• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Vinkan24- Vad dåligt av läkaren att bara skicka hem dig utan tillräckligt med info. Tur att du hittade oss då, vi har ju levt med pcon rätt länge så vi kan säkert svara på många av dina frågor!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean
    Tindra2011 skrev 2012-06-07 20:48:10 följande:
    Jag fick min mens nu idag efter avslutad provera kur men jag får inte hjälp med pergo innan oktober :(
    Så nu är det bara hoppas att det tar sig själv igen eller att tiden går fort. 
    Var inte mesen som kickade igång. Har inte blött mer än det lilla men det kommer nog snart....
    Treasures skrev 2012-06-07 23:08:06 följande:
    Tindra 2011 - kan ni inte vända er privat då det är syskon ni vill ha? Där vi bor får man ingen hjälp av landstinget då man redan har barn, utan all behandling sker privat och då finns inga tvång att man ska ha försökt ett år.
    Vi har inte råd att vända oss till privat vård men här får man hjälp iaf med pergo även fast det är ett syskon man vill ha. Enligt läkaren iaf... Sen hur det är med andra behandlingar och IVF har jag ingen aning om. Måste kolla det.. :)
  • miracle maker
    Tindra2011 skrev 2012-06-08 08:14:20 följande:
    Var inte mesen som kickade igång. Har inte blött mer än det lilla men det kommer nog snart....

Vi har inte råd att vända oss till privat vård men här får man hjälp iaf med pergo även fast det är ett syskon man vill ha. Enligt läkaren iaf... Sen hur det är med andra behandlingar och IVF har jag ingen aning om. Måste kolla det.. :)

Fick en liiiten ljusbrun flytning igår kväll så hoppades att det var mensen som var på g, men nu är den som bortblåst igen. Dag 4 idag efter avslutad Provera, hur lång tid ska det egentligen ta??

Ang. privat vård så går det på högkostnadsskydd så det ska inte kosta mer än om man går via landstinget. Bortsett från vid IVF då antar jag.
  • maria7701

hej alla, en liten update. har varit en skit hemsk vecka här. var hos gyn på måndag, mycket hoppfull att vi kunde börja med hormoninjektioner då det var tredje dagen efter jag fick mens. så hade VUL att kolla om allt var okej... men det var det inte. jag har en hydrosalpinx, det är en äggledare fyllas med vätska. hade aldrig hört om det. det betyder att äggledaren är blockerad, kanske pga inflammation, utomkvedshavandeskap eller t.e. endometrios. gyn sa direkt att om det finns en sån blockad, ska det bli provrörsbefruktning. började gråta direkt, vilken nyheter... men det förklara varför jag hade så mycket ont förra veckan. För att kolla vad som hände måsta jag ha en hysterosalpingogram, en röntgen av livmodern och äggledarna. Då väntade vi 3 långa dagar till det, som var igår. Undersökningen var fruktansvärd, så smärtsam, och jag var så rädd det var en utomkveds.  Men thank god kunde de inte hitta någon blockad. Båda äggledar verkar vara öppna. Fick penicilin och antibiotika för att undersökningen kan framkalla infektioner, men kanske de ska också hjälpa att ta bort (liten?) infektionen som kanske finns i äggledar. Så vi vet inte vad det är/var, men iif gör det inte så mycket ont längre. Nästa vecka har vi en tid hos gyn, så jag är so nyficken på vad han kommer att säga: kan vi ändå börja med injektioner (efter sommarstänging av klinken) eller blir det IVF? Känns så labil nu. Hoppas på goda nyheter och ser fråmat semestern och tänka postiva tankar igen...

Hur går det med alla andra? Hoppas det går bättre för er!

• TheBlueOcean
    maria7701 skrev 2012-06-08 12:25:05 följande:
    hej alla, en liten update. har varit en skit hemsk vecka här. var hos gyn på måndag, mycket hoppfull att vi kunde börja med hormoninjektioner då det var tredje dagen efter jag fick mens. så hade VUL att kolla om allt var okej... men det var det inte. jag har en hydrosalpinx, det är en äggledare fyllas med vätska. hade aldrig hört om det. det betyder att äggledaren är blockerad, kanske pga inflammation, utomkvedshavandeskap eller t.e. endometrios. gyn sa direkt att om det finns en sån blockad, ska det bli provrörsbefruktning. började gråta direkt, vilken nyheter... men det förklara varför jag hade så mycket ont förra veckan. För att kolla vad som hände måsta jag ha en hysterosalpingogram, en röntgen av livmodern och äggledarna. Då väntade vi 3 långa dagar till det, som var igår. Undersökningen var fruktansvärd, så smärtsam, och jag var så rädd det var en utomkveds.  Men thank god kunde de inte hitta någon blockad. Båda äggledar verkar vara öppna. Fick penicilin och antibiotika för att undersökningen kan framkalla infektioner, men kanske de ska också hjälpa att ta bort (liten?) infektionen som kanske finns i äggledar. Så vi vet inte vad det är/var, men iif gör det inte så mycket ont längre. Nästa vecka har vi en tid hos gyn, så jag är so nyficken på vad han kommer att säga: kan vi ändå börja med injektioner (efter sommarstänging av klinken) eller blir det IVF? Känns så labil nu. Hoppas på goda nyheter och ser fråmat semestern och tänka postiva tankar igen...

Hur går det med alla andra? Hoppas det går bättre för er!
    Håller tummarna för injektionerna för er då!
  • TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-08 11:09:59 följande:
    Fick en liiiten ljusbrun flytning igår kväll så hoppades att det var mensen som var på g, men nu är den som bortblåst igen. Dag 4 idag efter avslutad Provera, hur lång tid ska det egentligen ta??

Ang. privat vård så går det på högkostnadsskydd så det ska inte kosta mer än om man går via landstinget. Bortsett från vid IVF då antar jag.
    JA men det är precis som mig och jag var 4 dagar efter provera kur igår 5 dagen idag och får bara på pappret. För mig har det tagit mellan 5-8 dagar efter avslutad kur tills jag fått mensen men jag har aldrig fått såhära förut :S

Okej då ska jag kolla upp det med privat.
  • Treasures

Att inte samma reglet gäller i alla landsting och att man själv bosatts sig i det snålaste av dem... Västerbotten...Här får man ingen som helst hjälp av landstinget för att få syskon och mellan de privata och landstinget finns inga avtal så inget högkostnadsskydd gäller. Varje läkarbesök kommer att kosta 500:- så förhoppningsvis behövet det inte bli så många.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Angående blödning efter provera så har jag alltid fått den tre dagar efter avslutad kur, fast jag har mest ätit primolut nor, men de är ju samma sak. Sist jag tog dem var det provera och då skulle jag äta dem i 14 dagar, men började blöda redan efter 11.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • vinkan24
    Treasures skrev 2012-06-07 23:11:47 följande:
    Vinkan24- Vad dåligt av läkaren att bara skicka hem dig utan tillräckligt med info. Tur att du hittade oss då, vi har ju levt med pcon rätt länge så vi kan säkert svara på många av dina frågor!
    Skönt att det finns vanliga människor här som man kan prata med om det. Idag var det en jobbarkompis som sa att inte du skaffa ett barn till. Blev så ledsen och sa jo jag vill verkligen det men fick förklara att det är nåt som händer med min kropp. Fortfarande ingen mens på 89 dagar. Fattar ingenting. Ha aldrig varit borta så här länge. Kan pco utvecklas och bli värre med åren? :( Ha trott i flera veckor att jag varit gravid. och dagdrömde om att hon skulle säga på ultraljud att jag var gravid. Och jag vågar inte ta provera i fall hon missat nåt. och att äggblåsorna ska utvecklas till en ägglossning. Få väl vänta ett tag till o se om mensen kommer av sig själv. 
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-08 21:02:45 följande:
    Att inte samma reglet gäller i alla landsting och att man själv bosatts sig i det snålaste av dem... Västerbotten...Här får man ingen som helst hjälp av landstinget för att få syskon och mellan de privata och landstinget finns inga avtal så inget högkostnadsskydd gäller. Varje läkarbesök kommer att kosta 500:- så förhoppningsvis behövet det inte bli så många.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~

Menar du att det skiljer sig mellan olika landsting? Jag trodde det var lika för alla! Googlade lite snabbt bara och enligt Wikipedia är högkostnadsskyddet en allmän förmån, men uppenbarligen stämmer det inte då. Usch vad arg jag blir av sådana orättvisor!
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.