• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • tilj75

FruMadde... Vad skönt att dina barn sover länge, mina börjar vakna vid fem. När går de och lägger sig?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Linapina

Tack alla ni som skriver! Det känns skönt att veta att man inte är ensam om att bli galen på ens livssituation ibland.

Idag har allt gått jättebra! Visst, Edvin och jag hade en liten fight när han skulle sova på dagen, men jag tror att jag vann. Flört Somnade gjorde han iaf! :)

Vi har stressat iväg på saker sen i lördags, idag hade vi ingenting planerat. På förmiddagen var vi ute och gick i en timme, utan vagn. Lillan i bärsele, och storebror knatade på, jätteduktig. (Fick bära båda barnen sista biten hem men det var det värt). Båda åt jättebra när vi kom in (de brukar vara duktiga på att äta typ ingenting alls). Å så har det varit så fint väder, så vi tog ut kuddar på balkongen och åt smörgås och läste lite böcker. Solig

Nu ska vi prova att Edvin inte sover i mer än en timme på dagen. Jag gillar inte riktigt att väcka barnen, men nu ska vi prova det i alla fall. Ska säga till på dagis imorn också. Så får vi se om det blir någon ändring. En kompis sa att hennes barn vaknar tidigare om de lägger sig senare, och det verkar som att våra barn också gör så.

Nu är det dagis imorn igen, får se om det går smidigare då! :)

Kram på er!

• Linapina
    tilj75 skrev 2012-03-21 19:48:50 följande:
    FruMadde... Vad skönt att dina barn sover länge, mina börjar vakna vid fem. När går de och lägger sig?
    Oh, herregud, hur orkar DU? I am impressed!!! Välkommen till tråden! Glad
  • FruMadde4barnTätt

tiji75
    ja jag brukar väcka dem 7.30 även lediga dagar för annars somnar de för sent på kvällen och då får vi ingen egentid på kvällen.
    om jag inte väcker dem så sover de till ca 8.00
    de somnar 21.00 på kvällen.
    minsta pojken 10 månaders somnar ibland 20.00 ibland 21.00 ibland 22.00 så olika där.

våra barn är hemma från dagis denna veckan, då vi vill ha dem friska, det går magsjuka på dagis.
    vi reser till turkiet 14 april och hoppas få vara friska till denna resan, ska bli så skönt!

gjorde pannkakor till lunch idag till barnen, det gillar de.

min blogg.
    madeleine82.blogg.se
    har ni någon blogg?

Ni får ha en trevlig dag!
    kram på er{#emotions_dlg.flower}

• Ronjas mamma

Puha här vaknar mellen tjejen kl 5 så brukar vi försöka mysa til halv 6
    upp laga matlådor till oss alla i dk får man inte lunch,(5stk alla olika) inte ens i förskolan.
    Käka frokost senast kl 7 maken går halv åtta gärna hinna med att få alla tre i kläderna innan annars gör jag det efter.
    Städa upp bädda ungarana leker lite samma här med ungarna i ytterkläder halv 9 så passar det med vi går ut kl 9
    Ner lämna äldsta på dagis så ut på dagens lekstuga eller aktivitet med de två små
    halv tolv äta kl 12 sova så har jag två timmar till att förbereda kvällsmat och få lite egentid
    sen är det dags att hämta stora på dagis och allt efter hur trottsig hon är hinner vi leka eller på på lekplatsen eller något

Har preicis börjat vara väldigt hård och kontant om man inte lyssnar eller gör som där blir sagt åker man in på sängen med en bok eller som idag var jag hade lovat att gora glass så blev det indraget när treåringen bad mig hålla käften  gahhh...

• Gossow

åhhh vilken härlig tråd, får man kliva in?
    Jag har en son på 3,5 en dotter på 1,5 och en liten på 4 veckor, dessutom en sambo som är sjöman och var tvungen att åka och jobba när lillan var 1 vecka gammal. Nu väntar vi på att hanns 8 jobbveckor ska gå fort!!

Det är verklige ingen barnlek att vara ensam med dessa tre små knattar!!
    Käns skönt att ha hittat en tråd där man kan få lite tipps och råd och där allt inte är rosenrött!!

• Zirup

Haha, nämen det ÄR väldigt befriande hur folk erkänner att barnen har ihjäl varandra med jämna mellanrum, att man går runt som en zombie för att man blir konstant väckt nätterna igenom och hur det gapas och skriks. Men vi blandar med värme, rätt som det är sitter storasyster och läser för lillasyster, eller dom pusslar tillsammans, eller kryper tätt intill varandra framför en film, vill sitta på samma stol när de äter...För all del, det talas mycket om hur nära syskonen står varandra och hur de leker med varandra och det är skönt med en tråd som balanser det hela med den krigszon det faktiskt är ibland!

• tilj75

FruMadde
    Mina minsta somnar kl 19 så det är ju lite skillnad. De håller dessutom på att sluta med att sova på dagen och sover kanske var tredje dag eller så, väldigt struligt just nu. Dessutom håller ju min enda egentid på dagen att försvinna! Skandal =)
    De andra två lägger jag framför en film uppe i vårt sovrum, Jonte somnar i pappas säng ganska snart och Jack ligger i soffan och tittar på hela filmen och sen ropar han och jag kommer upp och nattar honom i egen säng. Nattningen för de två var helt galen för några månader sen och jag orkade inte ta det varje kväll. Men nu funkar det ok.
    Usch ja, dessa kräksjukor. blä. J och J har varit hemma från dagis tre veckor nu på våren för det har gått så mycket sjukor. Kräks ett barn på dagis så ringer fröknarna till mig och talar om det så vi kan välja att vara hemma. Min man har diskbråck och får han kräksjuka så blir han så väldigt dålig. Så vi undviker.

Jag stekte oxå pannkakor till lunch idag, syrran var här med sina flickor så det blev en himla massa pannkakor =)

Är helt slut, har varit några intensiva dagar. Finlandskryssning i helgen och sen besök av syrran med barn. Ligger efter med allt! Har vikt tvätt hela kvällen.

Tack för välkomnandet =)

• Joje

Hej hej!

Kul att det finns så många som har tätt mellan barnen
    Får man vara med? Har en kille född 17 april 2007 och en tjej född 12 juli 2008, alltså knappt 15 månader mellan dem.

Sitter här och väntar på att barnen ska ge upp och somna. De är omöjliga på kvällarna. De delar rum och triggar varandra hela tiden. Stökar till i rummet. Pusslar och far runt. Samma visa varje kväll. Jag vet inte alls hur vi ska få stop på det. Vi har sagt vad som gäller, att man bara får läsa bok, inte ta fram några leksaker, men lik förbannat så åker alla gosedjur, pussel, bilar och annat smått och gott fram... Blir tokig snart!

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • tilj75

Joje, jag provade ett tag att sitta med dem i mörkt rum (med datorn i knät) och så fort nån sa nåt sa jag ssshhh. Det funkade just då iaf.  Jag satt hellre i ett mörkt rum 30-60 min och de somnade, än att de levde rövare i flera timmar.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)