• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Ronjas mamma

Vi brukar baka det glömde jag skriva har värdens enklaste bröd som bara ska röras ihop jäsa och bakas utan någon ältning alls, potatis kex är också en favorit men idag har jag lovat vi ska baka björnbärs paj

• Zirup

Lore: vi har varit väldigt förskonade från syskonavundsjuka, mycket beror nog på att vi de 4 första månaderna var föräldralediga båda två, med var sitt barn. Det föll sig då att storasyster tydde sig till pappan och lillasyster fick mest närhet av mig, iom amning och sådant. Det verkar ju som att ni växlar hemma och att båda föräldrarna ger båda barnen egentid, det tror jag är nyttigt för barnen. Hur är det med språket för storasystern? Jag upplever själv att mitt barn som ännu inte kan prata och göra sig förstådd är väldigt fysiskt och utåtaggerande, jag tänker att det beror på hennes frustration över att inte kunna göra sig förstådd. Kanske är det så i ert fall också, inte så mycket över situationen som sådan utan en oförmåga att kunna förmedla sig i kombination med förstadium till frigörelse i 2-årstrotsen?

• Superbia
    Linapina skrev 2011-10-31 11:22:40 följande:
    Vad hittar ni på när ni är hemma, inne, med de små?
    Jag ångrar mig nästan alltid direkt när jag tagit fram fingerfärgen. :)
    Men tycker att det är så svårt att komma på saker att göra när det regnar och man vill vara inne. Edvin tycker ju att allt är roligt i två sekunder, sen ska han göra nåt annat...    

Här leker vi med barnens leksaker eller tittar på tv, typ. Känner inte att jag vill dra ut alla tre barnen när jag är själv eftersom de inte riktigt går åt det håll man själv vill. Men när sambon kommer hem kan vi gå ut en sväng på eftermiddagen.
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Superbia
    Ronjas mamma skrev 2011-10-31 15:36:36 följande:
    Vi brukar baka det glömde jag skriva har värdens enklaste bröd som bara ska röras ihop jäsa och bakas utan någon ältning alls, potatis kex är också en favorit men idag har jag lovat vi ska baka björnbärs paj
    Ja just det, bakar händer det att vi gör också. De tycker att det är jätteroligt när det står något i ugnen Glad
  • Superbia
    Linapina skrev 2011-10-31 10:21:59 följande:
    Vad kul att fler och fler hittar hit!

TeresaBeth: Grymt bra lista! Du får gärna uppdatera den igen om du vill, så lägger jag upp den nya i TS. Eller ska man starta en ny tråd när alla är med? Jag är inte så bra på detta. :)
    Ja, det kommer väl ramla in folk efter hand så listan kommer säkert inte vara komplett än på ett tag. Tillslut blir TS jättelång om man ska uppdatera med ny lista varje gång, haha.
  • Ronjas mamma

TheresaBeth hur går det att ha deminne hela dagen? Känns som ina bara bråkar och har sig om  vi är hemma hela dagen så vi har alltid minst förmiddagen ute antingen i lekstugor,museer,zoo,lekplats,biblioteket mm.
    Nu bor jag också precis utanför Köpenhamn och kan cykla in på ca 30 minuter så vi har ju massor av olika vi kan hitta på om dagarna.

Någon som provat att inskola barn i treårs ålder på förskolan? Ronja ska börja 1 dec och jag har redan ont i magen vet att det säkert ska vara bra för henne men kunde nu tänka mig att ha henne hemma lite till även om det är hårt att ha alla tre hemma..

Haha Linapina tror alla tänker så fram till man själv står där med ett barn till min stora ångest var att en månad innan BF så sov R fortfarande 2 tim till middag och hur jag skulle få plts till dem i vagnen eftersom jag viste att det var stor rsik för att sluta i ännu ett snitt så kunde jag ju inte släpa runt på stan med tvillingvagn och baby i sjal, Tur man har en uppfinnar Jocke till make som ordnade vagnen så alla tre kan sova i den

• LNE
    Zirup skrev 2011-10-31 15:42:54 följande:
    Lore: vi har varit väldigt förskonade från syskonavundsjuka, mycket beror nog på att vi de 4 första månaderna var föräldralediga båda två, med var sitt barn. Det föll sig då att storasyster tydde sig till pappan och lillasyster fick mest närhet av mig, iom amning och sådant. Det verkar ju som att ni växlar hemma och att båda föräldrarna ger båda barnen egentid, det tror jag är nyttigt för barnen. Hur är det med språket för storasystern? Jag upplever själv att mitt barn som ännu inte kan prata och göra sig förstådd är väldigt fysiskt och utåtaggerande, jag tänker att det beror på hennes frustration över att inte kunna göra sig förstådd. Kanske är det så i ert fall också, inte så mycket över situationen som sådan utan en oförmåga att kunna förmedla sig i kombination med förstadium till frigörelse i 2-årstrotsen?
    Vi har som du, vi båda är hemma och så jobbar min man halvtid så vi är två hemma.
    Men båda barnen är extremt mammiga!!!  
  • Jimps
    Lore86:Vi lät Lova skrika lite så att Hampus nästan fick säga till oss att vi skulle gå och trösta henne. När jag ammade satt han ofta i mitt knä oxå eller så hittade han på bus så att jag såg det å stirrade mig samtigt stint i ögonen ;). Han har inte varit extremt svartsjuk men det som har funkat bäst är att låta honom komma först i början när det inte spelade så stor roll för Lova.

Zirup: Jag tror att det har betydelse för utveckligen hur mycket tid man spenderar på att lära barnen saker men jag tror att det är barnens förutsättningar och intresse som har den största betydelsen så jag tror inte man ska ha dåligt samvete. De lär ju sig dessutom en massa av sina syskon.    

Båda barnen gillar att leka med trolldeg, de gillar även duplo och att bygga tågbana. Problemet är väl att de gärna börjar slåss om resurserna så det är inte lugnt så länge...  
    Hampus 080718 & Lova 091111
  • Scarlett77

Vilken bra tråd! Jag har en dotter på 1 år och nr 2 ska förlösas med ks 8 nov. Det är lite blandade känslor då jag haft svår foglossning senapril och inte ens kunnat lyfta dottern. Detta har iofs gjort henne väldigt pappig vilket jag hoppas kan va positivt när lillebror kommer, hoppas det ska minska risken för svartsjuka. Finns det någon här som gav storasyskonet en docka i samband med nr 2? Jag inbillar mig att det skulle va bra för henne med en egen bebis att pyssla om fast hon är ju rätt liten än. Pappan ska va hemma med oss i 2 månader eftersom jag är sjukskriven pga foglossningen vilket är skönt, tror det kommer underlätta omställningen för storasyster. Just nu oroar jag mig litecför att det är sånt jobb med en etåring, hon sover dbåligt, äter på natten, går inte och krånglar lite med mate n, hon äter bara om hon fpr leka samtidigt. Det kommer bli tufft med en nyfödd på det men lika bra att vänja sig för vi bestämmde redan innan vi fick barn att inget dagis för 3 år så jag har att göra ett tag till

• Krake

Åh ja, jag planerar också att ge sonen en docka i present när bebisen kommer. Vore kul att höra om någon har erfarenhet och om det var lyckat...

Moster, inte monster.
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)