• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Här kommer en bild på vårt mirakel!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 25/3-2013 ~ ~
  • FruSen

Åh, men vilken fin bild!!!
    Oj vad jag nu längtar tills jag får se mina små igen!

• Treasures
    FruSen skrev 2012-10-29 20:08:41 följande:
    Åh, men vilken fin bild!!!
    Oj vad jag nu längtar tills jag får se mina små igen!

Tack!

Förstår att du längtar, tiden går så fort så strax är det din tur med! 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • saramandis

Välkommen Alivia, vad roligt med nya medlemmarGlad

Vilken fin bild Treasures, vad mysigt för er att se vad som rör sig där inneGlad

Själv tar jag min sista provera tablett i morgon, så är ju bara att invänta mens då och sen dubbeldos av Pergo och hoppas på att de funkar.Skrattande

• Alivia
    saramandis skrev 2012-10-29 21:17:15 följande:
    Välkommen Alivia, vad roligt med nya medlemmarGlad

Vilken fin bild Treasures, vad mysigt för er att se vad som rör sig där inneGlad

Själv tar jag min sista provera tablett i morgon, så är ju bara att invänta mens då och sen dubbeldos av Pergo och hoppas på att de funkar.Skrattande
    Tack! Känns roligt att vara här :)

• Meja2011

Ja tiden går fort;)

härligt bild treasure:)

Imorgon är det dax för kub för oss, vecka 13 redan. Ska bli roligt att se det lilla livet igen. Det går undan denna gång, med första singlade sig tiden fram ju;)

• saramandis
    Alivia skrev 2012-10-29 21:56:14 följande:
    Tack! Känns roligt att vara här :)

Ja, det är alltid skönt att veta och prata med andra som har samma problem, man känner sig inte så ensam om problemet då.

Har en dotter som är 08, så vi börjar också få lite panik med syskon, fördelen är väl att de är ganska stora och kan klara sig ganska bra själv när de får ett syskon så det är ju bra.

Går ni via lanstingen eller privat? Är ju olika de där här där jag bor måste man söka privat för att få pergotime, lanstinget hjälper inte till med syskon Rynkar på näsan

• Alivia
    saramandis skrev 2012-10-30 21:10:14 följande:

Ja, det är alltid skönt att veta och prata med andra som har samma problem, man känner sig inte så ensam om problemet då.

Har en dotter som är 08, så vi börjar också få lite panik med syskon, fördelen är väl att de är ganska stora och kan klara sig ganska bra själv när de får ett syskon så det är ju bra.

Går ni via lanstingen eller privat? Är ju olika de där här där jag bor måste man söka privat för att få pergotime, lanstinget hjälper inte till med syskon Rynkar på näsan

Jag håller med. Jag har nosat runt här inne rätt länge, men det är ju mycket roligare att synas och höras :)

Vi går privat. Det blev så automatiskt, jag fick tips om en gyn med PCO som expertområde och gick till henne i 25-årsåldern (är 33 nu). Sedan gjorde jag en konisering pga cellförändringar för fem år sedan och fortsatte göra efterkontrollerna hos privatgyn eftersom sjukhuset "tappade bort mig". 

Dock innefattas min privata gyn av högkostadsskyddet och vid det förra besöket nådde jag upp till frikort, vilket känns som ett slags absurt belöning i kampen för syskon. Det här blir som sagt mitt första pergotimeförsök. Jag har haft relativt regelbunden ÄL sedan jag slutade med p-piller i april, ibland kan ju en graviditet "bota" PCO, men jag har inte blivit gravid och mensen har blivit allt sparsammare, nästan obefintlig. Gyns teori är att jag får utslag på ÄL-testet fast jag inte ägglossar, (och mens exakt 14 dagar senare) min teori är att slemhinnan är alldeles för tunn. Så just nu testar vi hennes teori kan man säga, hon tog blodprov förra cykeln som visade på ÄL. Den här mensen var också lite rikligare, men jag har ätit kosttillskott för slemhinnan, så det kan ju lika gärna bero på det.

Slemhinnan har hon inte mätt, så om jag har tur stämmer det hon säger och jag får hjälp av pergo. På måndag kommer jag få svar på en rad blodprov som tagits också, sköldkörteln bland annat. 

Oj, vad långt det blev. Det är mycket tankar som snurrat de senaste månaderna, första barnet fick vi på första försöket. Det kändes helt overkligt då, men nu känns det istället helt overkligt att det någonsin skulle bli ett plus på stickan och i slutändan ett barn. Men jag försöker släppa stressen över att åldersglappet blir stort mellan eventuella syskon och försöker tänka på hur stor glädjen kommer bli att lyckas efter så lång väntan... Och så kommer hon ju minnas dagen då hon blev storasyster också, det gör en ju kanske inte om det bara är ett par år mellan :)

• saramandis
    GladAlivia skrev 2012-10-30 21:28:01 följande:
    Jag håller med. Jag har nosat runt här inne rätt länge, men det är ju mycket roligare att synas och höras :)

Vi går privat. Det blev så automatiskt, jag fick tips om en gyn med PCO som expertområde och gick till henne i 25-årsåldern (är 33 nu). Sedan gjorde jag en konisering pga cellförändringar för fem år sedan och fortsatte göra efterkontrollerna hos privatgyn eftersom sjukhuset "tappade bort mig". 

Dock innefattas min privata gyn av högkostadsskyddet och vid det förra besöket nådde jag upp till frikort, vilket känns som ett slags absurt belöning i kampen för syskon. Det här blir som sagt mitt första pergotimeförsök. Jag har haft relativt regelbunden ÄL sedan jag slutade med p-piller i april, ibland kan ju en graviditet "bota" PCO, men jag har inte blivit gravid och mensen har blivit allt sparsammare, nästan obefintlig. Gyns teori är att jag får utslag på ÄL-testet fast jag inte ägglossar, (och mens exakt 14 dagar senare) min teori är att slemhinnan är alldeles för tunn. Så just nu testar vi hennes teori kan man säga, hon tog blodprov förra cykeln som visade på ÄL. Den här mensen var också lite rikligare, men jag har ätit kosttillskott för slemhinnan, så det kan ju lika gärna bero på det.

Slemhinnan har hon inte mätt, så om jag har tur stämmer det hon säger och jag får hjälp av pergo. På måndag kommer jag få svar på en rad blodprov som tagits också, sköldkörteln bland annat. 

Oj, vad långt det blev. Det är mycket tankar som snurrat de senaste månaderna, första barnet fick vi på första försöket. Det kändes helt overkligt då, men nu känns det istället helt overkligt att det någonsin skulle bli ett plus på stickan och i slutändan ett barn. Men jag försöker släppa stressen över att åldersglappet blir stort mellan eventuella syskon och försöker tänka på hur stor glädjen kommer bli att lyckas efter så lång väntan... Och så kommer hon ju minnas dagen då hon blev storasyster också, det gör en ju kanske inte om det bara är ett par år mellan :)

Går också privat eftersom inte Landstinget hjälper till, men har varit bra hitills, man får ju bättre och snabbare hjälp då i alla fall, dock kostar det ju eftersom man också måste betala själv.

Ska denna månad prova dubbeldos eftersom enkeldos inte visade något på VUL, ska du göra något VUL? Man brukar ju göra de första gången man tar Pergo så de ser hur många ägg som mognat.

Fick också första barnet på första försöket eller vi hade väl inte försökt så mycket, förstår inte varför det     
    ska vara så svårt denna gång Vill också ha syskon som alla andra, fick veta i dag att en på jobbet ska ha barn igen, surt vill också ha, varför ska de vara så orättvist. Men är självklart glada för deras skull, men samtidigt, lite avundsjuk Flört

• Alivia
    saramandis skrev 2012-10-30 21:44:15 följande:
    Går också privat eftersom inte Landstinget hjälper till, men har varit bra hitills, man får ju bättre och snabbare hjälp då i alla fall, dock kostar det ju eftersom man också måste betala själv.

Ska denna månad prova dubbeldos eftersom enkeldos inte visade något på VUL, ska du göra något VUL? Man brukar ju göra de första gången man tar Pergo så de ser hur många ägg som mognat.

Fick också första barnet på första försöket eller vi hade väl inte försökt så mycket, förstår inte varför det     
    ska vara så svårt denna gång Vill också ha syskon som alla andra, fick veta i dag att en på jobbet ska ha barn igen, surt vill också ha, varför ska de vara så orättvist. Men är självklart glada för deras skull, men samtidigt, lite avundsjuk Flört

Jag ska på UL på tisdag, gyn var ledig denna vecka och hade ingen tid förrän tisdag. Hon frågade om jag ville avvakta med pergo en månad, för att kunna få ÄL-en övervakad, men jag sa att jag gärna provade ändå. Hon sa att eftersom det var enkeldos så var risken för överstimulering inte så stor (även om risken/chansen för att fler ägg släpper ju är större) 

Visste du att du hade pco inför första barnet, eller fick du veta det inför nästa?

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.