• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis
    FruSen skrev 2013-01-22 09:58:15 följande:
    Åh, jag håller tummarna för dig Saramandis!!

The Blue Ocean - en åh så frustrerande!
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad som är sagt, är pergotime helt uteslutet för läkarna eller ? Har du i alla fall fått provera nu? 

Hos oss rullar det på. Det är livat i magen.
    I helgen har jag dock upplevt några av de absolut värsta dagarna i hela mitt liv, önskar inte detta till någon!!! Natten till onsdagen kräktes dottern i vår säng, maken var hemma och vabbade men vi båda mådde bra. Hon piggnade till väldigt fort och slutade kräkas redan på onsdag förmiddag. 
    På lördagen hade jag och maken planerat att åka till Luleå för att köpa barnvagn - gissa vad som händer?
    Jo, kl 02 på natten till lördag så satte det igång för mig. jag kräktes 2 ggr/timmen fram till lunchtid och sedan slutade det inte förräns på lördagkväll.
    Maken var inte långt efteråt, vi turades om att springa till toan hela natten och lördagen... Dessutom fick vi båda feber.
    Ovanpå detta hade vi då en frisk och pigg treåring som inte tyckte vi var särskilt roliga. Hon var gnällig och hemsk!
    Usch usch.
    Dessutom sparkade de små i magen heeeela tiden vilket inte var så roligt när man mår pyton!
    Jag har förr aldrig varit med om en sån här hemsk och intensiv magsjuka, funderar på om det rent av kan vara vinterkräk...
    Är hemma idag från jobbet, är fortfarande så öm och slut i hela kroppen.
    Tvättmaskinen går varm idag och igår.

På måndag går jag in i v 25 och då ska vi på TUL, ska bli spännande!  
    Hej Glad

Tack för att du håller tummarna för mig, hoppas på att pergotim, trippeldos ska ge någon äggblåsa i alla fall, så man får lite hopp i alla fall Glad

Vad jobbigt med magsjuka när man är gravid, blir ju extra jobbigt då, men det går mycket nu både magsjuka och inflensan. Här har vi haft båda, dock inte samtidigt Glad

Vad spännande, redan v 25 Glad
  • saramandis
    Alivia skrev 2013-01-22 11:50:40 följande:
    Jag undrar en sak. Måste du betala för sprutorna själv om du kör på dem eller går det på högkostnadsskyddet hos din gyn? Jag har ju redan ett barn och förstod det av min gyn att jag får gå vidare nu när inte pergo funkat, till en fertilitetsklinik. 
    Bara fråga faktiskt, har bara tagit förgivet att de går på högkostadsskyddet, men måste kolla det. Glad
    Går ju privat, så pergo har ju gått på högkostandsskyddet. 

Funkar inte pergo för dig heller?? Vart var de du gick? Jag bor i Västerbotten, så jag går på IVF-kliniken. Glad
  • Alivia
    saramandis skrev 2013-01-22 21:01:53 följande:
    Bara fråga faktiskt, har bara tagit förgivet att de går på högkostadsskyddet, men måste kolla det. Glad
    Går ju privat, så pergo har ju gått på högkostandsskyddet. 

Funkar inte pergo för dig heller?? Vart var de du gick? Jag bor i Västerbotten, så jag går på IVF-kliniken. Glad
    Jag bor i Stockholm, har gått hos privatgyn på högkostnadsskyddet och har fått pergo från henne. Hon har dock hela tiden sagt att om jag går vidare från pergo får jag gå till en fertilitetsklinik. Jag ringde dem igår, förklarade läget och de tar 1000 kronor för en konsultation, hörde någon annanstans att omgång sprutor kostar 6000 och eftersom jag redan har ett barn får jag bekosta allt själv. 

Jag fick PCO-diagnosen när jag var 20, men efter att ha slutat med p-piller i april -12 har jag haft regelbunden ÄL och mens. Dock var mensen sjukt sparsam och smärtsam, så jag har varit lite rädd att slemhinnan tagit skada av kejsarsnittet som jag gjorde akut i v 30 min förra graviditet 2009.

Gyn trodde dock att det var ÄL som strulade och skrev ut pergo, detta trots att jag lämnade blodprov en vecka efter min ÄL och fick jättebra värden. Men men, mensen blev av pergo ännu sparsammare, tunn och brun. Så sist jag var där krävde jag att hon kollade in slemhinnan (vilket hon vägrat hittills)  och då sa hon att de var väldigt tunn, trots att det såg ut som att jag skulle ha ÄL när som helst. 

Att prova pergo igen kändes därför inte som ett alternativ. Känns skönt att ha lämnat gyn bakom mig, har inte känt förtroende för henne, men samtidigt är det en kostsam resa vi påbörjar nu. Och jag är rätt rädd för hormoner, kan bli lite av en humörsvängsmonster :) 
  • saramandis
    Alivia skrev 2013-01-23 09:53:01 följande:
    Jag bor i Stockholm, har gått hos privatgyn på högkostnadsskyddet och har fått pergo från henne. Hon har dock hela tiden sagt att om jag går vidare från pergo får jag gå till en fertilitetsklinik. Jag ringde dem igår, förklarade läget och de tar 1000 kronor för en konsultation, hörde någon annanstans att omgång sprutor kostar 6000 och eftersom jag redan har ett barn får jag bekosta allt själv. 

Jag fick PCO-diagnosen när jag var 20, men efter att ha slutat med p-piller i april -12 har jag haft regelbunden ÄL och mens. Dock var mensen sjukt sparsam och smärtsam, så jag har varit lite rädd att slemhinnan tagit skada av kejsarsnittet som jag gjorde akut i v 30 min förra graviditet 2009.

Gyn trodde dock att det var ÄL som strulade och skrev ut pergo, detta trots att jag lämnade blodprov en vecka efter min ÄL och fick jättebra värden. Men men, mensen blev av pergo ännu sparsammare, tunn och brun. Så sist jag var där krävde jag att hon kollade in slemhinnan (vilket hon vägrat hittills)  och då sa hon att de var väldigt tunn, trots att det såg ut som att jag skulle ha ÄL när som helst. 

Att prova pergo igen kändes därför inte som ett alternativ. Känns skönt att ha lämnat gyn bakom mig, har inte känt förtroende för henne, men samtidigt är det en kostsam resa vi påbörjar nu. Och jag är rätt rädd för hormoner, kan bli lite av en humörsvängsmonster :) 
    Ställde frågan i en annan tråd, och där fick jag svaret att sprutorna täcks av högkostnadsskyddet. Var de en privat klinik? Går ju via IVF-kliniken i umeå, och de är jätte bra, tror de ska finnas i Stockholm ocksåGlad
    Blir dock dyrt i alla fall, en utredning kostade 2000 kr, och sen tar de 500 kr/besök, och de har ju blivit några besök eftersom de inte funkade på en gång. En tycker de är värt de, går man via lanstinget får man sämre hjälp och måste åka 20 mil dit och ändå betala 300 kr/besök. Så länge man inte behöver kosta på nån IVF behandling, känns de ok Glad

Men du har ju i alla fall ägglossning då, det är ju positivt. Finns de inget man kan göra för att få tjockare slemhinna? 

Har också gjort ett akut kejsarsnitt dock i v  38, är rädd för att man ska ha sammanväxningar som min läkare sa nått om eller som du säger att slemhinnan blivit skadad vid snittet. 
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2013-01-22 09:58:15 följande:
    Åh, jag håller tummarna för dig Saramandis!!

The Blue Ocean - en åh så frustrerande!
    Jag kommer inte riktigt ihåg vad som är sagt, är pergotime helt uteslutet för läkarna eller ? Har du i alla fall fått provera nu? 

Hos oss rullar det på. Det är livat i magen.
    I helgen har jag dock upplevt några av de absolut värsta dagarna i hela mitt liv, önskar inte detta till någon!!! Natten till onsdagen kräktes dottern i vår säng, maken var hemma och vabbade men vi båda mådde bra. Hon piggnade till väldigt fort och slutade kräkas redan på onsdag förmiddag. 
    På lördagen hade jag och maken planerat att åka till Luleå för att köpa barnvagn - gissa vad som händer?
    Jo, kl 02 på natten till lördag så satte det igång för mig. jag kräktes 2 ggr/timmen fram till lunchtid och sedan slutade det inte förräns på lördagkväll.
    Maken var inte långt efteråt, vi turades om att springa till toan hela natten och lördagen... Dessutom fick vi båda feber.
    Ovanpå detta hade vi då en frisk och pigg treåring som inte tyckte vi var särskilt roliga. Hon var gnällig och hemsk!
    Usch usch.
    Dessutom sparkade de små i magen heeeela tiden vilket inte var så roligt när man mår pyton!
    Jag har förr aldrig varit med om en sån här hemsk och intensiv magsjuka, funderar på om det rent av kan vara vinterkräk...
    Är hemma idag från jobbet, är fortfarande så öm och slut i hela kroppen.
    Tvättmaskinen går varm idag och igår.

På måndag går jag in i v 25 och då ska vi på TUL, ska bli spännande!  
    Ja efter många om och men så fick jag iaf provera för att kunna få blöda. Ringde dem och jag skulle hämta ut nu och börja en kur 15 dagar efter den blödningen som va så liten. Så kanske mensen skulle hoppa igång av sig själv sa dem.... Pergo är helt uteslutet tills jag gått ner 20-30 kg...
  • Alivia
    saramandis skrev 2013-01-23 20:12:08 följande:
    Ställde frågan i en annan tråd, och där fick jag svaret att sprutorna täcks av högkostnadsskyddet. Var de en privat klinik? Går ju via IVF-kliniken i umeå, och de är jätte bra, tror de ska finnas i Stockholm ocksåGlad
    Blir dock dyrt i alla fall, en utredning kostade 2000 kr, och sen tar de 500 kr/besök, och de har ju blivit några besök eftersom de inte funkade på en gång. En tycker de är värt de, går man via lanstinget får man sämre hjälp och måste åka 20 mil dit och ändå betala 300 kr/besök. Så länge man inte behöver kosta på nån IVF behandling, känns de ok Glad

Men du har ju i alla fall ägglossning då, det är ju positivt. Finns de inget man kan göra för att få tjockare slemhinna? 

Har också gjort ett akut kejsarsnitt dock i v  38, är rädd för att man ska ha sammanväxningar som min läkare sa nått om eller som du säger att slemhinnan blivit skadad vid snittet. 
    Det kanske är olika från fall till fall, för min del (i sthlm) verkar sprutorna kosta. Men jag lär väl få svar på det på den inledande konsultationen (som kostar en tusing)

Jag har läst (och provat) många olika knep för tjockare slemhinna, men eftersom min gyn inte ville kolla slemhinnan vet jag inte om de funkade. Jag fick dock lite rikligare mens när jag åt kosttillskottet Membra7. 

Har fått en tid den 7 februari nu iaf, ska bli spännande och känns som ett steg i rätt riktning.  
  • NIML

Fick gravid 1-2 idag, andra pergotimeförsöket på dubbelkur. Hoppas nu detta går vägen! Hur går det för er andra?

• Alivia
    NIML skrev 2013-02-08 16:44:22 följande:
    Fick gravid 1-2 idag, andra pergotimeförsöket på dubbelkur. Hoppas nu detta går vägen! Hur går det för er andra?
    Grattis! Jag plussade i lördags, känns fortfarande väldigt surrealistiskt. 
  • Meja2011

Grattis till er båda:) underbart

Här är det både ischias, foglossning och sd, mindre roligt men vecka 28 nu, det närmar sig:)

• FruSen
    NIML skrev 2013-02-08 16:44:22 följande:
    Alivia skrev 2013-02-08 17:15:29 följande:
    Grattis! Jag plussade i lördags, känns fortfarande väldigt surrealistiskt. 

Åh, GRATTIS vad roligt!!!
    Håller tummarna för att allt ska gå vägen för er!

Själv blev jag helt sjukskriven i tisdags. Har fått foglossning och sammandragningar som gärna vill komma nattetid. Än är inte tappen påverkad men jag ska ta det lugnt.  
    Har lågt blodtryck och lågt blodvärde vilket gör att jag lätt får yrsel också. Dessutom är jag ju sjuk mest hela tiden. Vi låg i magsjuka för ett par veckor sedan, herregud, det var ju rena döden !!!!! 
    Jag vill INTE uppleva det igen, inte ens som ogravid!

v 25+4 idag  
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.