni orkar!

Tyckte jag hade lite äl-känningar i helgen och hade även stegring på stickorna, men det försvann abrupt när jag började med provera. Antar att kroppen blev lurad att den redan ägglossat? Känns lite retligt men det är bara att vänta ut proveran + pergon...
  • maria7701

Välkommen nya Meja2001 och Skimmra!
    Vad härligt Treasures!! Lycka till nu! Jag har altid mycket ont omkring ÄL, ibland även till 3 veckor efter. Jag tror man känns äggblåserna som växer och senare att den transporteras genom äggledaren. Men i vårt fall kan det tar mycket tid för att ibland så många äggblåserna växer.
    Lycka till miracle maker med Provera och pergo om en stund!!
    Själv känns det inte bra alls. Ingen positivt test, ingen mens.. Det är nu 3,5 vecka efter den positiva ÄL testen. Har gett upp hoppet nu. Och nu känns det lite som mensen ska kommer. Hade mycket ont i magen den här veckan, vet verkligen inte vad det var. Kännde många stingar i vänster sida på kvällen.
    Så jag mejlade kliniken för att fråga om jag ska börja med Provera nu, eller kanske vänta på att mensen kommer av sig själv, så jag kan börja med hormoninjektioner senare. De sa att jag kanske inte hinner med allt detta för att de ska stänga tills midsommar. Vy fan!! Men jag fick en tid på måndag och då ska jag få en spruta för att starta mensen (visste inte att det fanns) eller om jag har fått mens, behandlingen ska starta. Oj oj oj jag är så trött på att vänta..... så snälla snälla mensen vill du komma i helgen??

• miracle maker
    maria7701 skrev 2012-06-01 14:45:17 följande:
    Välkommen nya Meja2001 och Skimmra!
    Vad härligt Treasures!! Lycka till nu! Jag har altid mycket ont omkring ÄL, ibland även till 3 veckor efter. Jag tror man känns äggblåserna som växer och senare att den transporteras genom äggledaren. Men i vårt fall kan det tar mycket tid för att ibland så många äggblåserna växer.
    Lycka till miracle maker med Provera och pergo om en stund!!
    Själv känns det inte bra alls. Ingen positivt test, ingen mens.. Det är nu 3,5 vecka efter den positiva ÄL testen. Har gett upp hoppet nu. Och nu känns det lite som mensen ska kommer. Hade mycket ont i magen den här veckan, vet verkligen inte vad det var. Kännde många stingar i vänster sida på kvällen.
    Så jag mejlade kliniken för att fråga om jag ska börja med Provera nu, eller kanske vänta på att mensen kommer av sig själv, så jag kan börja med hormoninjektioner senare. De sa att jag kanske inte hinner med allt detta för att de ska stänga tills midsommar. Vy fan!! Men jag fick en tid på måndag och då ska jag få en spruta för att starta mensen (visste inte att det fanns) eller om jag har fått mens, behandlingen ska starta. Oj oj oj jag är så trött på att vänta..... så snälla snälla mensen vill du komma i helgen??
    Fyy vad jobbigt, hoppas verkligen att mensen kommer så att du kan sätta igång med behandling på måndag!! Är det helt säkert att du inte är gravid då, eller kan mensen utebli trots ÄL? Förstår vad du menar att du är trött på att vänta, vissa dagar känner jag bara för att lägga ner hela bebisverkstan. Det tar så oerhört mycket kraft och energi. Om jag bara visste att jag skulle bli gravid så skulle jag inte ha några problem med att vänta några månader, men ovissheten och oron äter liksom upp en inifrån.

Jag funderar på att testa LCHF nu. Har läst i andra trådar att många verkar få helt normala cykler med fina ÄL av det, så det kanske vore värt ett försök. 

Hur går det för er andra?  
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.