• Sessia

Har PCO och planerar syskon.

Hej!

Jag har själv pco och jag fick göra både vaginalt ultraljud och blodprov. När jag var på vul så sa t.o.m. barnmorskan att jag med största sannolikhet hade pco. Klassiska pco äggstockar. Men läkaren skickade mig på provtagning för att bekräfta diagnosen, mycket riktigt så fick jag ett telefonsamtal senare. Då var jag 18 år och hade inte fått mens ett och ett halvt år efter att jag tagit ut min p-stav.

När det senare tog slut med min dåvarande pojkvän så började jag med p-piller igen. Tyvärr har jag inte hittat rätt sort och kan bara ära p-piller ett par månader, sen blöder jag oavbrutet tills jag slutar med dom. Därför måste jag ta avbrott med jämna mellanrum.

När jag träffade min nuvarande pojkvän så hade jag oavbruten blödning och slutade med p-piller efter ett par veckor. När vi hade varit tillsammans i två månader så gick jag på ett vul för att "kolla läget". Då hade jag ägglossning. Eftersom vi bara hade varit tillsammans i två månader så skyddade vi oss den ägglossningen. Jag fick mens.

Två månader efter det så plussade jag. Jag som inte trodde att jag kunde bli gravid blev helt plötsligt spontangravid vid första tillfället!

När våran son var ett år och två dagar fick jag min första mens efter graviditeten. Så det tog tid. Den mensen fick jag i oktober 2011.

Den 5:e januari plussade jag igen. Tyvärr fick jag, den 9:e februari, göra en skrapning då fostret dog i ett väldigt tidigt skede, om det ens funnits något foster.

Jag vet alltså att jag kan bli gravid och min kille är det ABSOLUT inget fel på då han gjort mig gravid två gånger av mina fyra ägglossningar. Alltså 50% av dom (och ja, han är mallig och har t.o.m. räknat statistik) Problemet är ju att jag bara har haft fyra ägglossningar på 2,5 år.

En vecka efter min skrapning gick jag till gyn för att få hjälp och läkaren gav mig pergotime och gulkroppshormoner för att framkalla ägglossning.

Alltså kan man få hjälp även om man blivit gravid snabbt. Om man talar om för dom att man har pco och försöker bli gravid så tror jag att dom hjälper till. Men jag tror också att det beror mycket på läkaren.

Fast jag har ju extremt glest mellan ägglossningarna. Jag vet inte om detta var till någon hjälp, men så är det för mig. :)

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.