• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2013-05-28 18:22:29 följande:
    Kan inte fatta det, tog ett gravtest i dag och Efter 1 1/2 år av försök, så äntligen plussade jag.
    Känns overkligt, måste nog gå några dagar kommit över chocken, men är så klart överlycklig, de bästa som hänt på längeSkrattande
    Grattis
  • Meja2011

Treasures: tack:) han kom 39+5 efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Efter en seg start avbröts allt, men kl 01 hade jag egna etablerade värkar och 6:20 kom krystvärkarna och 6:28 var han ute:)

Grattis saramandis:) underbart

• saramandis
    TheBlueOcean skrev 2013-05-28 18:31:59 följande:
    Grattis
    Tack Skrattande
    Meja2011 skrev 2013-05-28 18:43:24 följande:
    Treasures: tack:) han kom 39+5 efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Efter en seg start avbröts allt, men kl 01 hade jag egna etablerade värkar och 6:20 kom krystvärkarna och 6:28 var han ute:)

Grattis saramandis:) underbart
    Tack, fick också havandeskapsförgiftning när jag väntade mitt första barn, inte roligt men de fick bra till slut, hoppas på att slippa det denna gångSkrattande
  • FruSen
    saramandis skrev 2013-05-28 18:22:29 följande:
    Kan inte fatta det, tog ett gravtest i dag och Efter 1 1/2 år av försök, så äntligen plussade jag.
    Känns overkligt, måste nog gå några dagar kommit över chocken, men är så klart överlycklig, de bästa som hänt på längeSkrattande
    Åh, vad roligt!!!!!!!!
    GRATTIS!
    Solig 
  • saramandis
    FruSen skrev 2013-05-28 19:40:36 följande:
    Åh, vad roligt!!!!!!!!
    GRATTIS!
    Solig 
    Tack Skrattande Funderar på att göra ett tidigt ultraljud så man ser att allt är bra, gjorde du din förra graviditet? Blev gravid nu utan hjälp av pergo, vet inte om man får göra det då?
  • FruSen
    saramandis skrev 2013-05-28 20:18:49 följande:
    Tack Skrattande Funderar på att göra ett tidigt ultraljud så man ser att allt är bra, gjorde du din förra graviditet? Blev gravid nu utan hjälp av pergo, vet inte om man får göra det då?
    Jag gjorde vul i v 9, fick göra det då jag fått pergotime. Tror inte jag fått något ul/vul annars. Här får man bara om det är något galet (tex blödningar) eller liknande.
  • Treasures

Grattis Saramandis, äntligen! Vad kul att det tog sig utan Pergotime nu, hade ni tagit paus från IVF-kliniken? Angående tidigt VUL så prova vända dig till dem, de tar säkert emot dig! Om inte så finns ju Norrlandskliniken, lite dyrare men det kan det ju vara värt! På kvinnokliniken får man inte komma oavsett om man tagit Pergotime el ej, jag fick dock komma dit då jag hade ont och var orolig pga tidigare MA, men allt var ju som det skulle då iaf

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • Treasures

Hur går det för er FruSen med tvillingarna? Antar att ni är hemma nu! Hur tar storasyster det?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • FruSen
    Treasures skrev 2013-06-02 22:39:41 följande:
    Hur går det för er FruSen med tvillingarna? Antar att ni är hemma nu! Hur tar storasyster det?
    Jo, vi fick komma hem lagom till valborg så nu har vi varit hemma i en månad
    Det går jättebra, storasyster är så snäll och stolt.

Maken har varit hemma hela maj och idag är hans första jobbardag. Det blir ingen mjukstart för någon av oss, imorgon åker han till Finland så jag blir verkligen helt själv med tre barn
    Han kommer till till på torsdag så det blir inte så lång tid han är borta.
    Sen vankas det ju semester också, ska bli skönt!

Men till hösten börjar allvaret! Maken kommer jobba jättemycket då han är involverad i flera olika projekt på jobbet. Så vi får se om jag tycker det går lika bra då
    Nej, men om de bara börja sova bättre på nätterna så ska det nog gå bra. De sover faktiskt bra redan nu, de vaknar en gång/natt för att äta men de har den senaste tiden börjar vara vakna en bra stund efter de ätit och det är jobbigt. Minns att dottern gjorde så också och då dröjde det inte så länge innan hon började sova hela natten (från 00 till 06 tex). Jag hoppas hoppas det är samma här men vi får väl se

Nu börjar de tjocka till sig också, inte lika tunna längre

Såhär ser de ut på nätterna numera

• saramandis
    Treasures skrev 2013-06-02 22:36:57 följande:
    Grattis Saramandis, äntligen! Vad kul att det tog sig utan Pergotime nu, hade ni tagit paus från IVF-kliniken? Angående tidigt VUL så prova vända dig till dem, de tar säkert emot dig! Om inte så finns ju Norrlandskliniken, lite dyrare men det kan det ju vara värt! På kvinnokliniken får man inte komma oavsett om man tagit Pergotime el ej, jag fick dock komma dit då jag hade ont och var orolig pga tidigare MA, men allt var ju som det skulle då iaf
    TACK Skrattande Ja, funderar på att kontakta kliniken ang tidigt vul, får se hur vi gör. Har hört att de är svårt att få via kvinnokliniken. Vi hade tänkt ta en paus under sommaren, men då blev de så här istället, känns underbart att de äntligen lyckadesSkrattande
  • Treasures

FruSen - Men vilka godingar! Hur mkt väger de och hur långa är de nu? Låter som att du har det du gör iaf speciellt nu då din man börjar arbeta igen. Jag tycker man har fullt upp med en bebis och storasyster de dagar man är ensam hemma med dem och hon inte är på förskolan. Funkar det att amma båda eller ger ni flaska med?

Vi har då verkligen fått världens bästa bebis, hon är bara go, glad och nöjd med livet. Nästan aldrig ledsen, sover bra om nätterna...vaknar oftast bara en gång för att äta och gör det då snabbt och nästan i sömnen. Rätt stor skillnad motför storasyster som hade kolik och skrek hela kvällarna de första månaderna. Vi hade dop i lördags och hon var vaken och nyfiken under cermonin, somnade sedan med dopklänningen på och vaknade igen när vi ätit klart och charmade då alla gäster.

Måste ju visa en bild på henne med....hon är nu 2 ½ månad, vid förra kontrollen för två veckor sedan var hon 56,5 cm lång och vägde 5070 gram!   

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Agnes 13-03-16 ~ ~
  • vemvet

Vad härligt att läsa om solskenshistorier. 
    Här planeras det också för syskon. Eller snarare försöks det få syskon.
    Fick PCOS konstaterat för fem år sedan. Efter ett missfall lyckades jag bli gravid spontant precis i samma veva som vi sattes upp på kö för ivf. Helt fantastiskt!
    Nu, 2,5 år efter att vårat underverk är fött, hade vi hoppats på att vara gravida igen. Men icke.
    Har äntligen tagit tag i det ordentligt och ska till gyn om ett par veckor där jag hoppas få metformin utskrivet. Jag åt metformin innan jag blev gravid och enligt min mening var det det som gjorde att jag fick ägglossning igen. 
    Så nu håller jag tummarna att jag lyckas bli gravid i år!

Är det någon annan här i tråden som aktivt försöker få till syskon nu eller  är det bara ni som har lyckats som är kvar?

• NIML

Hej allihop, vilka godingar ni fått! :) här vart det rul för tre veckor sedan, och vi väntar en pojke denna gången. Storasyster som blev två igår är så stolt. Pratar om bebisen varje dag och klappar magen. :)

• TheBlueOcean
    vemvet skrev 2013-06-07 20:11:30 följande:
    Vad härligt att läsa om solskenshistorier. 
    Här planeras det också för syskon. Eller snarare försöks det få syskon.
    Fick PCOS konstaterat för fem år sedan. Efter ett missfall lyckades jag bli gravid spontant precis i samma veva som vi sattes upp på kö för ivf. Helt fantastiskt!
    Nu, 2,5 år efter att vårat underverk är fött, hade vi hoppats på att vara gravida igen. Men icke.
    Har äntligen tagit tag i det ordentligt och ska till gyn om ett par veckor där jag hoppas få metformin utskrivet. Jag åt metformin innan jag blev gravid och enligt min mening var det det som gjorde att jag fick ägglossning igen. 
    Så nu håller jag tummarna att jag lyckas bli gravid i år!

Är det någon annan här i tråden som aktivt försöker få till syskon nu eller  är det bara ni som har lyckats som är kvar?
    Jag är kvar och försöker fortfarande, så du är inte ensam.
  • vemvet
    TheBlueOcean skrev 2013-06-19 19:22:03 följande:
    Jag är kvar och försöker fortfarande, så du är inte ensam.
    Då får vi hoppas och hålla tummar tillsammans. :)
  • TheBlueOcean
    vemvet skrev 2013-06-19 23:59:24 följande:
    Då får vi hoppas och hålla tummar tillsammans. :)
    Absolut!
  • Mama Muu

Vemvet & Theblueocean här är en till som försöker fortfarande! Har dock precis fått reda på att jag har PCOS så det går lite trögt..

• vemvet

Jag ska till gynekolog för "omstart" av behandling. Vi har flyttat sedan vi fick vårat första barn och det känns lite läskigt att behöva söka kontakt med en ny läkare efter att jag varit så nöjd med den jag hade på förra hemorten.

TheBlueOcean och Mama Muu, går ni på någon behandling nu? 

• TheBlueOcean
    vemvet skrev 2013-07-01 22:15:17 följande:
    Jag ska till gynekolog för "omstart" av behandling. Vi har flyttat sedan vi fick vårat första barn och det känns lite läskigt att behöva söka kontakt med en ny läkare efter att jag varit så nöjd med den jag hade på förra hemorten.

TheBlueOcean och Mama Muu, går ni på någon behandling nu? 
    Får ingen behandling förens jag har gått ner graviditetskilo från förra graviditeten och det går ju segt, som vanligt med PCOS:en som spelar in..
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.