• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis
    Alivia skrev 2012-10-31 10:20:30 följande:
    Jag ska på UL på tisdag, gyn var ledig denna vecka och hade ingen tid förrän tisdag. Hon frågade om jag ville avvakta med pergo en månad, för att kunna få ÄL-en övervakad, men jag sa att jag gärna provade ändå. Hon sa att eftersom det var enkeldos så var risken för överstimulering inte så stor (även om risken/chansen för att fler ägg släpper ju är större) 

Visste du att du hade pco inför första barnet, eller fick du veta det inför nästa?

Vad spännande att se hur det ser ut, hade själv inget ägg vid enkeldos, men hade nästan förväntat mig det eftersom jag haft problem med att få ägglossning. Så dubbeldos kanske gör susen, bara mensen kommer nu då...

Visste inte att jag hade PCO när jag fick första barnet, hade väl misstäkt att de var något som inte var som det skulle, eftersom jag hade så otroligt oregelbunden mens, ett år hade jag mens ca 1-2/ggr/år.
     Men eftersom dottern kom till snabbt så var det inget jag brydde mig om då. Sen har vi väntat ganska länge med syskon (vilket jag ångrar nu) men var en ganska jobbigt när min dotter föddes så man vill ju inte heller brånska in i något.

Visste du det med första barnet?   
  • Alivia
    saramandis skrev 2012-10-31 20:08:26 följande:
    Vad spännande att se hur det ser ut, hade själv inget ägg vid enkeldos, men hade nästan förväntat mig det eftersom jag haft problem med att få ägglossning. Så dubbeldos kanske gör susen, bara mensen kommer nu då...

Visste inte att jag hade PCO när jag fick första barnet, hade väl misstäkt att de var något som inte var som det skulle, eftersom jag hade så otroligt oregelbunden mens, ett år hade jag mens ca 1-2/ggr/år.
     Men eftersom dottern kom till snabbt så var det inget jag brydde mig om då. Sen har vi väntat ganska länge med syskon (vilket jag ångrar nu) men var en ganska jobbigt när min dotter föddes så man vill ju inte heller brånska in i något.

Visste du det med första barnet?   
    Ja, jag visste, fick aldrig tillbaka mensen efter att ha slutat med p-piller i 20-årsåldern, så då fick jag diagnosen. 

Det blir spännande att se vad pergotime kan hitta på med kroppen :) 
  • masken

Saramandis: fick mens allt från dag 7-12. Alltså fick jag mens innan jag avslutat kuren några gånger.

• barbarmama
    Hej igen tjejer!
    Idag till min förvåning, så fick jag starkt utslag på ägglossningstesterna. Jag skulle egentligen bara testa och se hur stor skillnad det var på Testlagrets och Traderas ägglossningstest. Och jag fick ju resultat, jag tror Traderas tester är känsligare och därav ger det ett starkare positivt resultat. Men bäggde visar ju på att jag ska ha ägglossning snart, det är ju tydligt. MEN, som många gånger förrut, (pga PCOS) så släpper inte ägget när det väl är moget, så det är inte alls säkert att ägglossning sker tyvärr. Men jag hoppas verkligen och därför ska vi se till att mysa och hoppas på ett positivt resultat på gravtest på BIM 19 november. 

• saramandis
    barbarmama skrev 2012-11-04 20:02:11 följande:
    Hej igen tjejer!
    Idag till min förvåning, så fick jag starkt utslag på ägglossningstesterna. Jag skulle egentligen bara testa och se hur stor skillnad det var på Testlagrets och Traderas ägglossningstest. Och jag fick ju resultat, jag tror Traderas tester är känsligare och därav ger det ett starkare positivt resultat. Men bäggde visar ju på att jag ska ha ägglossning snart, det är ju tydligt. MEN, som många gånger förrut, (pga PCOS) så släpper inte ägget när det väl är moget, så det är inte alls säkert att ägglossning sker tyvärr. Men jag hoppas verkligen och därför ska vi se till att mysa och hoppas på ett positivt resultat på gravtest på BIM 19 november. 

Vad roligt att du fick positivt resultatGlad

Har du ätit pergotime eller är det en egen ägglossning du fått?

Själv fick jag min mens i dag efter att ha ätit provera, så om fem dagar blir det dubbeldos av pergotime, hoppas hoppas att det fungerar denna gång med dubbeldos. Så spännande och se.       
  • barbarmama
    saramandis skrev 2012-11-04 20:43:44 följande:
    Vad roligt att du fick positivt resultatGlad

Har du ätit pergotime eller är det en egen ägglossning du fått?

Själv fick jag min mens i dag efter att ha ätit provera, så om fem dagar blir det dubbeldos av pergotime, hoppas hoppas att det fungerar denna gång med dubbeldos. Så spännande och se.       
    Nej jag har inte fått något stimulerande ännu, detta är vad min kropp själv har åstadkommit. Men som sagt, det händer ibland att jag får positivt på äl-tester, men ägget släpper aldrig Rynkar på näsan  

Men jag hoppas att det vill släppa denna gången!!

Okej, hur tycker du att provera funderar? Skönt för dig att du ska få börja med pergotime, jag håller tummarna för dig!! 
  • Nca

Skulle vilja ställa en fråga till er som äter/ätit pergotime.
    Jag ska påbörja min första kur om fem dagar, men jag har inte fått någon tid till VUL som många tycks få utan läkaren sa att jag skulle göra ett blodprov på cykeldag 21. Någon som vet varför inte jag får VUL? 

• TheBlueOcean
    Nca skrev 2012-11-05 15:09:24 följande:

Skulle vilja ställa en fråga till er som äter/ätit pergotime.
    Jag ska påbörja min första kur om fem dagar, men jag har inte fått någon tid till VUL som många tycks få utan läkaren sa att jag skulle göra ett blodprov på cykeldag 21. Någon som vet varför inte jag får VUL? 

Har du PCO? I så fall har jag ingen aning om varför.. Kanske ska ringa och fråga?
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.