• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Krake

Nu när vi är inne på utseendetemat måste jag ju bara fråga, var det stor skillnad på 1:a och 2:a graviditeten? Jag såg ut precis som vanligt rätt fort efter förlossningen förra gången och har liksom räknat med att det ska bli samma nu... (verkar inte som jag kommer gå upp vare sig mer eller mindre i vikt denna gång så hittills är det samma lika, även om magen blev stor snabbare)

Moster, inte monster.
  • GrönaDruvan

Kaffemoster... Här va det ganska stor skillnad. Med första sonen blev jag inte så himla stor. Hade mest mage, men svullnade lite på ben och så. Han vägde bara 2930. Efteråt var ju magen rätt putig, den gick aldrig tillbaka, men kanske kunde gjort det om jag haft mer tid...? Blev ju gravid när sonen var 7 månader och den gången blev jag jättestor och det var bara mage verkligen! Ser helt sjukt ut nu när man ser kort på det.. Andra sonen vägde 3730, så var ganska mycket större än första... Jag är så himla liten också i mig själv.. Så..nu är magen helt "förstörd". Jag har som sagt inget löst skinn direkt och inga bristningar, men putet...herregud alltså. Jag gick upp nästan samma i vikt med båda. 13 kg med första och mellan 10-12 kg med andra...

• Zirup

Utseendebiten, jag tyckte att mina två graviditeter kändes väldigt lika förutom att jag var tröttare gång nummer två, man hade ju inte riktigt samma möjligheter till återhämtning. Magarna och vikten var lika också, upplevde inte att magen blev större tidigare och när jag outade på jobbet i vecka 19 var det ingen som ens tänkt tanken. Det är nog väldigt individuellt, det där. Tiden efteråt var också lite skillnad där, särskillt mycket vila var det inte men märkligt nog satt mina kilon kvar längre än vid första gången. De föll ju av iom amning, missförstå mig inte, men det tog längre tid. Tänker att det kanske beror på att jag själv var äldre, inte mycket men de 18 månaderna gjorde kanske skillnad. Gick upp ca 12 kilo båda gångerna och var tillbaka till ursprungsvikt när tvåan var runt 9 månader och tidigare än det med ettan.

• Smulan87
    Zippo - ja oj, då kanske dom gör så att dom syr ihop dina magmuskler, det är inte
    så superbra att ha dom så pass delade! Hoppas du får det beviljat! =) de tror jag!
    Jag ser ju typ nygravid ut hela tiden, mindre kul..=P

Ronjas Mamma - Min son sover aldrig om dagarna =) haha.. då somnar han inte
    på kvällen sedan >.< Han och Ellen lägger sig sammtidigt kl 18 varje kväll, och sover till
    07 dagen efter. Ellen vaknar kanske 2 ggr för mat.Dom sover i samma rum sedan två
    månader tillbaka, går superbra!

TeresaBeth - Tack!! =)

Kaffemoster - Min första graviditet var hemsk. Gick från 57 till 101 kg. Fet AB, och
    hade ont i kroppen så jag trodde jag skulle dö eller något. Tog drygt ett år att gå
    ner i vikt och magen var förstörd. Andra barnet, ökade 12 kg, och var jättefin! =)
    Gick ner till inskrivningsvikten på drygt en månad eller två.
  • GrönaDruvan

Frågan är om dom tar mig på allvar när jag är så smal för övrigt??? Jag är nog "ingen klassisk" förstörd gravidmage..

• GrönaDruvan

Sen är jag sjukt rädd för att göra en sån operation, men samtidigt vill jag inte må såhär dåligt över min kropp heller..

• Ronjas mamma

smnulan så tror jag inte det är några problem att gå över till ståbräda mina vill helst stå på den eller gå, köp en bräda och prova och se hur du tycker det är att gå med den innan du sälger från vagnarna..

Utseende under de 3 graviditeterna har varit lika för mig kan nästan inte se skillnad på foto..

• Smulan87
    GrönaDruvan skrev 2011-11-02 21:12:31 följande:
    Frågan är om dom tar mig på allvar när jag är så smal för övrigt??? Jag är nog "ingen klassisk" förstörd gravidmage..
    Ja de vet man aldrig, men fråga skadar inte! =) det kan ju bli problem kanske
    längre fram om man inte gör något åt magmuskulaturen? Jag riktigt känner
    av att mina är delade, riktigt jobbigt! men som sagt, den där tjejen bekah, som jag
    länkade om, hon är också supersmal! och hon fick en operation pga delade
    magmuskler bland annat! =)
  • fiaa80

Har nog sett rätt lika ut alla mina graviditeter, fjärde på G nu. Gigantisk mage eftersom jag burit alla barnen väldigt "utåt" och så har dom legat i säte och därför inte "ramlat" ner i bäcknet på slutet.. Trist när det inte är nån bebis där i, för då ser det ut som en tom hängande säck med massa zebra ränder på...  :(  
     De vägde vid födslarna 3880, 3830 och 3810. Första gick jag upp 25kg, andra 12kg, tredje 2kg och nu vete sjutton vad det slutar på, är fortfarande på +-0.

• Superbia
    Krake skrev 2011-11-02 20:38:26 följande:
    Nu när vi är inne på utseendetemat måste jag ju bara fråga, var det stor skillnad på 1:a och 2:a graviditeten? Jag såg ut precis som vanligt rätt fort efter förlossningen förra gången och har liksom räknat med att det ska bli samma nu... (verkar inte som jag kommer gå upp vare sig mer eller mindre i vikt denna gång så hittills är det samma lika, även om magen blev stor snabbare)
    Jag vet inte om jag ska svara eftersom jag inte räknar min första graviditet som "normal". Tvillingar med ett SF-mått på 47 cm på sista BM-besöket, så det var väl en mage utöver det vanliga. Och sen bli gravid inom ett år efter det, inte så jättesnällt mot kroppen kanske. Misstänker att jag aldrig kommer ha något som ens liknar en platt mage efter det här.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)