• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker
    maria7701 skrev 2012-06-08 12:25:05 följande:
    hej alla, en liten update. har varit en skit hemsk vecka här. var hos gyn på måndag, mycket hoppfull att vi kunde börja med hormoninjektioner då det var tredje dagen efter jag fick mens. så hade VUL att kolla om allt var okej... men det var det inte. jag har en hydrosalpinx, det är en äggledare fyllas med vätska. hade aldrig hört om det. det betyder att äggledaren är blockerad, kanske pga inflammation, utomkvedshavandeskap eller t.e. endometrios. gyn sa direkt att om det finns en sån blockad, ska det bli provrörsbefruktning. började gråta direkt, vilken nyheter... men det förklara varför jag hade så mycket ont förra veckan. För att kolla vad som hände måsta jag ha en hysterosalpingogram, en röntgen av livmodern och äggledarna. Då väntade vi 3 långa dagar till det, som var igår. Undersökningen var fruktansvärd, så smärtsam, och jag var så rädd det var en utomkveds.  Men thank god kunde de inte hitta någon blockad. Båda äggledar verkar vara öppna. Fick penicilin och antibiotika för att undersökningen kan framkalla infektioner, men kanske de ska också hjälpa att ta bort (liten?) infektionen som kanske finns i äggledar. Så vi vet inte vad det är/var, men iif gör det inte så mycket ont längre. Nästa vecka har vi en tid hos gyn, så jag är so nyficken på vad han kommer att säga: kan vi ändå börja med injektioner (efter sommarstänging av klinken) eller blir det IVF? Känns så labil nu. Hoppas på goda nyheter och ser fråmat semestern och tänka postiva tankar igen... Hur går det med alla andra? Hoppas det går bättre för er!

Åh vad tråkigt att höra! Mina egna bekymmer känns plötsligt väldigt små i jämförelse. Jag hoppas det går på rätt håll nu och att du får ordentlig hjälp nu.
  • maria7701
    vinkan24 skrev 2012-06-08 21:22:22 följande:
    Skönt att det finns vanliga människor här som man kan prata med om det. Idag var det en jobbarkompis som sa att inte du skaffa ett barn till. Blev så ledsen och sa jo jag vill verkligen det men fick förklara att det är nåt som händer med min kropp. Fortfarande ingen mens på 89 dagar. Fattar ingenting. Ha aldrig varit borta så här länge. Kan pco utvecklas och bli värre med åren? :( Ha trott i flera veckor att jag varit gravid. och dagdrömde om att hon skulle säga på ultraljud att jag var gravid. Och jag vågar inte ta provera i fall hon missat nåt. och att äggblåsorna ska utvecklas till en ägglossning. Få väl vänta ett tag till o se om mensen kommer av sig själv. 
    Känner igen det helt. Vissa veckor hoppas jag att ingen även ska fråga hur jag mår. Vissa är så okänsliga, bara tycker att alla kan bara skaffer barn när man vill. Och den långa cyklar är verkligen så jobbigt. Man vet inte vad som händer i kroppen alls. Förra cykeln väntade jag också innan jag ville börja med provera, för att jag verkligen trodde jag var gravid. För att vi vet det kan hända (min mor fick ingen mens i flera månader och blev gravid av mig ändå!).
    Det låter som det finns så många skillnader mellan gynekologer och landsting... pfff jag är redan glad jag förstår lite grann hur det funkar här (Stockholm) pga språket. Känns bra hittils i Sophiahemmet.
    Kramar till alla!
  • vinkan24
    maria7701 skrev 2012-06-09 13:26:37 följande:
    Känner igen det helt. Vissa veckor hoppas jag att ingen även ska fråga hur jag mår. Vissa är så okänsliga, bara tycker att alla kan bara skaffer barn när man vill. Och den långa cyklar är verkligen så jobbigt. Man vet inte vad som händer i kroppen alls. Förra cykeln väntade jag också innan jag ville börja med provera, för att jag verkligen trodde jag var gravid. För att vi vet det kan hända (min mor fick ingen mens i flera månader och blev gravid av mig ändå!).
    Det låter som det finns så många skillnader mellan gynekologer och landsting... pfff jag är redan glad jag förstår lite grann hur det funkar här (Stockholm) pga språket. Känns bra hittils i Sophiahemmet.
    Kramar till alla!
    Jag fundera på att hitta nåt privat. om det nu finns nåt i min lilla stad! :/ Jag gjorde likadant. Fick mens när jag var 17. Och hade haft mens två ggr och även haft p-piller men blev gravid ändå när jag var 18. Men så du menar att ägglossningen kom efter flera månader och hon blev gravid? i så fall finns det en chans. Men varför kommer inte slemhinnan ut och bli en blödning  även om det inte varit ägglossning? 
    Vet du om gynokologen se om äggen är tomma eller kan bli större o spricka? 
  • miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-08 13:22:18 följande:
    JA men det är precis som mig och jag var 4 dagar efter provera kur igår 5 dagen idag och får bara på pappret. För mig har det tagit mellan 5-8 dagar efter avslutad kur tills jag fått mensen men jag har aldrig fått såhära förut :S

Okej då ska jag kolla upp det med privat.
    Dag 7 efter provera och mensen lyser med sin frånvaro. Har inte minsta lilla känning. Vad gör man??
  • TheBlueOcean

Jag har fått min mens nu. Dag 4 på menscykeln. Då är det bara hålla tummarna för nästa ÄL, när den nu kommer..... Denna gång ska jag inte äta provera, har ätit den 4 månader och man ska helst inte äta den så många månader i rad enligt min läkare. Får se hur lång tid det tar för mig att få ÄL nu då....

• miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-11 09:01:49 följande:
    Jag har fått min mens nu. Dag 4 på menscykeln. Då är det bara hålla tummarna för nästa ÄL, när den nu kommer..... Denna gång ska jag inte äta provera, har ätit den 4 månader och man ska helst inte äta den så många månader i rad enligt min läkare. Får se hur lång tid det tar för mig att få ÄL nu då....
    Måste man vänta på mensen innan man kan börja med Pergo? Ska man kontakta läkaren igen eller bara fortsätta vänta? Blir tokig. Skönt för dig att du kommit igång iaf! Kör du inte pergo?
  • Treasures

Miracle maker - kontakta din läkare innan du börjar med Pergotime, det kan ju vara bra att blöda ut innan så man har en ny fräsch slemhinna för ett ev befruktat ägg att fästa i. Slemhinnan borde ju vara ganska tjock nu efter proveran. Har du kollat så du inte är gravid redan?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Miracle: jag har vid två tillfällen inte fått någon mena efter provera, har då ringt gyn som rått mig att ta en till kur, då har set kanske gått 5-9 dagar efter provera. Så ring din läkare, alltid bäst att ha en färsk slemhinna som svan sa. Vid ett annat tillfälle kom inte mensen för att jag var gravid;) så kolla det först

• miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-11 09:54:04 följande:
    Miracle maker - kontakta din läkare innan du börjar med Pergotime, det kan ju vara bra att blöda ut innan så man har en ny fräsch slemhinna för ett ev befruktat ägg att fästa i. Slemhinnan borde ju vara ganska tjock nu efter proveran. Har du kollat så du inte är gravid redan?

Ja det låter ju vettigt att blöda ut... nej, har inte kollat om jag är gravid men den möjligheten känns lika med noll eftersom jag inte märkt av någon ÄL... men kanske ska ta ett test för säkerhets skull ikväll och är det negativt får jag kontakta läkaren imorgon.

hur går det för dig? nyfiken! 
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.