• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean
    Treasures skrev 2012-06-13 20:55:02 följande:
    Det tycker jag absolut att ni ska göra, eller så kontaktar ni någon privat...har ni tur kostar det inte mer. För oss kostar det 500:- / läkarbesök, så jag tycker inte det är så mkt...förhoppningsvis behövs inte så många besök.

Ska ringa och prata med dem i morgon. Annrs blir det till en i härnösand. Han är bra har jag hört :)
  • Treasures

Usch, nu vill jag inte längre att det ska vara fredag imorgon, har en olustig känsla av att mensen kommer att komma mkt punktligt. Innan har det känts ganska hoppfullt men idag har det försvunnit.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Emmmsan

Oj, va det skrivs i tråden. Hänger ju knappt med

Har varit lite frånvarande ett tag. Har nyligen avslutat min utbildning och efter det har jag försökt varva ner (blev så otroligt stressigt mot slutet) och inte tänkt så mycket på det här med barn.

Kroppen verkar ha gått in i viloläge. Nu är det snart 90 dagar sedan jag hade mens och jag har inga känningar på att den skulle kunna vara på väg eller att jag haft ägglossning... ja känner ingenting helt enkelt. Men men är glad att jag har tid hos gyn om ca 1,5 vecka så jag kan få hjälp med detta.

Håller tummarna för att vi får lite pluss här i tråden snart! Skulle ju verkligen behövas så man får upp hoppet lite

• vinkan24
    maria7701 skrev 2012-06-12 10:53:28 följande:
    Ja, min mor fick ingen mens i 4 eller 5 månader och hon blev gravid ändå. Läkaren då trodde att hon var gravid redan längre men det var inte så (och då kunde man inte kolla, hur frustrerande).
    Jag har hört att man får ägglossningen 2 veckor innan man får mens - så det spelar ingen roll när mensen började. Men det är i teori - med PCO vet man ju inte om man får ÄL alls.
    Jag hoppas nu att gyn ska ha bra nyheter för oss i morgon och att han ska lyfta sexförbudet så att vi kommer att få nya chanser i sommar...
    Gynekologen berättade att PCO är 100% genetisk (om man har ingen övervikt). Hur är det med er, har ni också mödrar och systrar som (kanske) ha PCO?
    Nej äl verka man inte ha. :( Ha börjat med nattljusolja och rosenrot nu. Få väl se om det sätter igång hormoner
    na. Min kille och jag vill inte gå på p-piller (hormoner) Sen kanske jag börja efter sommaren om inget hänt.
    Ingen i min släkt som ha pco så jag vet inte vad jag fått det. Mamma ha alltid haft regelbunden och fick den tidigt. Och jag fick den när jag var 17. Hoppas det gick bra hos gyn! :)  
  • TheBlueOcean
    vinkan24 skrev 2012-06-14 22:48:16 följande:
    Nej äl verka man inte ha. :( Ha börjat med nattljusolja och rosenrot nu. Få väl se om det sätter igång hormoner
    na. Min kille och jag vill inte gå på p-piller (hormoner) Sen kanske jag börja efter sommaren om inget hänt.
    Ingen i min släkt som ha pco så jag vet inte vad jag fått det. Mamma ha alltid haft regelbunden och fick den tidigt. Och jag fick den när jag var 17. Hoppas det gick bra hos gyn! :)  

Har din mamma kollat då? För man kan ha regelbunden mens och få den tidigt fast man har det.
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-14 19:40:29 följande:
    Usch, nu vill jag inte längre att det ska vara fredag imorgon, har en olustig känsla av att mensen kommer att komma mkt punktligt. Innan har det känts ganska hoppfullt men idag har det försvunnit.

Hur har det gått idag? Jag hoppas verkligen att mensen håller sig borta!
  • Treasures

Miracle maker - den gör ju det men det känns som om den ska komma när som helst...har den inte dykt upp imorgon bitti ska jag testa, dka ha gatufest imorgon kväll...

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker

Håller tummarna för att det är falskt alarm! Är inne på dag 2 i pergokuren nu så det får bli en romantisk midsommarhelg

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-06-15 15:52:09 följande:
    Håller tummarna för att det är falskt alarm! Är inne på dag 2 i pergokuren nu så det får bli en romantisk midsommarhelg

Ja hoppet har ju väckts nu igen iaf.

Vad skönt att du är igång med Pergon nu. Kommer du göra nån kontroll med VUL för att se om nåt ägg mognar som det ska? Hur ska ni lägga upp sexandet? Lycka till! 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • miracle maker
    Treasures skrev 2012-06-15 20:11:40 följande:

Ja hoppet har ju väckts nu igen iaf.

Vad skönt att du är igång med Pergon nu. Kommer du göra nån kontroll med VUL för att se om nåt ägg mognar som det ska? Hur ska ni lägga upp sexandet? Lycka till! 

Jag ringde läkaren idag för att kolla just hur det blir med kontroll, hon var lite osäker sist jag var där om det skulle bli VUL eller enbart blodprov dag 21. Mottagningen var stängd idag så jag får ringa nästa vecka istället och se vad hon säger.

Ja, hur ska man lägga upp sexandet...?! När jag blev gravid med dottern körde vi fem dagar i rad och sen ytterligare en gång för säkerhets skull med en dags uppehåll. Det var ju ett vinnande koncept men så kommer det nog inte bli den här gången. Vid min förra ÄL låste det sig helt för mannen så då lyckades vi bara få till ett enda försök. Hoppas att prestationsångesten lagt sig lite nu så att vi kan göra ett maxat försök den här gången.

Tycker det är lite svårt att veta när ÄL blir. Sist fick jag ÄL på dag 15 men då åt jag Pergo dag 5-9. Nu äter jag dag 3-7 men vet inte om det innebär att ÄL kommer tidigare? Vilken dag började ni? Körde ni varje eller varannan dag?
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.