• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Zirup
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 19:45:40 följande:
    Zirup...vem är yrvädret och vem är Ferdinand? Det är samma här nämligen. Äldsta blonda krulliga killen är yrvädret med hett temperament, som låter och är igång hela tiden. Den mörka rakhåriga är lugn och gillar att tex bara sitta och pussla läääänge...

Samma här, den första är yrvädret och tvåan är den lugna. Lego och Pippi-böcker är det som gäller här. Dock är tvåan i en go tvåårsfas för tillfället så även om hon är en Ferdinand till sättet så är det många "DUM mamma!" som slinker ur den lilla eftertänksamma munnen. Jag är glad att jag tog utmaningen med den vilda ungen först... nu var vi ju extremt förberedda på att även tvåan kunde bli extremt krävande och det har tackolov inte blivit så. Hade de kommit i omvänd ordning vet jag inte hur jag skulle orkat med! Goa dom är, dina killar!

skräpet87: mina båda graviditeter var väldigt lika men man hade inte samma möjlighet till återhämtning som vid första gången... dvs hade du problem med foglossning vid första så kommer du säkert ha det vid andra gången också och säkert tidigare för du lär ju lyfta och bära ditt lilla barn... visst, det är individuellt men jag tror att första graviditeten ger en hint om vad du har att vänta dig... fast lite mer och lite tidigare.

• GrönaDruvan

Största skillnaden på min kropp efter förlossningarna är magen. Den var ganska stor efter första barnet, och hade inte gått tillbaka då jag blev gravid igen. Nu lider jag av extremt delade magmuskler som gör att magen putar väldigt väldigt mycket. Nu är jag ju väldigt liten och smal i mig själv, men magen är stor. Mår mycket dåligt över detta och har svårt att hitta kläder. Då jag inte vet om vi ska ha fler barn (jag vill ha ett till) så kan jag ju inte slänga ut pengar på en bukplastik nu känner jag. Att få en operation betald känns omöjligt. Visserligen har ingen läkare kollat på det, men jag vet att man måste ha minst 4 cm lös hud för att få en operation betald, och det har inte jag. Jag har ingen lös hud, utan bara ett enormt put! Oj...vad jag babbla på..

• Jose
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 21:08:12 följande:
    Största skillnaden på min kropp efter förlossningarna är magen. Den var ganska stor efter första barnet, och hade inte gått tillbaka då jag blev gravid igen. Nu lider jag av extremt delade magmuskler som gör att magen putar väldigt väldigt mycket. Nu är jag ju väldigt liten och smal i mig själv, men magen är stor. Mår mycket dåligt över detta och har svårt att hitta kläder. Då jag inte vet om vi ska ha fler barn (jag vill ha ett till) så kan jag ju inte slänga ut pengar på en bukplastik nu känner jag. Att få en operation betald känns omöjligt. Visserligen har ingen läkare kollat på det, men jag vet att man måste ha minst 4 cm lös hud för att få en operation betald, och det har inte jag. Jag har ingen lös hud, utan bara ett enormt put! Oj...vad jag babbla på..
    Hur tränar du`? Plankan är effektiv mot putmage. Så gör den - börja med 30 sek - 1 min x3 per dag!
  • GrönaDruvan
    Jose skrev 2012-03-14 21:33:49 följande:
    Hur tränar du`? Plankan är effektiv mot putmage. Så gör den - börja med 30 sek - 1 min x3 per dag!
    hm... i början körde jag rätt mkt tuppler (eler vad kallas det..?) metoden, men märkte då inget resultat. Plankan kan jag ärligt säga att jag inte gjort. Däremot tränar jag en del på gym och löptränar. Det hjälper ju iof inte magen...

Jag har bara fått för mig att det inte går att göra nåt åt min mage, och har väl liksom gett upp. Ser bara operation som enda lösningen. Jag vet att jag "får skylla mig själv" när man är lat och inte tycker man har tid (dålig bortförklaring). Jag får liksom ner hela handen mellan musklerna, och vad jag läst så går inte det att fixa utan operation....Rynkar på näsan 
  • Jose
    GrönaDruvan skrev 2012-03-14 21:57:40 följande:
    hm... i början körde jag rätt mkt tuppler (eler vad kallas det..?) metoden, men märkte då inget resultat. Plankan kan jag ärligt säga att jag inte gjort. Däremot tränar jag en del på gym och löptränar. Det hjälper ju iof inte magen...

Jag har bara fått för mig att det inte går att göra nåt åt min mage, och har väl liksom gett upp. Ser bara operation som enda lösningen. Jag vet att jag "får skylla mig själv" när man är lat och inte tycker man har tid (dålig bortförklaring). Jag får liksom ner hela handen mellan musklerna, och vad jag läst så går inte det att fixa utan operation....Rynkar på näsan 
    Haha ja då får man ju skylla sig lite själv ;)

Men testa, för en operation går inte på nolltid och man har oftast ont/ lite problem efter den. Så det är ju inte direkt att tiden är något att "skylla på".  Börja i 30 sek när du går upp, 30 sek när barnen sover/lunch etc och 30 sek  innan du hoppar i säng? 1,5 minuter får du väl tid till?:)
  • FruMadde4barnTätt

Hej får jag vara med här?
     våra barn är 10 mån pojke, 2 år pojke, 4 år flicka, 5 år pojke

har de tre äldsta på dagiset 9-14
    10 månaders pojken är jag mammaledig med 1år till då jag snart tar vårdnadsbidraget.

jobbigast är när man själv är sjuk speciellt om man själv har någon sjukdom som är jobbig, för man har liksom inte riktigt tid att själv vara sjuk , då allt annat måste ändå skötas om - hem och städ och mat och disk och barnen tar mycket tid. 
    sen är våra barn mycket sjuka vintertid och det kan vara rätt jobbigt också ibland.
    sommaren alltid bäst, och när man kan vara ute mera med barnen.
    vi har simskola och barndans till barnen.
    vi har ganska fasta mat och sov rutiner, en dag godis en viss tid mitt på dagen, kakor/ glass en till två dagar i helgen. 
    Att räkna och skriva och sjunga och pussla och måla och sådant är bra, film och barnprogram är också bra ibland. 
    våra barn kivar mest när de är rastlösa och då får vi hitta på något, ibland dela upp barnen. 
    vi har en timeout plats när /om de inte lyssnar efter upprepade tillsägelser,  vilket fungerar bra.
    dushdagar har vi och vi handlar mat en gång i veckan.
    min man hjälper mig mycket, då han har bra arbetstider. 
    Bor i hus på landet i barnfamiljsområde, så bättre kan det inte bli.
    viktigt lära barnen städa och plocka bort efter sig. Att vara snälla mot varandra och hjälpa varandra.
    Om man har råd , så är det mycket skönt att bo på hotell några dagar alternativt resa bort en vecka utomlands och bada alla tillsammans.
    Små utflyckter till lekplatser och djurparker och badhus och äventyrsland och lekhus är också riktigt roligt.
    husdjur är roligt och bra för barnen att lära sig vara snäll mot djuren och ta lite ansvar, vi har en katt och en kanin, så kan vara ute och gå med vår kanin ibland, det uppskattas.
    vi har en liten lekplats i vår trädgård som är inhängnad, det är skönt att ha det.

Våra barn 5 år och 4 år sover i samma rum och hela nätter, de har stor trygghet av varandra. 
    2 åringen sover med pappa och 10 månaders med mig . Och vi får sova bra på nätterna.
    hur sover era barn?

bild på våra barn
    P2110057.JPG

ha en bra dag!
    kram

• Zirup

Det där med stök i rastlösa stunder känner jag igen. Men ska jag vara ärlig, här retas det en hel del bara för att de tycker det är kul. Jag brukar studera lite på avstånd, många gånger har båda ganska kul även om det kan bli högljutt...

Vi sover också oförskämt bra på nätterna. Spädbarnstiden var dock väldigt krävande... hade då den lilla som vaknade om och om igen upp till 10 ggr per natt medans storasyster var piggelin och ville upp vid 4-5-snåret...första året var sådant. in retrospect, jag förstår inte hur jag överlevde. Jag var ett fullkomligt vrak! Men men! Jag slutade så småningom att nattamma och lillasyster började då sova längre pass och när vi så småningom drog in på middagssömnen för storasyster började hennes sovtider också att normaliseras. Jämfört med den tiden har vi inget, inget att klaga på i dagsläget.

• GrönaDruvan

Vi sover också bra och har gjort länge nu... Yngsta killen (21 mån) sover själv på övervåningen! Han sover som en stock mellan 10-12 timmar. 3 åringen sover i våran säng, och jag och maken turas om att sova hos honom, beroende på vem som ska upp tidigast. Den som ska upp tidigast sover ensam i 3 åringens säng. På det här sättet sover vi alla väldigt bra. För ett tag sedan sov barnen till 08 på morgonen, fast nu är det dags att vakna mellan 6-7 tycker båda... Fast då somnar dom mellan 19-20 på kvällen.

• skräpet87

zirup: tack för svaret, jag var lite otydlig. jag har två barn nu det är 3 år mellan dom. men funderar på en till. mina tidigare graviditeter har gått bra och varit smärtfria.
    men har hört att den tredje gången är slitig. och jag tänker just på hur höfterna ändras eftersom man inte kan göra något åt det.
     fick bredare höfter efter andra,men det gick tillbaks efter några månader. men kommer det göra det efter 3:e? då de inte har fått läka ihop de där 2 åren..?

gröndruva: vad menar du med "att få operationen betald"? av landsting eller av familjen?

tack tack:)

• LNE

tjoho sonen krålar sig fram nu på golvet!
    han var 3 månader snabbare än sin storasyster som var ca 11 månader när hon kråla för första gången! Men hon sprang sedan vid 14 månader :)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)