• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean

Tror jag ska ringa gyn imorgon. Fortfarande inget plus och ingen mens heller. Eller ska jag vänta ett tag till? Är på bim+15 idag tror jag. FÖrra graviditeten fick jag plus på bim+1 eller bim+3.

Förut var min mens regelbunden på 33 dagar +/- 2. NU har den ju dock blivit oregelbunden men fick positivt på äl sticka den 24 juni och borde haft mensen ca 9:e.

Hur skulle ni gjort om ni var mig?

• Treasures

Tindra - Då hade du nog inte ÄL, ibland kan ju testen ge utslag utan att ägget släpper, mer vanligt hos oss mef PCO. Men ring gyn och fråga, kanske kan du iaf få Provera så du får en blödning och kan börja om.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen

Hej tjejer, kan jag hoppa in här? har småföljt tråden lite sedan ett par veckor.
    Fick idag bekräftat att jag har PCOS och har fått primolut-nor och pergotime.
    Jag vet dock inte om jag ska börja ta primolut direkt...?
    Gjorde ett vul 13/7 och då syntes en äggblåsa som var ca 18 mm. Så troligtvis har jag haft ägglossning nu då. Men ska jag invänta vanlig mens/bim (när jag nu ska ha det?) eller ska jag börja ta på en gång. Vi har ju legat i endel nu då eftersom jag troligtvis haft äl... Vill ju inte ta nått om jag mot förmodan skulle ha blivit gravid!

Lite kort bakgrund om mig då. Har i princip alltid ätit p-piller sedan jag träffade min man (träffades när jag var 17). Mensen har dock aldrig varit regelbunden de perioder jag inte ätit p-piller men det är helt normalt enligt de jag kontaktat... Suck. När jag slutade med p-piller plussade jag på en gång. Vi har alltså en underbar treårig tjej (född april -09) och sedan mars -11 har jag varit utan p-piller då vi vill ha syskon.

Jag har grubblat lite på varför det inte tagit sig, jag har misstänkt pco ett bra tag nu och nu äntligen fick jag det bekräftat, både genom ultraljud men också genom provtagning. Känns jätteskönt att få ett ansikte på problemet så att säga. samtidigt känner jag mig ledsen.

Känns skönt att också få hjälp, kanske det kan bli syskon tillslut.
    Hade verkligen inte väntat detta, blev ju som sagt gravid på en gång förra gången så jag borde ju kunna bli gravid spontant...

• saramandis

FruSen:

Välkommen!! Vad roligt att denna tråd får flera medlemmar!!  Jag har också nyligen fått veta att jag har PCO, fick första barnet spontant som du, vi hade inte ens försökt bli gravida, (född 08), trodde att de skulle gå lika lätt nu, men icke =( Vi har nu försökt i  7 månader. 
    Har ätit provera nu, vet inte om de är samma som primolut? Men med provera, ska man inte äta den under graviditeten, så det kan nog vara bästa att vänta för att se om du är gravid innan du tar tabletterna. Det gjorde jag och när min mens inte kom den månaden började jag med tabletterna. Har oregelbunden mens har du när du inte äter p-piller? Har också väldigt oregelbuden mens. 

• saramandis

Treasures.: Har en fråga till dig, vet du om det är svårt att få en tid på IVF-kliniken? Alltså om de är lång kö, ska kontakta dem när de öppnar.

• Treasures

saramandis - Jag tycker det gick snabbt att få tid hos dem, kontaktade dem i mitten på maj och förväntade mig inte på få komma förrän efter sommaren. Fick direkt hem hälsoformulär att fylla i (båda två) samt bifoga ett brev om vad vi ville ha för hjälp. Sen fick vi ju tid 12/6, så det tog knappt en månad från första kontakten. Hoppas ni har samma flyt och att behandlingen ger resultat snabbt flr er med! Jag ska ju också ringa när de öppnar och hoppas få tid snabbt för VUL så vi får se så allt är bra med pyret.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hur går det för er andra? Meja - när har du bim? Några symtom? Miracle maker - hur går det för er? Visst har du ätit dina piller klart nu och inväntar ÄL?

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Gyn ringde upp mig och jag fick en telefontid till min läkare men hon ringde aldrig idag fast jag hade fått en ledig tid och de inte hade klämt in mig mellan andra :S Hoppas hon ringer i morgon annars är det jag som ringer och skäller på dem på måndag! Less på att bli behandlad såhär av sjukhuset nu!!!!!!

Fortfarande ingen mens och inget plus heller, 

• Meja2011

Välkommen hit frusen:)

Treasure: inväntar bim som är den 1/8;) nja jo tempen ligger över det normala, molande värk men annars lugnt:) hoppas ju så in i Norden så snacka om att man blir besviken och så inte är fallet:/
    Hur mår du då?:)

Humm näe ligg på dem tindra:/

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.