• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis

Har varit på mitt andra VUL i dag, efter trippeldos pergotime och de blev inga positiva beskedRynkar på näsan
    Hade bara en äggblåsa på 11mm, som läkaren trodde att de inte skulle bli någon ägglossning av.
    Vi ska göra ett till försök med trippeldos och om inte de funkar blir det ägglossningssprutor.
    Funderar om man skulle ta en paus i alla fall under sommaren för att i så fall starta ägglossnings sprutor till hösten och hoppas på att kanske bli spontant gravid?

Visst hade du Treasures, provat akupunktur? Tyckte du att de funkade?

Hur går det för er andra?? 

• Treasures
    saramandis skrev 2013-02-26 19:00:50 följande:
    Har varit på mitt andra VUL i dag, efter trippeldos pergotime och de blev inga positiva beskedRynkar på näsan
    Hade bara en äggblåsa på 11mm, som läkaren trodde att de inte skulle bli någon ägglossning av.
    Vi ska göra ett till försök med trippeldos och om inte de funkar blir det ägglossningssprutor.
    Funderar om man skulle ta en paus i alla fall under sommaren för att i så fall starta ägglossnings sprutor till hösten och hoppas på att kanske bli spontant gravid?

Men vad drygt att det inte vill fungera med Pergotime för dig. Vet precis hur det känns efter alla våra misslyckade kurer innan vi fick vår dotter. Hur var det hade du provat Metformin? Jag tror att det var dem som kickade igång min ÄL. Jag hade ju tom ganska regelbunden ÄL även utan Pergotime med bara Metformin mellan gravididteterna och blev ju gravid spontant i dec -11, men fick MA.

Men till din fråga...jo jag gick på akupunktur när vi kämpade första gången och tyckte det var jättebra. Kan väl inte säkert säga vad det var som gjorde att det till slut började lossna ägg, men akupunkturen var väldigt avslappnande och jag mådde bra av det. Jag gick på Widings akupunktur, hon håller till väst på stan mitt i mot stadshuset. 

Vilken dag är du på nu? Blir det omstart med Provera igen? 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~ Skrutten BF 27/3-2013 ~ ~
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2013-02-26 19:00:50 följande:

Tråkigt med dåliga nyheter :(
    Här är det samma gamla vanliga. Har lyckats gå ner de 5 kilo jag gick upp innan de upptäckte att sköldkörteln inte fungerade som den skulle så det går sakta men säkert. Ska börja testa metformin igen på fredag så får vi se vad som händer med hjälp av den (sist jag testade blev jag så jäkla illamående). 
  • saramandis
    Treasures skrev 2013-02-26 21:35:01 följande:

Men vad drygt att det inte vill fungera med Pergotime för dig. Vet precis hur det känns efter alla våra misslyckade kurer innan vi fick vår dotter. Hur var det hade du provat Metformin? Jag tror att det var dem som kickade igång min ÄL. Jag hade ju tom ganska regelbunden ÄL även utan Pergotime med bara Metformin mellan gravididteterna och blev ju gravid spontant i dec -11, men fick MA.

Men till din fråga...jo jag gick på akupunktur när vi kämpade första gången och tyckte det var jättebra. Kan väl inte säkert säga vad det var som gjorde att det till slut började lossna ägg, men akupunkturen var väldigt avslappnande och jag mådde bra av det. Jag gick på Widings akupunktur, hon håller till väst på stan mitt i mot stadshuset. 

Vilken dag är du på nu? Blir det omstart med Provera igen? 
    Ja det är jobbigt, nej har inte provat Metformin, hur funkar den? Tar man den under hela cykeln eller som provera?
    Är i dag på dag 18 och har då inte kännt några ägglossningssymptom, så tror inte de blir något denna månad, men spännande att de om mensen kommer av sig själv, i så fall borde jag ju haft ägglossning.
    Ska avvakta 3 veckor och kolla om mensen kommer annars börja med provera och ett sista försök med trippeldos pergotime, annars blir de sprutor eller ska han att man kan gå direkt på IVF, men för mig känns de ganska otroligt att vi skulle behöva göra IVF eftersom vi har ett barn redan, men de händer tydligen att vissa måste göra detGlad

Sen pratade läkaren om att ev. göra en spolning av äggledarna, har du gjort det? Känns inte riktigt som att de är problemet eftersom jag knappt haft ägglossning så har vi ju aldrig fått en chans att prova om de kan vara något annat än bara att de är trögt att få ägglossning. 
  • saramandis
    TheBlueOcean skrev 2013-02-27 12:29:07 följande:
    Tråkigt med dåliga nyheter :(
    Här är det samma gamla vanliga. Har lyckats gå ner de 5 kilo jag gick upp innan de upptäckte att sköldkörteln inte fungerade som den skulle så det går sakta men säkert. Ska börja testa metformin igen på fredag så får vi se vad som händer med hjälp av den (sist jag testade blev jag så jäkla illamående). 
    Så bra 5 kg är ju bra, åt rätt håll Glad Försöker också att gå ner i vikt några kilo, de sägt ju att i bland behövs de bara några kilo så kan de funka bättre med ägglossningenGlad 
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2013-02-27 20:39:14 följande:
    Så bra 5 kg är ju bra, åt rätt håll Glad Försöker också att gå ner i vikt några kilo, de sägt ju att i bland behövs de bara några kilo så kan de funka bättre med ägglossningenGlad 
    Ja precis. Det som irriterar mig är att jag nu har fått veta att jag har rätt att få hjälp via gyn på sjukhuset, vi hade inte alls behövt vända oss privat. men måste gå ner gravidkilona från dottern innan vi får hjälp med pergotime där.
  • Treasures

Saramandis - Ursäkta sent svar på dina frågor. Metformin tar man hela tiden, oavsett var i cykeln man är. Den hjälper till att reglera blodsockret och många med Pco är insulinresistenta. Inget man testar utan man provar medicinen och ser om den kickar igång ägglossningen. En del går även ner i vikt då den minskar sötsuget. Jag har inte gjort nån spolning av äggledarna, så det vet jag väldigt lite om. Hur har det gått sen sist du skrev här?

• Treasures

Vi är nu fyra i familjen! Bredvid mig i soffan ligger nu världens finaste lillasyster som gjorde entré med dunder och brak för ganska precis två dygn sedan. 11 dagar före BF och bara två dagar efter jag jobbat sista dagen. Gick ju över tiden med storasyster så även om jag vet att det inte behöver bli så med tvåan så blev jag rätt förvånad då det drog igång. Allt gick jättebra, hann bara vara på förlossningen 3,5 i innan hon föddes. Hon vägde 3195g och var 49 cm lång.

• saramandis
    Treasures skrev 2013-03-18 21:17:50 följande:
    Vi är nu fyra i familjen! Bredvid mig i soffan ligger nu världens finaste lillasyster som gjorde entré med dunder och brak för ganska precis två dygn sedan. 11 dagar före BF och bara två dagar efter jag jobbat sista dagen. Gick ju över tiden med storasyster så även om jag vet att det inte behöver bli så med tvåan så blev jag rätt förvånad då det drog igång. Allt gick jättebra, hann bara vara på förlossningen 3,5 i innan hon föddes. Hon vägde 3195g och var 49 cm lång.
    GRATTIS till dig/er Treasures, så underbart med en till familjemedlem GladSkönt att allt gick braGlad
    Ska nog ringa i morgon och fråga om jag kan få Metformin utskrivet, har läst att de har hjälpt många med PCO, får ett försök med trippeldos pergo, som jag inte vet om jag ska pröva nu på en gång innan sommaren eller försöka gå ner till normalvikt och försöka bli spontant gravid under sommaren och göra de sista försöket med pergotime till hösten. Svårt val, vill ju på ett sätt bli gravid nu,försöker att inte tänka på de så mycket, men de är svårt tänker och funderar varje dag om jag någonsin kommer att bli gravid igen? Är väl de som gör saken värre också, med stressen. Tänker inte göra nån spolning om jag inte måste, förrän jag vet att jag fått ägglossning regelbundet eftersom jag tror de är de som är problemet mycket troligt.
  • FruSen
    Treasures skrev 2013-03-18 21:17:50 följande:
    Åh, stort GRATTIS!
    Härligt att höra att allt gått bra!
    Njut av er nya familjemedlem {#emotions_dlg.flower}

Själv är jag nu i v 32 (31+3) och småttingarna är fortfarande kvar i magen. Känns skönt! Jag är sjukskriven sedan 5 februari pga sammandagningar/förvärkar, foglossning, lågt hb och sånt. Min arbetsgivare har inte sjukanmält mig till FK så jag har bara kunnat vänta. FK gjorde tillslut en sjukanmälan förra veckan och idag fick jag veta att min sjukskrivning är godkänt! Känns underbart, jag är absolut inte i form för att arbeta!
    För en vecka sedan lossnade slemproppen samtidigt som jag fick ganska ordentliga sammandragningar och även värk mot nedre delen av ryggen. En kontroll på spec.mvc visade att jag börjat öppna mig lite inifrån men tappen var fortfarande lång, 4 cm. Men då läkaren la tyngd mot magen syntes det att den öppnade sig mer och liksom "gav vika" så jag ska ta det ännu mer lugnt. 
    Vi får se, ska på ett tillväxtultraljud om en vecka och ska då även be läkaren kolla tappen om den är oförändrad eller ej.  
    Hur mycket jag än längtar efter våra småttingar vill jag ju gärna att de ska vara kvar i magen så länge som möjligt. Men det är ganska tungt. Nu har jag hunnit bli större än när dottern föddes så man känner sig ju minst sagt HÖGgravid
    Och så har jag 2 månader kvar..!!!  
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.