• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean

Nu är det v'ldigt länge sen jag var här inne igen.. fy skäms på mig :P
    Hur går det för er alla?

Här så tror jag faktiskt jag håller på att få min mens första gången själv på över ett års tid :D men jag är lite osäker... Ursäkta äcklig info som kommer men det är ungefär som blodblandade flytningar. Kan det vara mensen tror ni? eller borde jag uppsöka läkare?   

• FruSen
    saramandis skrev 2012-12-04 19:36:46 följande:

I dag har jag varit på vul igen för att kolla om cystan var kvar eller ej, och den var borta, bara lite lite rester kvar, som skulle försvinna av sig självGlad

Så i dag började jag med pergotime, dock dag 6, men de kan väl inte spela så stor roll tycker jagGlad  
    Åh, vad bra!!!
    Tror inte det spelar någon roll när du börjar, dag 5 eller 6
    Håller tummarna för att dubbeldosen ger utdelning!!
    TheBlueOcean skrev 2012-12-04 21:11:49 följande:
    Nu är det v'ldigt länge sen jag var här inne igen.. fy skäms på mig :P
    Hur går det för er alla?

Här så tror jag faktiskt jag håller på att få min mens första gången själv på över ett års tid :D men jag är lite osäker... Ursäkta äcklig info som kommer men det är ungefär som blodblandade flytningar. Kan det vara mensen tror ni? eller borde jag uppsöka läkare?   
    Kan säkert vara mens på g. Jag brukar få så (spottings tror jag det kallas?) några dagar, ibland upp till en vecka eller lite drygt innan den kommer igång på riktigt.

• TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-12-04 21:47:53 följande:
    Kan säkert vara mens på g. Jag brukar få så (spottings tror jag det kallas?) några dagar, ibland upp till en vecka eller lite drygt innan den kommer igång på riktigt.

Hoppas det är så då
  • saramandis
    TheBlueOcean skrev 2012-12-04 21:58:17 följande:
    Hoppas det är så då
    Hur har det gått?
  • saramandis

På vilken dag fick ni ägglossning när ni åt pergo?
    Är på dag 14 nu och inget positivt ägglossningstest än, tycker att ägglossningstestet från billiga tester ser positivt ut, men tar jag ett clearblue får jag ingen glad gubbe Rynkar på näsan
    Har inte gjort nått VUL än eftersom jag legat hemma med magsjuka, men ska ringa och kolla om jag kan komma och göra ett nu när jag är frisk. Vill ju veta om dubbeldos funkar eller om jag måste prova trippeldos. 

• FruSen
    saramandis skrev 2012-12-12 18:14:03 följande:
    På vilken dag fick ni ägglossning när ni åt pergo?
    Är på dag 14 nu och inget positivt ägglossningstest än, tycker att ägglossningstestet från billiga tester ser positivt ut, men tar jag ett clearblue får jag ingen glad gubbe Rynkar på näsan
    Har inte gjort nått VUL än eftersom jag legat hemma med magsjuka, men ska ringa och kolla om jag kan komma och göra ett nu när jag är frisk. Vill ju veta om dubbeldos funkar eller om jag måste prova trippeldos. 
    Jag gjorde vul på dag 15, tror äl kom först dag 19 eller 20.
    Usch och fy för magsjuka
    Krya på dig!
    Förstår att du vill göra vul för att se om dubbeldos gjort någon verkan.

• FruSen

En liten uppdatering från mig. Vi har varit på rutinultraljud idag! Helt galet så fort tiden går! Känns precis som att jag nyss var i v 10!
    Blev tillbakaflyttad ca en vecka så mitt bf är nu 19 maj, jag är därmed i v 17+3. Att flyttas bakåt var väntat då bm och alla andra promt ska räkna efter senaste mens fast jag vet att äl var senare. Hade själv misstänkt att bf skulle ligga där kring den 17'e så jag hade ju inte så jättefel

Allt såg jättefint ut med de små, de ligger dock lite konstigt i magen. I tvärläge, med ryggen vänd utåt så det var svårt att få några profilbilder. Det kan även vara därför jag inte känner så mycket ännu, de sparkar in mot min ryggrad. Moderkakan ligger i bakvägg denna gång. Troligtvis är det två små tjejer därinne!

De verkar ha en stor gemensam moderkaka. Vad detta innebär vet jag inte riktigt ännu men jag ska på ett ul igen i v 24.

• Sessan4

Hej! får man hoppa in på ett hörn? Glad

Snabb story : Började i bebisverkstaden för 8 år sedan, testat 1 omgång pergo för längesedan och gjort 3 IVF (fick en underbar dotter som nu är 3 år på 3:e försöket) haft 1  missfall, gått ner i vikt och blivit sugen på syskon.

Jag har pco och det är troligen därför som jag inte blir gravid spontant. Jag har regelbunden mens och ägglossning men tydligen omogna ägg eller nåt. På fredag börjar jag min första Pergotimekur av 3. Läkaren sa att chansen att bli gravid ökar något med åldern när man har pco, då pco:n brukar lugna sig (vad nu det betyder). Funkar inte det så gör vi nog ett IVF försök!

Fru Sen : Twins!! låter som enäggs Flört Lycka till!!

• saramandis
    Sessan4 skrev 2012-12-12 19:40:00 följande:
    Hej! får man hoppa in på ett hörn? Glad

Snabb story : Började i bebisverkstaden för 8 år sedan, testat 1 omgång pergo för längesedan och gjort 3 IVF (fick en underbar dotter som nu är 3 år på 3:e försöket) haft 1  missfall, gått ner i vikt och blivit sugen på syskon.

Jag har pco och det är troligen därför som jag inte blir gravid spontant. Jag har regelbunden mens och ägglossning men tydligen omogna ägg eller nåt. På fredag börjar jag min första Pergotimekur av 3. Läkaren sa att chansen att bli gravid ökar något med åldern när man har pco, då pco:n brukar lugna sig (vad nu det betyder). Funkar inte det så gör vi nog ett IVF försök!

Fru Sen : Twins!! låter som enäggs Flört Lycka till!!
    Välkommen Sessan4!
    Roligt med nya medlemmar i trådenGlad

Har lite frågor om IVF, vilka behandlingar får man prova innan de blir aktuellt med IVF? Är det bara Pergotime och om de inte funkar går man direkt vidare då till IVF-behandling?
    Själv är jag nu på dubbel kur av pergo, som jag inte vet än om de hjälp eller inte? Ska väl kolla med VUL i veckan. Jag fick också höra att de blir bättre när man blir äldre, men vad hjälper de mig, vill ju ha barn nuGlad 
    Hur gammal är du? Jag är 28 år. Fick ni betala nått för att göra IVF? Har hört att de är olika från Landsting till Landsting? 
  • Nca

Tycker också att det låter som enäggs, då tvåäggstvillingar alltid har varsin moderkaka. Dovk kan det ju vara så att moderkakorna sitter väldigt nära varandra och att det ser ut som en stor. :)

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.