• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Meja2011

FruSen: jag ska in på måndag och kolla tappen, har mellan 60-100 sd om dagen och det oberoende vad jag gör:/ får se vad den säger på måndag

• Treasures

Grattis till er nygravida! Stort lycka till nu!

Kul att höra lite från er som kommit längre med! 

Jag är i v 34 (33+1) nu, har väl haft en ganska snäll graviditet, lite foglossningsbesvär baktill tidigare, men de har gett med sig nu när bebisen ligger längre ner i bäckenet. Jobbar knappt fem veckor till nu, sen får jag kanske två veckors semester innan BF. Börjar känna att det ska bli skönt att vara hemma och vila och ladda. Var hemma och sjuk mån-ons denna vecka och fick nog lite mersmak. Det som kommit de sista dagarna är sk graviditetsklåda, kliar massor på insidan av handflatorna och under fötterna, speciellt om natten. Ska lämna blodprov på måndag för att se så det inte läcker gallsyra i för stora mängder.

Håller mina tummar jättehårt för er som fortfarande kämpar med!     

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • Alivia
    NIML skrev 2013-02-08 20:45:23 följande:
    Tack så mycket! :) trodde detta var såååå avlägset!
    Grattis NIML! Så härligt! 

• FruSen
    Meja2011 skrev 2013-02-08 17:31:07 följande:
    FruSen: jag ska in på måndag och kolla tappen, har mellan 60-100 sd om dagen och det oberoende vad jag gör:/ får se vad den säger på måndag
    Hoppas allt ser bra ut!!
    Min tapp var ju inte påverkad trots mycket sammandragningar.
    Det lustiga är att jag främst känner av mina onda sammandragningar när jag vilar. Men det kanske är för att jag har så ont av foglossning och så när jag är uppe och går att jag inte tänker på vad som är sammandragningar och vad som är foglossning liksom..? 
  • saramandis

Grattis till er som blivit gravid, verkligen avundsjuka på er, men hoppas att min tur kommer ocksåGlad

The Blue Ocean, jag är inte gravid än så du är inte ensam kvar. Kämpar fortfarande, börjar med trippeldos pergo i morgon, hur går det för dig? 

• Emmmsan

Länge sen jag skrev något här (har nog inte skrivit sen jag blev gravid) men är inne och läser då och ser hur det går för alla här inne.

Grattis alla ni som blivit gravida! Hoppas vi kan skänka lite hopp till alla andra med PCO och som kämpar för att bli gravida.

Jag gick in i vecka 23 igår och mår bra förutom lite foglossning som kommer och går. Tycker tiden går väldigt långsamt och det känns som en evighet till juni när lill* är beräknad. Men den som väntar på något gått....

• miracle maker

Jag har inte heller skrivit på evigheter och jag är inte heller gravid än. En operation pga cysta i ena äggstocken, två blockerade äggledare och två missfall sen jag sist skrev, så syskonverkstan är minst sagt kämpigare än jag räknat med. Försöker glädja mig åt att jag åtminstone har en äggledare med passage nu, att jag fått igång ägglossningen och blivit gravid två månader i rad, med ägg från båda äggstockarna. Har precis börjat en ny kur pergo nu och hoppas att det snart ska vara min tur.

Grattis alla ni som äntligen fått era plus, och lycka till ni som också fortfarande kämpar! 

• TheBlueOcean
    saramandis skrev 2013-02-13 19:56:22 följande:
    Grattis till er som blivit gravid, verkligen avundsjuka på er, men hoppas att min tur kommer också

The Blue Ocean, jag är inte gravid än så du är inte ensam kvar. Kämpar fortfarande, börjar med trippeldos pergo i morgon, hur går det för dig? 

JAdu jag får olika beslut av alla läkare och vissa ändrar sig mär jag gjort det dem vill. PErgotime vet jag inte ens när jag kommer få inne på 18:e försöket nu så jag har börjat tappat hoppet och tron att jag ska bli gravid igen. DEt börjar kännas som att det gick så fort och enkelt med dottern för att jag inte ska få flera barn.
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.