• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen
    lotteri skrev 2012-12-26 00:28:04 följande:
    Mensen kom, lagomt till julafton. En stor besvikelse, men hade tack och lov fullt upp med julbord och släkt att jag inte kunde tänka så mycket på det. Mitt nya problem är att ivf har stängt till 7 Jan å jag har ingen mer pergo. Nån här som vet non annan att kontakta som kan förskriva det åt mig? Känns så surt å missa en hel månad bara för julstängt.
    Vad tråkigt!

Konstigt att de inte skrev ut mer än bara en kur. jag fick utskrivet tre kurer på en gång och för mig räckte det ju med en ändå.. Men hade den första inte fungerat så var det ju bara att hämta ut en ny...
    Trist att behöva vänta så länge innan de öppnar igen, jag vet inte om det går att få utskrivet tex via landstinget om du i dagsläget går privat?
  • TheBlueOcean

tråkigt att det inte fungerade :(

Ego: I lördags (?) så kände jag ett hugg i nedre delen av magen och när jag räknade efter så borde jag haft ÄL fred-sön (räknat med hur min mens var innan förlossning/graviditet) så jag får väl hoppas men jag vågar inte riktigt... Bestämde iaf men maken att vänta med att testa 1 vecka efter att mensen borde ha kommit om mensen inte kommit då så testdatum blir 12-13 Januari... 

• lotteri

Hur har allas jul å nyår varit?
    Själv har jag spenderat 4 intensiva dagar med 7 vuxna och 6 barn i åldrarna 1-4 år så det har inte varit lugnt och harmoniskt direkt :)

Jobbigaste med nyår var att två av de som vi umgicks med är gravida, typ i 4-5 månaden å de har legat med magarna i vädret titt som tätt. Har varit jättejobbigt att hela tiden bli påmind om hur o-gravid jag själv är. Den ena tjejen har kämpat jättelänge för att bli gravid så hon vet hur jobbigt det är när det inte tar sej, men den andra (som hunnit med både en graviditet och nu har en ettåring under tiden som vi försökt bli gravida) har flera gånger beklagat sej över att de blivit gravida redan innan de hunnit planera för ett tredje barn, och hur bökigt det ska bli med två blöjbarn, syskonvagn, plats i bilen mm. Jag unnar dem verkligen båda två, men jag kan inte hjälpa att känna mej bitter, avundsjuk och besviken på livets orättvisa.

• Treasures
    lotteri skrev 2013-01-01 18:15:23 följande:
    Själv har jag spenderat 4 intensiva dagar med 7 vuxna och 6 barn i åldrarna 1-4 år så det har inte varit lugnt och harmoniskt direkt :)

Jobbigaste med nyår var att två av de som vi umgicks med är gravida, typ i 4-5 månaden å de har legat med magarna i vädret titt som tätt. Har varit jättejobbigt att hela tiden bli påmind om hur o-gravid jag själv är. Den ena tjejen har kämpat jättelänge för att bli gravid så hon vet hur jobbigt det är när det inte tar sej, men den andra (som hunnit med både en graviditet och nu har en ettåring under tiden som vi försökt bli gravida) har flera gånger beklagat sej över att de blivit gravida redan innan de hunnit planera för ett tredje barn, och hur bökigt det ska bli med två blöjbarn, syskonvagn, plats i bilen mm. Jag unnar dem verkligen båda två, men jag kan inte hjälpa att känna mej bitter, avundsjuk och besviken på livets orättvisa.

Jag förstår precis dina tankar och känslor. Jag tål inte att höra de som beklagar sig för att de blivit gravid för fort, oplanerat osv och hur jobbigt det är med de barn de har eller hur de trpr att det kommer att bli med fler barn. Var glad och tacksam över era barn och att ni inte har några svårigheter att bli gravida vill man säga. Jag försöker hålla en väldigt låg profil vad gäller min graviditet, klagar inte trots endel krämpor och sitter inte och klappar magen då många är runt om...man vet aldrig om det är nån som själv kämpar för att bli gravid men man vet hur ont det gör att se och höra sånt iaf.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • saramandis
    lotteri skrev 2013-01-01 18:15:23 följande:

Känner igen mig i vad du skriver, jobbigt att de ska vara så orättvist, och att de ska klaga över att de är så jobbigt med andra barnet, istället för att vara tacksam att man fått barn och att man har så lätt att bli gravid. Och de värsta är väl när de frågar "ska inte ni ha ett syskon snart?"Har fått den frågan ett antal ggr nu och börjar bli ganska less.

Hur har er andras jul/nyår varit. Min har varit bra, känns bra med ett nytt år och ny försök att bli gravid, förhoppningsvis under detta år. 
    Har avslutat ännu en kur provera, i går och nu känner jag att mensen är på gång. Så nu blir det ett försök till med dubbeldos, blir spännande och se om de hjälper? Glad

Hur går de för er andra?
  • Nca

Har tagit min andra kur och denna dubbeldos, enligt läkaren hade jag haft ägglossning av enkelkuren och det var positivt, sen snackade han om något som hette SHBG, och det värdet låg på 27 vilket var lite lågt. Han sa att över 30 så är det extremt stor chans att man blir gravid. Men hurfår hag upp det värdet då? Nåja, hade ägglossning förra veckan enligt testen så är på äl+7 idag. Känner ingenting så det känns inte särskilt hoppfullt.

• saramandis

Hej,

Hur går det för alla i den här tråden? Ett tag sen någon skrev nått.

Själv är jag inne på mitt första försök med pergotime, trippeldos, nu måste de väl hända nått?
    Annars blir det att försöka med sprutor, läkaren som jag träffade förra besöket, sa att sprutorna är mycket starkare och där kan man reglera dosen tills man får ägglossning, så det lät hoppfullt Glad 
    Bara att vänta och se vad som händer, fast man är så oootåligGlad

Mensen är på gång snart i alla fall, börjar känna det....

Hur går de för er andra?? 

• TheBlueOcean
    saramandis skrev 2013-01-21 20:57:42 följande:
    Hej,

Själv är jag inne på mitt första försök med pergotime, trippeldos, nu måste de väl hända nått?
    Annars blir det att försöka med sprutor, läkaren som jag träffade förra besöket, sa att sprutorna är mycket starkare och där kan man reglera dosen tills man får ägglossning, så det lät hoppfullt Glad 

Jodu det går väl sådär...
    Jag fick ju faktiskt mensen av mig själv 48 dgr efter sista vändan provera sedan bara pyttelite på pappret ca 47 dgr efter det så jag vet inte alls hur det går... för ju ingen jävla pergo heller... ger upp! 
  • FruSen

Åh, jag håller tummarna för dig Saramandis!!

The Blue Ocean - en åh så frustrerande!
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad som är sagt, är pergotime helt uteslutet för läkarna eller ? Har du i alla fall fått provera nu? 

Hos oss rullar det på. Det är livat i magen.
    I helgen har jag dock upplevt några av de absolut värsta dagarna i hela mitt liv, önskar inte detta till någon!!! Natten till onsdagen kräktes dottern i vår säng, maken var hemma och vabbade men vi båda mådde bra. Hon piggnade till väldigt fort och slutade kräkas redan på onsdag förmiddag. 
    På lördagen hade jag och maken planerat att åka till Luleå för att köpa barnvagn - gissa vad som händer?
    Jo, kl 02 på natten till lördag så satte det igång för mig. jag kräktes 2 ggr/timmen fram till lunchtid och sedan slutade det inte förräns på lördagkväll.
    Maken var inte långt efteråt, vi turades om att springa till toan hela natten och lördagen... Dessutom fick vi båda feber.
    Ovanpå detta hade vi då en frisk och pigg treåring som inte tyckte vi var särskilt roliga. Hon var gnällig och hemsk!
    Usch usch.
    Dessutom sparkade de små i magen heeeela tiden vilket inte var så roligt när man mår pyton!
    Jag har förr aldrig varit med om en sån här hemsk och intensiv magsjuka, funderar på om det rent av kan vara vinterkräk...
    Är hemma idag från jobbet, är fortfarande så öm och slut i hela kroppen.
    Tvättmaskinen går varm idag och igår.

På måndag går jag in i v 25 och då ska vi på TUL, ska bli spännande!  

• Alivia
    saramandis skrev 2013-01-21 20:57:42 följande:
    Hej,

Jag undrar en sak. Måste du betala för sprutorna själv om du kör på dem eller går det på högkostnadsskyddet hos din gyn? Jag har ju redan ett barn och förstod det av min gyn att jag får gå vidare nu när inte pergo funkat, till en fertilitetsklinik. 
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.