• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean

Jag tog mod till mig och skickade ett mail till läkaren efter många om och men och ifrågasatte varför vi inte fick hjälp. Det mailet skickade jag igår (tisdag) och de ringde idag (onsdag) såklart... hade ju glömt telefonen hemma just den dagen.. men de ringde igen lite senare och då kunde mannen svara och de ville att jag skulle ringa i morgon för att få svar på mina frågor. NERVÖS!!!

• saramandis
    TheBlueOcean skrev 2012-11-08 02:00:34 följande:
    Jag tog mod till mig och skickade ett mail till läkaren efter många om och men och ifrågasatte varför vi inte fick hjälp. Det mailet skickade jag igår (tisdag) och de ringde idag (onsdag) såklart... hade ju glömt telefonen hemma just den dagen.. men de ringde igen lite senare och då kunde mannen svara och de ville att jag skulle ringa i morgon för att få svar på mina frågor. NERVÖS!!!

Vad spännande, hoppas att det löser sig, håller tummarna för digGlad
  • saramandis

I morgon gäller det, då får jag veta om dubbeldos pergo har gjort någon verkan Glad

Hur går det för er andra??? 

• FruSen

Jag håller tummarna!!!!!

Jag har knappt tid att logga in här på fö numera. Man är helt slut i huvudet efter fullspäckade dagar med ny info

Men det nya jobbet är än så länge jättekul och slår mitt gamla med.hästlängder! Saknar dock mina fantastiska kollegor från förra jobbet...

Idag ärret prick och precis en månad kvar till RUL! Åh vad jag längtar!!

saramandis skrev 2012-11-12 19:16:02 följande:
    I morgon gäller det, då får jag veta om dubbeldos pergo har gjort någon verkan

• Treasures
    saramandis skrev 2012-11-12 19:16:02 följande:
    I morgon gäller det, då får jag veta om dubbeldos pergo har gjort någon verkan Glad

Håller mina tummar allt jag bara kan!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • saramandis

Tack Fru sen och TreasuresGlad

Kände ni några symptom på att ägglossningen var på g innan vul? 

• Treasures

FruSen - Håller med om att man knappt hinner logga in här längre....jag brukar läsa dagligen från telefonen, men tycker det är så pilligt att skriva och så störande att det inte blir stycken om man vill skriva om flera saker i samma inlägg. Orkar och hinner sällan starta datorn på kvällarna....har inte ett nytt jobb men galet mkt att göra på jobbet så det blir inte mkt gjort när man kommer hem annat än att ta hand om dottern och när hon somnat så gör jag oftast detsamma på soffan.

Ungeförså här ser min mage ut nu....bilden är tagen för 1 ½ vecka sedan så kanske lite större idag. Är nu i v 21 (20+4)  

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • FruSen

Nej, jag kände inget alls. Först dagen innan äl (cd 18-19 tror jag?) fick jag sjukt mycket mensvärk.

saramandis skrev 2012-11-12 21:18:18 följande:
    Tack Fru sen och Treasures

Kände ni några symptom på att ägglossningen var på g innan vul? 

• Nca

Har ytterligare en fråga till er, pratade med min läkare idag och såhär förklarade han för mig:
     Ta Provera för att få blödning
     På menscykel dag 5-9 ta pergotime
     ÄL sker ALLTID på dag 14
     Dag 16-25 tar du provera för att kunna stötta och behålla graviditeten.

Hur i helvete går det ihop? Någon son fattar? Alla andra tycks äta pergotime dag 5-9 VÄNTA tills 14 dagar EFTER pergotime eller 14 dagar efter äl. Är gravtestet negativt börjar man med provera, inte direkt efter ägglossningen varit. Någon som kan förklara?

allt känns jobbigt :(

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.