Zirup skrev 2011-11-14 21:00:17 följande:
Zippo, stackare, det låter SKITTUFFT! Vet hur det tär på förhållandet när sömnen är sönderhackad och man inte har någon möjlighet att varva ner. Än värre när barnen dessutom är sjuka. Skönt att ni lyckades hitta ett sätt att bryta matvägran!
Linapina, svårt att säga vad den dåliga sömnen kommer från... vi har ju haft lite åt samma håll med stora tjejen, hon har sovit bra men vaknat väldigt tidigt. Tänker att ni nog gör rätt att inte göra en allt för stor grej av det än, funkar det med att han somnar om om pappan går in till honom så kör på det och avvakta. Jag tycker att den stora osäkerheten när barn börjar med något nytt beteende och man, som du säger, inte vet om man bara skall avvakta eller om man själv måste göra något aktivt, är skitjobbigt. Jag vet att det nog inte känns lättare för er men sätt ett datum om ett par veckor framåt - har han inte återgått till de gamla vanorna då kan ni ju göra något åt det. Jag har märkt att för ens egen skull känns det skönt att sätta det där datumet, det ger en en känsla av kontroll över situationen och att man kan flyta med under en begränsad tid liksom. Ofta halkar barnen tillbaka till det gamla kända beteendet redan några dagar senare. Hoppas att det är så i ert fall. Och förhoppningsvis är det en tidsfråga innan han börjar sova lite längre på morgonen också, vår stora tjej blev 3 i somras och ungefär då började hon sova lite längre. Idag händer det faktiskt ibland att vi får sovmorgon ända till klockan 7! Det är underbart skönt, vi vet zombiekänslan efter att ha tillbringat hennes första 3 år med att gå upp med henne runt kl 4-5. *gäsp*
Edvin fyller två i mars, vi får stå ut i ett år till då.
Nu har det varit såhär i några veckor, men det med datum var bra, ska ta upp det med min sambo.
Det funkar ganska bra med att Edvins pappa lägger sig hos honom när han vaknar, men jag tycker synd om min sambo som får sova i en 1.70-säng, när han är 1.80. :) Jag skulle gärna lagt mig där istället, men det är lite svårt eftersom jag fortfarande ammar på natten...
Sambon går upp 05 när han jobbar, så efter det har Edvin svårt att somna om med. Han vaknar ju när sambon duschar och så. Så idag har jag funderat på om vi skulle gjort nån ommöblering här hemma, för Edvins sovrum är precis bredvid badrummet...
Skönt iaf att veta att fler har haft det/har det såhär, och att det BLIR bättre! :)