Inlägg från: TheBlueOcean |Visa alla inlägg
  • TheBlueOcean

Har PCO och planerar syskon.

Hej, kände mig så hemma i den här tråden så jag skaffade en användare för att kunna skriva. Det kändes nästan som att läsa om mig själv ibland.

Jag fick min diagnos PCOS i juni 2010 blott 18 år. Jag och min dåvarande pojkvän (nu man) ville så gärna ha barn men läkaren som jag träffade sa att jag skulle inprincip ha 0 % chans att bli gravid själv om blodproverna bekräftade PCOS:en, vilket de gjorde. Det förstörde mig totalt. Jag hade sett mig själv i framtiden som mamma till flera barn och nu kanske det inte skulle gå utan kostnader och psykiskt "krångel". Så direkt när vi fick det beskedet bestämde vi oss för att sluta med skydd så vi så snabbt som möjligt skulle få hjälp (ett år måste man ha försökt här uppe om man vill ha hjälp via sjukhuset). 

Jag hade haft njursten i juni/juli och skulle på en njurröntgen för att kolla att den hade passerat ut som den skulle och då fick man absolut inte vara gravid så för säkerhets skull gjorde jag ett graviditetstest den 12 aug, Gissa min chock när det visade 2 streck. Graviditeten fortsatte och tv veckor efter BF fick vi den 2 maj 2011 vår efterlängtade bebis som visade sig vara en liten Tindra.

Nu vill vi skaffa ett syskon till henne och min mens har varit helt åt skogen sen förlossningen så jag har gått på provera i 4 månader och ska vara utan den 2 månader nu för att se om mensen hoppar i rätt spår. Vi kommer försöka bli gravida tills i oktober när vi kan få hjälp och förhoppningsvis kommer det ett streck till innan det.

Hur har det gått för er andra?

Styrkekramar till er!!             

• TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-07 14:22:52 följande:
    Välkommen! Väldigt skönt att kunna prata av sig och dela erfarenheter med andra som är i samma sits.
    Ja det är det verkligen. Tills jag hittade detta så kände jag mig ensam och som att jag inte kunnat prata med någon. Jag var väldigt öppen om min PCOS i början men fick skit när det visade sig att jag blev gravid själv.

Läkaren hade ju sagt till mig att jag hade i princip 0% chans så det var ju vad jag sa till dem jag pratade med men sen när jag blev gravid efter 2 månader så var jag en bitch och hade lurat min man för att bli gravid och ja en massa skit fick jag ta emot av hans syster. Då blev det att jag slöt mig istället och pratade inte med någon om det alls.
  • TheBlueOcean

Jag fick min mens nu idag efter avslutad provera kur men jag får inte hjälp med pergo innan oktober :(
    Så nu är det bara hoppas att det tar sig själv igen eller att tiden går fort. 

Tindra 2011-05-02
  • TheBlueOcean
    Tindra2011 skrev 2012-06-07 20:48:10 följande:
    Jag fick min mens nu idag efter avslutad provera kur men jag får inte hjälp med pergo innan oktober :(
    Så nu är det bara hoppas att det tar sig själv igen eller att tiden går fort. 
    Var inte mesen som kickade igång. Har inte blött mer än det lilla men det kommer nog snart....
    Treasures skrev 2012-06-07 23:08:06 följande:
    Tindra 2011 - kan ni inte vända er privat då det är syskon ni vill ha? Där vi bor får man ingen hjälp av landstinget då man redan har barn, utan all behandling sker privat och då finns inga tvång att man ska ha försökt ett år.
    Vi har inte råd att vända oss till privat vård men här får man hjälp iaf med pergo även fast det är ett syskon man vill ha. Enligt läkaren iaf... Sen hur det är med andra behandlingar och IVF har jag ingen aning om. Måste kolla det.. :)
  • TheBlueOcean
    maria7701 skrev 2012-06-08 12:25:05 följande:
    hej alla, en liten update. har varit en skit hemsk vecka här. var hos gyn på måndag, mycket hoppfull att vi kunde börja med hormoninjektioner då det var tredje dagen efter jag fick mens. så hade VUL att kolla om allt var okej... men det var det inte. jag har en hydrosalpinx, det är en äggledare fyllas med vätska. hade aldrig hört om det. det betyder att äggledaren är blockerad, kanske pga inflammation, utomkvedshavandeskap eller t.e. endometrios. gyn sa direkt att om det finns en sån blockad, ska det bli provrörsbefruktning. började gråta direkt, vilken nyheter... men det förklara varför jag hade så mycket ont förra veckan. För att kolla vad som hände måsta jag ha en hysterosalpingogram, en röntgen av livmodern och äggledarna. Då väntade vi 3 långa dagar till det, som var igår. Undersökningen var fruktansvärd, så smärtsam, och jag var så rädd det var en utomkveds.  Men thank god kunde de inte hitta någon blockad. Båda äggledar verkar vara öppna. Fick penicilin och antibiotika för att undersökningen kan framkalla infektioner, men kanske de ska också hjälpa att ta bort (liten?) infektionen som kanske finns i äggledar. Så vi vet inte vad det är/var, men iif gör det inte så mycket ont längre. Nästa vecka har vi en tid hos gyn, så jag är so nyficken på vad han kommer att säga: kan vi ändå börja med injektioner (efter sommarstänging av klinken) eller blir det IVF? Känns så labil nu. Hoppas på goda nyheter och ser fråmat semestern och tänka postiva tankar igen...

Hur går det med alla andra? Hoppas det går bättre för er!
    Håller tummarna för injektionerna för er då!
  • TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-08 11:09:59 följande:
    Fick en liiiten ljusbrun flytning igår kväll så hoppades att det var mensen som var på g, men nu är den som bortblåst igen. Dag 4 idag efter avslutad Provera, hur lång tid ska det egentligen ta??

Ang. privat vård så går det på högkostnadsskydd så det ska inte kosta mer än om man går via landstinget. Bortsett från vid IVF då antar jag.
    JA men det är precis som mig och jag var 4 dagar efter provera kur igår 5 dagen idag och får bara på pappret. För mig har det tagit mellan 5-8 dagar efter avslutad kur tills jag fått mensen men jag har aldrig fått såhära förut :S

Okej då ska jag kolla upp det med privat.
  • TheBlueOcean

Jag har fått min mens nu. Dag 4 på menscykeln. Då är det bara hålla tummarna för nästa ÄL, när den nu kommer..... Denna gång ska jag inte äta provera, har ätit den 4 månader och man ska helst inte äta den så många månader i rad enligt min läkare. Får se hur lång tid det tar för mig att få ÄL nu då....

• TheBlueOcean
    miracle maker skrev 2012-06-11 09:09:00 följande:
    Måste man vänta på mensen innan man kan börja med Pergo? Ska man kontakta läkaren igen eller bara fortsätta vänta? Blir tokig. Skönt för dig att du kommit igång iaf! Kör du inte pergo?

Får inte hjälp med det först i oktober, då har det gått ett år sedan vi började försöka.
  • TheBlueOcean
    maria7701 skrev 2012-06-12 10:53:28 följande:
    Gynekologen berättade att PCO är 100% genetisk (om man har ingen övervikt). Hur är det med er, har ni också mödrar och systrar som (kanske) ha PCO?

Min mamma har PCO, det var därför jkag kollade om jag hade det, så jag skulle veta från början.
  • TheBlueOcean

Jag är glad för er som fått hjälp med Pergotime och hoppas det fungerar :)

Samtidigt så förstår jag inte varför jag inte han få det också. Jag menar vi vet ju varför det inte fungerar och vi vill så gärna ha ett barn till. Vi har försökt sen oktober och hittils har det inte fungerat så jag tycker vi borde kunna få det iaf. För kollar man på 1177:s hemsida så är det om man inte vet vad problemet är som man ska försöka 1 år först..

hmmm...... fundersam... Kanske ringa och kolla om vi kan börja med pergotime redan nu?   

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.