Inlägg från: TheBlueOcean |Visa alla inlägg
  • TheBlueOcean

Har PCO och planerar syskon.

Vi berättade för svärmor idag att vi har försökt få ett syskon till Tindra sen i oktober och att vi har fått en tid till privat gyn nu för att få hjälp... Hennes reaktion..... ja inte direkt det man önskade sig.. Kändes nästan som hon försökte tala oss ur det...

Dumt att inte alla kan vara lika stöttande...  

• TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-16 22:14:18 följande:
    Jag ska prova jobba nu och se hur det går. Jag har ingen fast anställning utan ett vikariat som räcker till sista augusti så hur jag än gör är det ju inte så länge kvar. Verkar dock som om vi kommer få förlängt till nyår men inget är klart ännu. Problemet är att jag jobbat utan någon som helst semester eller annan ledighet än vab eller vanlig helgledighet sedan vi skolade in dottern på dagis... Dvs snart två år. Har hela tiden fått förlängd tillfällig anställning/vikariat därav ingen semester. Kan såklart ta ut föräldradagar men jag har inte överdrivet många kvar och jag vill verkligen spara så man kan ta ut framöver också, tex i samband med skolstart och liknande... En del av mig välkomnar faktiskt en arbetslös höst men jag vill såklart helst jobba... Har inte pluggat något sedan jag gick ut gymnasiet och har funderat lite på att kanske faktiskt satsa på en högskoleutbildning. Har alltid jobbat men utan att lyckas få en fast/tillsvidareanställning. Det som bromsar mig är att jag faktiskt inte vet vad jag skulle vilja jobba med och plugga till. Fyller 30 nästa år så att plugga "bara för att" känns ju inte längre så aktuellt. Det är ju en annan sak när man är ung, att läsa ett år extra gör inte så mycket i det långa loppet men när man kommer upp i min ålder vill man gärna veta att man har ett arbete direkt efter studierna så man hinner betala av lånen också.. Innan man ska gå i pension Har avslutat min Pergokur nu så på måndag ska jag göra vul. Det ska bli spännande. Känner dock ingenting. Har inte känt av några biverkningar och känner inga symptom på äl ännu heller. Men det kanske man inte ska göra ännu? Du får alltså äta en tablett men under fler dagar? Jag hoppas verkligen det fungerar för dig!

Har du haft vikarie tjänst på samma ställe i 2 år?
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-17 08:09:38 följande:
    Nej, inte direkt. Då skulle jag ju ha blivit anställd nu. Jag har haft olika arbetsgivare och anställningsformer men jobbat på samma företag i snart två år... Först jobbade jag som inhyrd via manpower, sedan fick jag en behovsanställning, sedan fick jag ett vikariat, sedan fick jag en behovsanställning och nu i snart ett år har jag varit vikarie igen. Jag får inte vara kvar så mycket längre på detta ställe, de måste ju i så fall anställa mig. Och det tvivlar jag på att de kommer göra. Jag vet att min chef har varit i kontakt med facket för att söka dispens för mig och två av mina kollegor som jobbat lika mycket som jag. Han verkar ha fått det beviljat också. Jag trivs på mitt jobb och vill såklart gärna jobba, hellre det än att gå arbetslös! 

Det skulle vara skönt om jag nu blev gravid, då vet jag ju i alla fall med säkerhet att jag får en "paus" från jobbet

Samtidigt känns det ju lite sådär att skaffa ytterligare ett barn utan att ha fast anställning men jag vill verkligen inte vänta längre på att bli gravid, känns som att jag väntat nog så länge nu! 

Okej, det var därför jag undrade. Jo jag känner likadant. Är inte heller fast anställd. Ska plugga ett år nu.
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2012-08-17 20:54:28 följande:
    I Dag fick jag äntligen kontakt med IVF-kliniken Umeå, de ska skicka hälsoundersökningspapper till oss, så förhoppningsvis får vi en tid snartGlad

YAY... Grattis till kontakten med dem Hoppas papprena kommer fort nu då!
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-19 19:33:50 följande:
    Det är knepigt det där. Jag skulle gärna vilja plugga men jag vet inte vad! Fyller 30 nästa år och fortfarande vet jag inte vad jag vill bli när jag blir stor... Tungan ute
    Vad ska du plugga?
    Jag ska läsa upp mina betyg och lite annat för att bli behörig till högskola/universitet och sedan ska jag plugga på distans och förhoppningsvis bli sjuksköterska.
  • TheBlueOcean

Var till läkaren idag och får ingen hjälp förutom metformin.
    Vilket jag har ätit förut och får en massa biverkningar av vilket jag också sa till honom men han tänkte inte skriva ut någotning annat inte ens provera så jag kan få en blödning (inte blödit sen 8/6 och inget pluss heller.) SUCK!!!! 

• TheBlueOcean
    Treasures skrev 2012-08-29 19:47:54 följande:
    Har ingen aning, men så kan det kanske vara, alltså att den mindre äggblåsan också släppt. Samtidigt har jag för mig att när man haft ÄL och det börjar produceras Progesteron så hämmar det att fler ägg ska mogna och lossna.

Var det till privatläkaren? Hur kan han bestämma det, eller det är klart att han kan, men varför vill han inte hjälpa dig mer än så?

FruSen skrev 2012-08-29 23:37:04 följande:

Men va?? Vilken knasig läkare!  

Meja2011 skrev 2012-08-30 21:15:37 följande:
    Miracle: varför äter man från dag 3?

Åt sista tabletten provera i söndags, och ingenting har hänt:/ sist kom det 2-3 dagar efter.

Jag får osså dålig hy av tabletterna:/

Tindra: men va? Jag äter aldrig ner metformin mådde så jäkla dåligt:/ kan du inte söka dig privat då?

Det var privatläkaren. Nu när jag tänker efter så förstår jag varför jag inte fick pergotime ännu men förstår inte varför jag inte fick provera för att få en menstruation eftersom det inte är bra att inte blöda. Ska tillbaka den 2 oktober för att få svar på mina blodprover och för att mannen ska lämna spermaprov. Sen får vi se om han skriver ut pergotime då om allt ser bra ut med simmarna.. Bävar mig för att ta metforminen igen men måste ju pröva iaf... Blir att hämta ut dem imorgon.

• TheBlueOcean
    Treasures skrev 2012-09-01 07:34:41 följande:
    På ett sätt är det ju bra att din man också kollas upp så det inte finns fler orsaker till att ni inte blir gravida. Samtidigt så har han ju gjort dig gravid för inte så läge sedan och om han inte haft några besvär eller infektioner så är det ju liten risk att hans spermier ska ha blivit dåliga hips, vips.
    Hur länge sedan var det du hade mens? Var tredje månad sa en läkare till mig för nåt år sedan att man ska blöda så jag fick Provera utskrivet om mensen skulle dröja längre än så. Behövde dock aldrig anvädna dem då Metformin gjorde så jag fick mens lite oftare. Visst börjar du försiktigt med  tabletterna och vänjer kroppen vid dem, Vilken dos ska du ta? Jag tog en på morgonen och två på kvällen men började med en, ökade till två efter en vecka och till tre efter ytterligare en vecka. Och så är det viktigt att man tar dem i samband med måltid.

Jo det tycker jag också men han har inte varit sjuk eller så efter sista graviditeten så hoppas att det inte blivit någonting. Jag hade min sista mens den 8 juni så snart är det 3 månader sen. och det är var tredje månad de sagt till mig också så jag förstår inte varför han inte skrev ut provera.. tror jag ska ringa till dem imorgon eller på fredag iaf. Ska börja med en halv tablett 3 gånger om dagligen tydligen.. för jag hade en tablett 3 gånger om dagen förut och då trappade jag upp som dig men mådde ändå inte bra av dem och var supernoga att ta dem till mat... Men jag testar igen för större chans att bli gravid för vill så gärna ha ett syskon. blir det inte felr efter det så tror jag nog jag kan acceptera det men jag vill inte och inte min man heller att Tindra ska behöva vara ensambarn...
  • TheBlueOcean

Sitter och mår väldigt illa här på skolan nu..... Dock kan det ju vara för att det snart är lunch och magen vill ha mat men jag har mått illa i 3 dagar nu.... Brukar inte må illa när jag är hungrig heller förutom när jag var gravid med dottern.... men det är säkert kroppen som spelar mig ett spratt.... :/

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.