• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • lotteri
    saramandis skrev 2012-12-17 20:55:04 följande:
    Välkommen Lotteri, vad roligt med nya medlemmar från Umeå, går också på IVF-kliniken i Umeå och är
    supernöjd Glad
    Vad bra att de tog sig på enkeldos, är inne på min andra dubbeldos av pergo och de verkar inte villa ta sig,
    tyvärrRynkar på näsanHade ni svårt att få första barnet?
    Eftersom jag fick äl på min första dos har jag lite dålig koll på hur det fungerar. Provar man samma dos flera gånger trots att det inte stimulerat några blåsor? Jag frågar dej samma sak som Treasures, visste ni om din pco innan första barnet eller försökte ni länge innan ni fick hjälp?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-12-17 20:59:52 följande:

Var på mitt VUL i dag och de verkar inte som dubbeldos pergo (andra försöket) hade gett resultat, gjorde dock VUL på dag 19. Men tydligen så ska jag prova en gång till med dubbeldos och se och det kan funka, annars blir det trippeldos eller så kan man välja att få ta sprutor. Känns lite tråkigt nu, hade lite hoppet uppe att bli gravid innan årets slut, men men man får väl försöka hålla modet uppe. Vi har försökt nu i 1 år.

Treasures fick ni välja när du tog trippeldos, alltså mellan trippeldos eller sprutor? Han sa att de helst inte skriver ut trippeldos.Nån som vet varför? Är risken stor att man blir överstimulerad?

Åh, vad tråkigt saramandis!

Hoppas att en ny kur dubbeldos kan kicka igång äl då.
    Har läst (tror jag) att de ogärna vill att man tar för många kurer efter varandra, dock inget om att inte äta trippeldos...

Välkommen hit lotteri!

• Treasures
    lotteri skrev 2012-12-18 16:31:23 följande:
    Visste ni om din pco innan ni fick första barnet, eller fick ni försöka länge innan ni sökte hjälp? Jag tycker det är så svårt att veta om något verkligen är fel eller om man inbillar sig alltihopa. Hade jag vetat om min pco hade vi sluppit 1,5års besvikelse...men eftersom det står överallt att ett år räknas som normalt så söker man ju inte hjälp om det inte är nått uppenbart akut. Jätteroligt att trippeldos ändå funkade, ni hade rätt magkänsla att prova en gång till! Stort grattis!!

Ja det visste vi...har aldrig haft regelbunden mens, utan väldigt sällan mens överhuvudtaget så jag sökte för det på KK långt innan vi hade börjat planera att skaffa barn och fick p-piller och då kom ju en mens regelbundet iaf. När vi ville ha barn så försökte vi väl ett halvår själva, men jag hade ingen mens alls under den tiden och sen fick vi hjälp. Min man var dock tvungen att utredas med trots att vi redan visste att jag inte hade nån ägglossning, så det inte skulle finnas fler hinder på vägen. Sen tog det oss ändå ett år med Pergotime innan jag blev gravid, var väldigt svårstimulerad då så inte förrän på kur nr åtta. 

Efter jag slutat amma dottern så kom ingen mens tillbaka så jag sökte på nytt på KK och fick då Metformin och Provera och efter en kur Provera så fick jag mer och mer regelbunden mens. För ett år sedan blev jag spontant gravid, men det slutade i ett MA, upptäcktes i v 8. Kände mig sedan stressad att bli gravid igen och sökte hjälp privat trots att jag hade ÄL ganska regelbundet. Och efter att det gick så bra så var det ju helt klart värt det! 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-12-17 22:50:26 följande:
    Saramandis - nej det var ju när vi fick landstingshjälp för att få vårt första barn och då ville de att man skulle ha provat trippeldos innan remiss skickades till Ivf-kliniken för sprutor. Första försöket med trippeldos fick jag inte Äl så då ville de att vi provade en till medan vi tog endel prover som skulle tas innan man fick remiss vidare och då fick jag ÄL men blev inte gravid. De tyckte då att vi skulle avvakta i väntan på tid för att börja med sprutor men jag bad om att få försöka en gång till medan vi väntade och då fungerade det perfekt och jag blev gravid! Så remissen hade ju gått iväg och efter vi gjort ett tidigt VUL så kunde den makuleras!
    Vad skönt att höra att ni också hade problem med trippeldos, då känns det inte som man är ensam om det, om du förstår vad jag menar. Känns lite jobbigt just nu, och överallt omkring mig ploppar de upp gravid magar och folk som väntar barn, man blir ju inte mindre stressad då precis.
  • saramandis
    lotteri skrev 2012-12-18 16:36:42 följande:
    Eftersom jag fick äl på min första dos har jag lite dålig koll på hur det fungerar. Provar man samma dos flera gånger trots att det inte stimulerat några blåsor? Jag frågar dej samma sak som Treasures, visste ni om din pco innan första barnet eller försökte ni länge innan ni fick hjälp?
    Ja detta blir mitt tredje försök med dubbeldos, fick en cysta vid första försöket, så den låg i vägen för en ägglossning då, men den är borta nu Glad
    Tror att de helst inte vill skriva ut trippeldos, för att de innebär för stora risker, så därför blir det ett sista försök med dubbeldos, och om de inte funkar sprutor eller trippeldos.
    Vi hade inga problem med första barnet, var inte planerat och kom utan att vi ens försökt. Hade oregelbunden mens då också, så blev väldigt förvånad att de gick så fort, hade förväntat mig att de skulle blir svårt att bli gravid. 
  • Treasures
    saramandis skrev 2012-12-18 21:14:45 följande:
    Vad skönt att höra att ni också hade problem med trippeldos, då känns det inte som man är ensam om det, om du förstår vad jag menar. Känns lite jobbigt just nu, och överallt omkring mig ploppar de upp gravid magar och folk som väntar barn, man blir ju inte mindre stressad då precis.
    Jag förstår precis vad du menar och jag vill verkligen peppa er så att ni inte ger upp för att det inte fungerar på en gång utan att man får prova olika doser/metoder.
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-12-18 21:35:56 följande:
    Jag förstår precis vad du menar och jag vill verkligen peppa er så att ni inte ger upp för att det inte fungerar på en gång utan att man får prova olika doser/metoder.
    Nej ge upp kommer jag aldrig att göra, vi får väl göra IVF i värsta fall GladVet du föresten om man får betala själv om man gör IVF för att få syskon eller om Landstingen i västerbotten står för det? Har läs nått, om att de ger tre försök men gäller de även om man kan syskon?
  • Treasures

Nä med syskon får man bekosta allt själv. Men vad bra om de ökat till tre försök för de som kämpar för första barnet, tidigare var det bara ett.

• FruSen

I Norrbotten är det fortfarande bara ett. Inga om man vill skaffa syskon.

Jag måste säga att jag är förvånad över att jag ens fick pergotime !

Treasures skrev 2012-12-18 22:49:39 följande:
    Nä med syskon får man bekosta allt själv. Men vad bra om de ökat till tre försök för de som kämpar för första barnet, tidigare var det bara ett.

• Nca

Denna omgången har jag ätit dubbeldos. Är på CD 16 och än har jag inte haft ÄL. Konstigt med tanke på att jag med enekldos fick äl dag 14. Hur funkar detdär med äl? Kommer jag inte få någon denna månad? Har alla som ätit pergo härinne plussat någon gång? Detta blir ju bara min andra kur men det känns redan helt hopplöst :(

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.