• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis
    Nca skrev 2012-11-05 15:09:24 följande:

Skulle vilja ställa en fråga till er som äter/ätit pergotime.
    Jag ska påbörja min första kur om fem dagar, men jag har inte fått någon tid till VUL som många tycks få utan läkaren sa att jag skulle göra ett blodprov på cykeldag 21. Någon som vet varför inte jag får VUL? 

Vad konstigt, det brukar man ju få eftersom de är rädd för att för många ägg ska lossna. Är det enkeldos du äter?

Ringde själv och bokade en tid i dag och den skulle bokas på dag11, fick inte boka en dag senare, då blev de en dag tidigare istället. 
  • Meja2011

Jag fick vul det första året jag åt, sen efter det har jag aldrig fått vul eller ens tagit blodprov. Det är tydligen olika rubriker för olika sjukhus. Kolla med dem:)

• Nca

Ja, jag har pco. Ska börja med enkeldol dag 5-9. Blir lite nervös och har inte fått tid förrän nästa vecka och då en telefontid eftersom min läkare är omöjlig att få tag på.

• FruSen

Jag gjorde ett vul efter min första kur. Hade inte ätit pergotime tidigare och då sa min läkare att de då alltid kollar med vul för att se hur just min kropp svarar på behandlingen. Skulle jag ha behövt en kur till så skulle de inte kolla med vul, endast blodprov.

• Nca

Jag har aldrig ärit det innan heller. Har en dotter som är 17 månader, som kom till spontant. FruSen blev du gravid på första gången? Grattis isåfall! :) hur åt du tabletterna? 3-7 eller 5-9?

• FruSen
    Nca skrev 2012-11-06 19:40:00 följande:
    Jag har aldrig ärit det innan heller. Har en dotter som är 17 månader, som kom till spontant. FruSen blev du gravid på första gången? Grattis isåfall! :) hur åt du tabletterna? 3-7 eller 5-9?
    Jag har också en dotter som kom till spontant
    Jag åt tabletterna (enkeldos) dag 5-9 och hade vid cd 15 (fanns ingen tidigare tid att göra vil på) 1 äggblåsa som var 18 mm och en som var 13 mm. Läkaren trodde att jag skulle ägglossa inom några dagar men då kanske bara med den större blåsan. Lämnade blodprov på cd 22 och hade då kraftigt förhöjda värden som tydde på att jag haft äl.
    Plussade två veckor senare och fick göra ett vul i v 9 som visade två småttingar!!!! Hjärta
    Så tydligen blev det nog äl av den mindre äggblåsan också
  • Nca

Åh herregud vad häftigt! Dubbelt grattis :) då blir det sannolikt tvåäggstvillingar så? Så mysigt med två. Fast tanken skrämmer mig lite, just nu bor vi i en trea och letar efter en fyra. Chansen är ju något förhöjd med pergotime att det blir tvillingar har jag läst.

• Meja2011

Under 5 år med en helt annan man funkade inte pergo och tur var väl det. Vi lever inte längre tillsammans, sen ett par år tillbaka är jag gift med en annan man och vi blev spontan gravida, dock slutade det i ma, men mina två graviditeter efter det har blivit till på första kuren, så håller tummarna för dig Nca:)

• saramandis

När fick ni göra vul när ni åt pergotime? Ska göra det på dag 10, känns väldigt tidigt. Men är det dag 11 man brukar få göra det på? Ska ta pergotime dag 5-9, kan det ha blivit resultat redan på dag 10?

• FruSen

Jag skulle egentligen ha gjort på dag 12 men det fanns inga tider så jag fick göra på.dag 15 istället.

saramandis skrev 2012-11-06 21:16:48 följande:
    När fick ni göra vul när ni åt pergotime? Ska göra det på dag 10, känns väldigt tidigt. Men är det dag 11 man brukar få göra det på? Ska ta pergotime dag 5-9, kan det ha blivit resultat redan på dag 10?

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.