• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-20 21:35:15 följande:

Japp, mensen kom på dag 24 så det var den kortaste cykel jag någonsin haft. Denna cykel ska jag testa provera så den bör ju också bli normallång. Sen kör jag igång med pergo Hoppas du också får tid snart! Siktar ni på att göra IVF direkt eller testa något annan behandling först?

Nej vi har bett om att få prova Pergotime först, men vi har inte fått nåt svar sedan jag skickade in våra hälsodeklarationer och brevet. Hoppas de hör av sig snart så vi kanske hinner med ett Pergoförsök innan sommaren.
    maria7701 skrev 2012-05-21 09:23:18 följande:
    Emmmsan, har du redan testat?? Oj, så spännande.
    Ska ni börja direkt med pergo miracle maker? Lycka till!
    Mycket spännande här också. Har kännt riktiga gravidssymptomer: har haft liten blödning, trött, kramp, kissa ofta, och ingen mens än. Ser även annorlunda ut i ansiktet, på något sätt.  Kan testa den här veckan men är liten rädd att göra det för tidigt så jag väntar några dagar till. Kan förstås vara att det är bara mens som kommer men vi ska se. Jag har roat mig mycket med googlar gravidsymptomer i alla fall
    Lycka till alla!
    Det låter ju riktigt lovande, hoppas, hoppas!
    Emmmsan skrev 2012-05-21 18:40:26 följande:
    Precis som jag misstänkte var det nog ingen ägglossning jag kände av för lite mer än två veckor sedan. Har fortfarande inte fått min mens (dag 63 i menscykeln nu) och här om dagen gjorde jag ett gravtest som var så negativt som det kan bli.

Undrar om man skulle ta och samla mod till sig och ringa och höra sig för om man kan få någon hjälp med detta. Nu har det ju 6 månader sedan jag slutade med p-piller och det blir ju som sagt bara längre och längre mellan mens så någon sorts hjälp borde jag ju kunna få.
    Äsch vad drygt, men nog borde du kunna få lite hjälp för att få igång mens iaf. Får ni hjälp med syskon i ert landsting? Hos oss får vi inte det. Fick Provera och Metformin på KK, men för att få Pergotime måste man ta hjälp privat av IVF-kliniken.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • maria7701

oj vad tråkigt emmmsan! och jag vet att det känns så jobbigt att du inte vet vad som hände i kroppen. efter omkring 6 månader med lite regelbundet mens fick jag ingen mens allt ifjol, det var jobbigt. och även med pergotime kännde det så konstigt i äggstockarna, från känslor i vänster till höger och tillbaks igen... vi hade ingen koll från en gynekolog förra året och visste inte vad som hände. det känns så bra nu att få bra hjälp, äntligen.
    förstås ska ni få hjälp! vi i alla fall hade ingen problem med att få den, efter 3 månader var det. jag skulle boka en tid så snart som möjligt för att det kan tar lite tid innan du får en tid. hoppas du kan hitta en bra klinik eller sjukhus!

• miracle maker
    maria7701 skrev 2012-05-21 09:23:18 följande:
    Mycket spännande här också. Har kännt riktiga gravidssymptomer: har haft liten blödning, trött, kramp, kissa ofta, och ingen mens än. Ser även annorlunda ut i ansiktet, på något sätt.  Kan testa den här veckan men är liten rädd att göra det för tidigt så jag väntar några dagar till. Kan förstås vara att det är bara mens som kommer men vi ska se. Jag har roat mig mycket med googlar gravidsymptomer i alla fall
    Lycka till alla!

Oj vad spännande, hur har det gått? Har du testat ännu? Hoppas du får ett fint plus!

Jag läste bipacksedeln till Pergotime igår och blev lite chockad när det stod:

---
    Använd inte Pergotime
    om du har blåsbildning på äggstockarna (ovarialcysta)

Var särskilt försiktig med Pergotime
    om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)
    ---

Varför får då alla med PCOS pergo?! Vilka andra patientgrupper är det annars avsett för?   

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-23 12:22:50 följande:

Oj vad spännande, hur har det gått? Har du testat ännu? Hoppas du får ett fint plus!

Jag läste bipacksedeln till Pergotime igår och blev lite chockad när det stod:

---
    Använd inte Pergotime
    om du har blåsbildning på äggstockarna (ovarialcysta)

Var särskilt försiktig med Pergotime
    om du har sk. polycystiskt ovariesyndrom (blåsor på äggstockarna)
    ---

Varför får då alla med PCOS pergo?! Vilka andra patientgrupper är det annars avsett för?   

Hm, har inget minne av att det där sist stod när jag använde dem förra gången....
    Får du göra VUL för att se så du får ÄL och så att du inte blir överstimulerad? Det fick aldrig jag, bara ta blodprov efter förmodad ÄL för att påvisa om den varit. Fråga gärna din läkare nästa gång du ska dit varför det står så där. Jag är iaf nyfiken. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-05-23 20:10:01 följande:
    Hm, har inget minne av att det där sist stod när jag använde dem förra gången....
    Får du göra VUL för att se så du får ÄL och så att du inte blir överstimulerad? Det fick aldrig jag, bara ta blodprov efter förmodad ÄL för att påvisa om den varit. Fråga gärna din läkare nästa gång du ska dit varför det står så där. Jag är iaf nyfiken. 

Jag minns inte heller att det stod så när jag åt dem för tre år sen. Ska definitivt fråga läkaren nästa gång, känns faktiskt lite olustigt att äta dem nu.

Förra gången fick jag ingen uppföljning med VUL utan endast blodprov för att bekräfta ÄL. Åt visserligen bara en enkelkur den gången. Den här gången går jag till en annan klinik och den nya läkaren sa att hon brukar försöka följa upp med VUL men att det kanske inte blir varje gång. Enligt henne är det tydligen många läkare som inte följer upp med VUL.   
  • maria7701

jag hade Clomid förut (samma sak som Pergotime) och då fanns samma sak i bipacksedeln. men jag antar at gynekologar vet vad de göra... men varför frågar du inte hos gynekologen?
    här känns det riktigt jobbigt.. minus minus minus... och jag kännde mig sååååååå gravid, verkligen, intuition och alla symptomer. jag tror jag blev gravid faktiskt men att det gick fel. ingen mens än, hoppas lite lite grann att jag testade för tidigt men jag tror att det borde visas nu. vi väntar en liten stund och sen ska jag ringa gynekologen.
    today I just feel like crying

• Treasures
    maria7701 skrev 2012-05-27 10:51:03 följande:
    jag hade Clomid förut (samma sak som Pergotime) och då fanns samma sak i bipacksedeln. men jag antar at gynekologar vet vad de göra... men varför frågar du inte hos gynekologen?
    här känns det riktigt jobbigt.. minus minus minus... och jag kännde mig sååååååå gravid, verkligen, intuition och alla symptomer. jag tror jag blev gravid faktiskt men att det gick fel. ingen mens än, hoppas lite lite grann att jag testade för tidigt men jag tror att det borde visas nu. vi väntar en liten stund och sen ska jag ringa gynekologen.
    today I just feel like crying

Hade du fått ÄL bekräftad denna gång?
    Vet hur det känns att bara få minus men ingen mens....man blir galen av väntan.
    Kramar till dig och hoppas det reder sig snart.  
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Hej

Hoppar in här jag med. Vi är sugna på en till tätt efter Meja som är född i November 2011, men min kropp vill inte funka denna gången heller, hade hoppats på att kroppen skulle ändra sig nu efter förlossningen, men icke=/
    Fick konstaterat pco för 7 år sen, jag och mitt ex försökte i 5 år utan något som helst resultat, mängde av kurer provera och pergo. Träffar min man, berättar att jag troligtvis inte kommer att kunna honom ett barn, men 4 månader senare vaknar jag upp med ett illamående from hell, tog ett test och det visa två streck, tänkte för mig själv det måste vara fel på testet, för så här har det adrig sett ut inna;) 

Tyvärr slutade det i ma, men 4 månader senare 4 kuren primolut nor 1 kuren pergo så var det andra strecket där igen=) och i november kom lilla Meja till världen=)

Trodde jag hade äl den 12 april, kändes som det och fick utslag på äl test, men näe då, ingen mens inget plus=(

Har idag telefontid med min läkare på gyn, vill få klartecken från dem att jag kan börja igen, har både primolut nor och pergo hemma, så det är bara och köra=) 

Meja 11-11-23
  • Emmmsan

Välkommen Meja2011!
    Va skönt att du redan har primolut nor och pergo hemma så du kan sätta igång direkt med det när du får klartecken från läkaren.

Själv har jag idag tagit mod till mig och ringt till gyn och fått tid för en undersökning den 25 juni. Känns som en stor sten har lyft från mina axlar bara av det.
    Ska bli så skönt att få en ordentlig undersökning av min PCO och förhoppningsvis även lite hjälp på traven!

• Meja2011
    Emmmsan skrev 2012-05-29 14:20:26 följande:
    Välkommen Meja2011!
    Va skönt att du redan har primolut nor och pergo hemma så du kan sätta igång direkt med det när du får klartecken från läkaren.

Själv har jag idag tagit mod till mig och ringt till gyn och fått tid för en undersökning den 25 juni. Känns som en stor sten har lyft från mina axlar bara av det.
    Ska bli så skönt att få en ordentlig undersökning av min PCO och förhoppningsvis även lite hjälp på traven!
    Tack=)
    Ja de är härligt att jag har tabletter hemma, sist jag skullefå tag i pergo var det slut nästan överallt, åkte då förbi en håla 40 mil bort och där minsann fanns det, tur att jag sparade allt;) Men det var provera jag hade hemma, men sak samma;) MEn läkaren tyckte det bara var att köra på, då min historia går tillbaka så pass många år, så hon ville inte ha ngt besök eller så. Börjar med enkelkur så får vi se, det funkade ju med dottern så;)

Jag har inte läst hela tråden, men har du inte fått en ordentlig utredning om du har pco? Eller vad? Skönt att du ringde iaf=) ett steg närmare=) 
    Meja 11-11-23
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.