• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • GrönaDruvan

Här märkte vi inte så jättestor skillnad till en början när lillebror kom. Storebror va då 15,5 mån. Det ända var att han grät varje gång som lillebror grät, som att han var rädd. Efter några månader började svartsjukan, men inte så farligt ändå. Jag tycker det började kännas mer när lillebror närma sig året, och nu är det mycket svartsjuka dom emellan. Storebror har också blivit mer mammig det senaste och lillebror har alltid varit så extremt mammig, och jag har väl haft ett " lite starkare band" till honom på nåt sätt. Det är nästan skönt att stora killen blivit mer mammig nu, så man kan "släppa" lillen lite..

• Zirup

Vi har mängder med syskonbråk och kaos, däremot inte så mycket avundsjuka tycker jag. Mer att det är slagsmål om samma saker. Har börjat ställa äggklockan faktiskt, de får ha dockan, pusslet eller vad det nu kan vara i 5 minuter och sen får de byta. Funkar hyfsat men det är också uppenbart att det inte är själva grejen som är så fantastiskt rolig utan enbart det faktum att den är upptagen! *suck* Lillasyster är 1.5 år och talar inte så när storasyster närmar sig så viftar hon och skriker direkt, för hon har lärt sig att syrran snor hennes grejer. Sen har hon börjat bitas också, inte helt kul även om jag förstår att mycket av utåtaggerandet beror på hennes brist på tal. Och storasyster är en lika fin kålsupare hon, snor grejerna direkt ur händerna på syrran och springer sin väg. Eller ställer sig som ett kryss i dörröppningar för att hindra att lillasyrran får komma in/förbi. Japp, här har vi kaos på dagarna. Jag längtar efter lugnare tider.

• GrönaDruvan
    Zirup skrev 2011-11-16 21:00:12 följande:
    Vi har mängder med syskonbråk och kaos, däremot inte så mycket avundsjuka tycker jag. Mer att det är slagsmål om samma saker. Har börjat ställa äggklockan faktiskt, de får ha dockan, pusslet eller vad det nu kan vara i 5 minuter och sen får de byta. Funkar hyfsat men det är också uppenbart att det inte är själva grejen som är så fantastiskt rolig utan enbart det faktum att den är upptagen! *suck* Lillasyster är 1.5 år och talar inte så när storasyster närmar sig så viftar hon och skriker direkt, för hon har lärt sig att syrran snor hennes grejer. Sen har hon börjat bitas också, inte helt kul även om jag förstår att mycket av utåtaggerandet beror på hennes brist på tal. Och storasyster är en lika fin kålsupare hon, snor grejerna direkt ur händerna på syrran och springer sin väg. Eller ställer sig som ett kryss i dörröppningar för att hindra att lillasyrran får komma in/förbi. Japp, här har vi kaos på dagarna. Jag längtar efter lugnare tider.
    Låter precis som här också! Just med grejerna.... blir tokig på det alltså! Nu räcker det att storebror skriker till eller närmar sig lillebror så börjar han tok gråta...
  • Ronjas mamma

Haha vi räknar ner från 20 så får den andra ha "saken" som är viktig just då.. Här är det stora syster som biter, och biter hårt stackars Sofia har massor bitmärken vet hon gör det när Sofia slår eller river men försöker förklara att hon ändå inte får göra så.
    Snart är det dags för dagis för Ronja så får vi se hur det går och hur Sofia tar det som blir hemma med mig och lilla E..

• Baby Doll

Hej! Får jag vara med här? Min dotter är 3 ½, andra dottern är 2 ½ och tvilling pojkarna är 1 ½ år :) Så jag hade fyra barn innan äldsta hunit fylla 2 år. Just nu går min 2 ½ årig igenom ett jätte jobbigt "trots" period och ibland känner jag mig helt slut med henne... Går ni igenom trots just nu? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
  • Baby Doll

Om jag får vara med här så lägger jag till mig på listan ;) TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57 Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726 linaloo: Freja född 110407 i v.34+5 Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003 Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622 TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531 med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313 Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727 mogen: Hampus 080718 & Lova 091111 Zippo: Love 090228 & Alfred 100616 cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503 BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515 My Baby Dolls: Nicole -08-, Vanessa -09-, Danilo & Jonathan -10-

• Ronjas mamma

Hej B.D. tråden har stått stilla ett tag men välkommen, min 2 åring är jättemammig och hänger mig runt bennen hela tiden och allt är farligt och hun är rädd för allt..
    Tror också det är ekstra jobbigt för henne eftersom min 3 och ett halvt åring  just börjat på förskola och kan så mycket själv nu..

Vi börjar få problem med sov plats på dagen nu kan de inte sova alla tre i vagnen mera och alla behöver sova så ända sättet är lådcykeln eller så liten som blivit rätt tung på magen i sjal och de andra två i vagnen men då sliter det så hårt på mina höfter.
    Få dem till att sova i sängarna alla tre är ett procjet som år mig till att bli både svettig och sur.

• linaloo

Ronjas mamma: Tips, knyt upp din lilla på ryggen istället. Betydligt lättare att bära på ryggen än på magen. 

Freja 7 april 2011 ♥
  • Ronjas mamma

linaloo jo har börjat binda henne på ryggen i onbuhimo'en, men klarar inte att binda i fast sjal på ryggen dessutom känns det bökigt med hur jag ska göra med kläder svårt att binda utan på vinterjackan.
    Problemet är att här sager de att de ska kunna sitta själv innan man får/ska binda på ryggen desutom så funkar ju inte unbohimo'en om hon ska sova
    Hade tänkt bjuda hem till sjalträff när vi flyttat, har fått större lägenhet har ha¨mtat nycklarna i dag så kanske någon där kan lära mig fastsjal på ryggen.

• linaloo

Ronjas mamma: Det är lite bökigt att knyta på ryggen i början, men jag har gjort det sen min lillskrutt var knappt 2 mån och hon kunde inte sitta då. Men när du knyter i sjalen så sitter de ju i grodposition vilket är ergonomiskt och bra, så tror inte du behöver oroa dig. Freja somnar ofta när hon sitter på ryggen, bara att se till att hon har stöd för huvudet. Kolla lite videor på youtube hur du ska göra, sen är det bara att öva öva öva. Jag brukar knyta vrikkesikker, men det finns enklare knytningar oxå. Efter ca 10 ggr så fixar du det själv. Finns bärskydd att beställa för ca 400kr. Då behöver du inte så mycket kläder på barnet, utan du trär på bärskyddet över, efter att du knytit. Jättesmidigt!

unbohimo/onbuhimo har jag aldrig hört talas om, måste googla :) 

Freja 7 april 2011 ♥
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)