Inlägg från: Treasures |Visa alla inlägg
  • Treasures

Har PCO och planerar syskon.

Hej på er!

Här är en till i samma situation....Vi har en dotter som nu är 2 år och 4 mån, innan vi fick henne kämpade vi i nästan två år varav ett med hormonbehandling. Det krävdes trippeldos Pergotime, Metformin och akupunktur innan jag fick ÄL och blev gravid. Fick inte tillbaka nån mens efter avslutad amning så efter fyra månader var jag till gyn och fick Provera och Metformin. Efter det vakande kroppen till och under 2011 hade jag mens nästan varje månad, mer och mer regelbunden. Vi försökte inte aktivt bli gravida men använde inget skydd då vi gärna vill ha fler barn och eftersom det tog sån tid första gången så sa vi att blir det så blir det. I slutet av december visade de sig att jag var gravid men i mitten av januari fick vi veta att det inte fanns nåt levande foster och jag skrapades.

Nu har det gått drygt sex veckor sedan detta och jag har ännu inte fått nån mens, tror inte jag haft ÄL heller och är inte gravid igen. Allt känns rätt hopplöst och jag känner inte alls att jag litar på min kropp, dels pga PCO'n och sen att jag fick missfall. Vill helst lyckas på egen hand igen, men samtidigt så vill jag inte att det ska gå jättelång tid utan att jag ens har ÄL så det lutar mot att vi kommer att kontakta IVF-kliniken ganska snart för att få lite rådgivning och se om det blir Pergotime igen eller om vi provar nåt annat.

I vårt landsting får man ingen hjälp att bli gravid då man redan har ett barn tillsammans, utan då får man vända sig privat till IVF-kliniken. Det var dock inga problem att få komma till gyn när inte mensen ville komma efter graviditeten och amningen. Utan de tyckte det lät helt rimligt att jag ville få veta hur mina äggstockar såg ut och hur man bäst kunde hålla PCO'n i schak utan att använda p-piller.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hur går det för er här i tråden? Jag fick mens bara några dagar efter jag skrev sist så om drygt en vecka börjar jag ÄL-testa och så ska vi mysa massor för att maxa chanserna om jag får ÄL på egen hand nu. Vill då oerhört gärna bli gravid snart igen.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Emmmsan - Vad jobbbigt att mensen inte vill komma, eller det har den kanske gjort nu? Hoppas du får nån hjälp snart i alla fall.

Jag har sannolikt ägglossning nu, fick positivt ÄL-test igår och har både igår och idag haft ont så nu myser vi allt vi kan och hoppas på en decemberbebis. 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Hallå! Hur har det gått för er sista tiden. Jag fick ÄL, men också mens...nya tag mao...

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-04-21 13:57:26 följande:
    Hej! Hoppar gärna in här jag med :) jag har en dotter som är dryga 2 år och som kom till med hjälp av pergotime. Vill gärna få till ett syskon nu men tror inte vi klarar det på egen hand den här gången heller. Min mens kom lite tätare de första månaderna efter amningen men har nu glesat ut sig mer och mer för varje gång. Den här gången fick jag spottings på dag 50 och blödningen kom inte förrän dag 64... har nu kontaktat en privat klinik och fått en första telefontid nästa vecka. Hoppas få komma igång med pergo så snart som möjligt men är lite rädd att inte få samma hjälp som med första barnet?

Välkommen hit! Vad roligt med fler som vill ha syskon till sin guldklimp. Lite dött här men hoppas det blir mer aktivitet om vi blir fler! Lycka till och hoppas ni får den hjälp som behövs snart!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-04-23 16:15:08 följande:

Emmmsan skrev 2012-04-23 14:49:23 följande:

Fick en ny fundering nu. Kan ett par kilo göra skillnad även på andra hållet, så att man kan ha svårare för att bli gravid om man väger för lite? Mitt BMI ligger normalt runt 18, men när jag plussade med dottern hade jag tillfälligt gått upp ett par kilo och hade ett BMI på 19,6. Har för mig att gränsen för undervikt går vid 18,5. Någon som vet?

Jag har hört att det inte är bra att väga för lite heller, men övervikt är nog värre iaf.
    Jag är normalviktig, är 165 cm lång och väger 60-61 kg. Jag pratade med min läkare som gjorde skrapningen efter mitt missfall i januari om hon trodde att jag lättare skulle bli gravid igen om jag gick ner lite i vikt men hon sa då att hon inte trodde att det skulle vara nån fördel om jag gick ner nåt då jag är normalviktig redan. Jag försöker dock att äta sunt och träna några ggr i veckan för att hålla min vikt och må bra.

Jag behandlas bara med Metformin nu. Har egen ÄL om än lite senare än normalt. Tror att jag precis haft ÄL nu men tror inte vi prickat rätt då ÄL-testen varit lite struliga och vi säkert inte myst tillräckligt. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Vad skönt att ni fått tid så snart. Jag funderar på att ringa och se till att vi får hjälp till hösten om det inte tar sug naturligt innan dess. Idag är en sån dag då allt känns hopplöst.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-04-28 13:00:17 följande:
    Jaha, så fick jag en väldigt oväntad spontan ÄL på dag 12 i denna cykeln. Det innebär att jag kommer hinna få mens innan läkartiden och därmed kan jag inte börja med pergo förrän tidigast näst-nästa cykel. Med mina hopplöst långa cykler kommer det ju dröja en evighet...

maria7701: hoppas att testerna visar på något som kan hjälpa er vidare! Hur länge har ni försökt nu och hur gammal är ditt barn?

Treasures: orkar du verkligen vänta ända till hösten innan du söker hjälp? Om du redan nu tycker att det känns hopplöst är det väl bättre att få hjälp så snart som möjligt? 

Men du kan ju få Porvera eller liknande för att få mens och börja tidigare om det strular.

Nej, jag tänkte ringa om drygt en vecka beroende på hur det gått denna gång, sen tror jag inte att vi får tid innan hösten.... 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    miracle maker skrev 2012-05-08 20:15:52 följande:
    Vad kul att ni försöker igen Håller tummarna för att ni får ert plus innan ni hinner ändra er igen! Har ni någon hjälp på traven eller kör ni på helt på egen hand? 

Själv fick jag en oväntad ÄL för 10 dagar sedan så vi gjorde ett försök. BIM på lördag men har haft ljusbruna flytningar i flera dagar och ikväll börjar molvärken komma så det känns som om kroppen börjar ladda för mens

Har läkartid nästa vecka så hoppas på fler ÄL med hjälp av lite pergo.  
    Brukar du ha så innan mens? Enda gången jag haft det var då jag var gravid Flört. Håller en tumme för att det kanske är så för dig med!

Jag hade BIM i går, testade negativt i lördags men har ännu inte fått nån mens. Tvivlar nu på att jag ens haft ÄL och är skitdeppig. Ska kanske testa imorgon igen och sedan ringa IVF-kliniken och be om råd. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures
    Emmmsan skrev 2012-05-08 23:28:37 följande:
    Vad spännande treasures. håller tummarna för att du är gravid.

Vi kör helt på egen hand än så länge. Känner just nu att jag kan ge det en chans. Men om inte mensen har dykr upp inom några veckor (och jag inte blir gravid) så tänker jag nog ta kontakt med en privat gyn.

Om det nu var en äl jag kände av för några dagar sedan så har jag bim någon gång i slutet av nästa vecka.

Minus idag med, så jag har nog inte haft nån ÄL, åtminstone inte när jag trodde. Har ringt IVF-kliniken idag så nu hoppas vi på att få komma dit inom kort.

Hoppas på bättre lycka för er andra! 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.