• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Emmmsan

Tack för ditt svar! Det är alltid intressant att läsa om andras historier. Det verkar ju i alla fall inte vara helt omöjligt att få hjälp. Skulle i alla fall vilja få komma på en undersökning för att se hur det står till med min PCO/PCOS och om det finns någon chans att jag kan bli gravid utan några hjälpmedel. Just nu känns det lite hopplöst då kroppen inte alls verkar fungera som den ska. Men vi ska ta en liten "paus" nu under mars så jag väntar med att göra något till april. Då har jag varit utan p-piller i 5 månader och har jag fortfarande inte fått någon mens då så har jag inte haft det på fyra månader (om nu inte den minimala blödningen i januari var det, men det tror jag inte) så då tycker jag att jag i alla fall borde få komma på en undersökning.

• Emmmsan

Här går det lite segt just nu. Mensen verkar ha bestämt sig för att hålla sig borta . Tänkte att jag skulle ta och ringa en privat gyn här i stan om den inte har dykt upp i slutet på den här månaden då är det 2,5 månad sedan jag hade mens.
    Även om dom inte vill ge mig Pergotime eller så med tanke på att det inte gått så lång tid så skulle jag i alla fall vilja få en ordentlig undersökning angående PCO:n och kanske få ett utlåtande om det över huvud taget är någon idé att vi försöker på egen hand.

• Emmmsan

Va kul att det har blivit lite aktivitet i tråden. Ledsen att jag inte ha varit aktiv. Fick tillslut min mens, efter 58 dagar! Är nu på dag 35 i menscykeln och det ska bli intressant att se hur lång tid det tar den här gången.

Vi har bestämt att vi ska vänta ett litet tag till med att försöka bli gravida då vi är mitt uppe i planeringen av en stor utbyggnad av vårt hus och vi vill åtminstone se så att bygglovet går igenom först (så vi får plats för en till familjemedlem ). Dessutom håller jag på och avslutar en utbildning på högskolan nu (färdig i juni) och är otroligt stressad över det så det är nog inte det bästa tiden att bli gravid just nu. Men jag längtar ändå så otroligt mycket efter en till liten familjemedlem .
    Så länge försöker jag lära känna min kropp och förbereda mig och ge kroppen dom bästa förutsättningarna när det väl är dags. Slutade röka 1 april och försöker hinna med att röra på mig nu en gång i veckan. Det ha blivit mycket stillasittande under den här tiden när jag har pluggat och därav har jag också lagt på mig några extra kilon. Är absolut inte överviktig men dom säger ju att bara några få kilon kan vara avgörande för oss PCO:are så jag tänkte försöka komma i lite bättre form nu (skadar ju dessutom inte med tanke på att det snart är sommar ).

Hur som helst så kommer jag nog att hänga kvar i tråden så får vi se när det blir läge för syskon-tillverkning för min del. Det kan i alla fall vara kul att se hur det går för er andra och kanske bolla tankar och idéer med er.

Förresten. En liten fundering bara. Är det någon här som inte åt Pergotime när ni blev gravida första gången men som har fått det nu? Funderar lite på det här med hur lätt det  är att få det när man redan har blivit gravid en gång utan hjälp.

• Emmmsan

Just det med att några kilo kan göra skillnad har jag bara läst i samband med att någon skrivit att dom vägt lite för mycket. Så jag vet faktiskt inte. Äter du ordentligt och får i dig det kroppen behöver så borde det väll inte spela någon roll, tycker man ju. Men man är ju ingen expert på det där med BMI Glad

• Emmmsan

Hur går det för er?
    Här kan vi inte riktigt hålla oss till det där med att vi skulle vänta med att försöka bli gravida så just nu skjuter vi skarpt kan man säga
    Kändes som jag hade äl för några dagar sedan, det stack och hade sig på vänster sida i livmoders-regionen. Men jag vet inte, är ju på dag 49 i menscykeln så det känns ju som att det är ganska liten chans att det skulle vara det så här sent i cykeln.

• Emmmsan

Vad spännande treasures. håller tummarna för att du är gravid.

Vi kör helt på egen hand än så länge. Känner just nu att jag kan ge det en chans. Men om inte mensen har dykr upp inom några veckor (och jag inte blir gravid) så tänker jag nog ta kontakt med en privat gyn.

Om det nu var en äl jag kände av för några dagar sedan så har jag bim någon gång i slutet av nästa vecka.

• Emmmsan

Håller tummarna för dig också miracle maker. Ljusbruna flytningar behöver inte betyda att det är kört.

• Emmmsan

Va tråkigt med minus Treasures och Miracle maker! Håller tummarna för att det är er tur nästa månad!

Vi får väll se om det var äl jag kände av i fredags, har haft lite mensvärk idag så det känns som att jag ska få mens när som helst och då lär det ju inte ha varit äl. Känns ändå som att det borde vara ganska liten chans att man får äl så här sent i cykeln. Men men det återstår att se.

• Emmmsan

Nja vet ärligt talat inte riktigt hur det går. Idag är det 14 dagar sedan jag fick för mig att jag hade äl. Har under veckan till och från känt av ilningar och molvärk i magen men nu har jag inte kännt något på några dagar. Velar fram och tillbaka hur jag ska göra. Ena stunden vill jag inget hellre än att ta ett gravtest men så tänker jag att nää det kan väll inte vara något. Tvivlar på att det var äl jag kände av för två veckor sedan (skulle lika gärna kunna ha haft det den här veckan) sedan känns det som att det vore allderles för bra för att vara sant om det skulle ta sig på första försöket

Va spännande miracle maker att du fått

pergo och provera. Håller tummarna för att det kommer att hjälpa dig att få ditt plus.

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.