• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • GrönaDruvan

Hej alla! Jag har bytt nick..hette ju Zippo innan. Här rullar allt på. Äldsta sonen blev 3 förra veckan, och om han varit jobbig innan, så är det inget mot vad han är nu sen några veckor tillbaka! Ta en redan envis, temperamentsfull, aktiv kille och plussa på lite 3 års trots på det...phu säger jag! Är ju ständig arg på pojkstackarn! Lillebror är ju snart 21 månader och börjar väl trotsa han med, fast han är så mycket enklare att ha att göra med och är lugnare i sig själv. Jag tycker oftast det är skitjobbigt och vet inte hur jag ska hantera storebror!!???

• Jose

Tack för era svar!

Jag är, som nog alla andra, mest rädd för att något går fel med bebisen. Att föda hemma på badrumsgolvet låter ju inte så optimalt - haha men något att berätta om sen. ( Kanske vågar mig in och läsa om det någon gång).

Linapina skrev 2012-03-09 13:05:49 följande:
    Just det, vår son började på förskola i höstas 15 timmar/v. Vi är jättenöjda med det valet, han har alltid varit väldigt aktiv och stortrivs på dagis! :)
    Vi ska ha vår äldsta dotter på dagis 15/v, för hennes skull. Jag hade en period i början av året när jag var så trött och mådde illa vilket innebar att vi inte hittade på lika mycket som vanligt. Om hon var trött på mig? OM hon var- haha. Hon var så rastlös ibland (fast jag verkligen försökte hitta på saker, men som sagt vissa dagar gick det inte riktigt som jag tänkt) så då kände jag "vilken liten dagisunge detta är!".
  • Mörksuggan
    Linapina skrev 2012-03-09 12:59:54 följande:
    Jag blev också chockad när jag blev gravid andra gången, första gången tog det 1½ år, och sen gick andra gången så snabbt!

Det är tufft och jobbigt i perioder, men man orkar för att man måste.

Jag kan säga några saker som jag tycker att man inte bör göra (som vi gjorde):

1. Köpa ett radhus som är ett renoveringsobjekt (sambon fick börja bygga kök när andra barnet var två veckor).
    2. Sälja lägenhet (vi hade visning dagen efter jag kom hem från BB).
    3. Flytta, när andra barnet är en månad.
    4. Ha en sambo som har drygt en timmes resväg till jobbet. (Långa dagar).

När jag tänker tillbaka så kan jag inte fatta att vi tagit oss igenom det, men det var knappt. Ett annat fel jag gjort är att stressa. Tar man det bara lugnt så tror jag att det mesta ordnar sig.
    Hm....imorgon går vårt flyttlass. Lillfisen är en månad lite drygt nu (stora snart 1½)...=) Å vi har tänkt att renovera en hel del. Ha ha...har vi skitit i det blå skåpet tro? Obestämd Tur att det "bara" är en trea vi har köpt. 
    Vet iofs att det inte är optimalt med flytt just nu men att bo två trappor upp utan hiss är outhärdligt! Hur kunde jag tro att det skulle gå bra liksom?

• JePaLuLi

Kikar bara in och säger hej :)
    Har 12 månader mellan mina killar och nu är de 3 och 4 år. Tycker det är så härligt att ha barn tätt, de har så otroligt roligt tillsammans. Deras starka syskonband och enorma kärlek till varandra är underbart.

Grattis till era tätisar och lycka till!!

• Linapina
    Mörksuggan skrev 2012-03-12 22:36:28 följande:
    Hm....imorgon går vårt flyttlass. Lillfisen är en månad lite drygt nu (stora snart 1½)...=) Å vi har tänkt att renovera en hel del. Ha ha...har vi skitit i det blå skåpet tro? Obestämd Tur att det "bara" är en trea vi har köpt. 
    Vet iofs att det inte är optimalt med flytt just nu men att bo två trappor upp utan hiss är outhärdligt! Hur kunde jag tro att det skulle gå bra liksom?

Hehe, sorry! Vi bodde också utan hiss, på tredje våningen, så en flytt var ju tvunget ändå. Äh, bara man tar det lugnt så går det ju bra. Jag stressade upp mig så förbannat över allting som skulle göras. Fick börja gå hos en psykolog tom, efter det så har det känts bättre. Sen så dog min mammas man i oktober som funnits i mitt liv sedan jag var 4, och som var barnens morfar. Så i höstas kom bara grej på grej på grej. Det blev för mycket helt enkelt. Försöka att stötta mamma, samtidigt som man har fullt upp med barnen och så hade vi inte fått i ordning hemma (har fortfarande ett rum som bara står och väntar på att få tapeter).

Förlåt nu blev det en hel novell här, men tar man det lugnt och inte stressar upp sig som jag gjorde så går det bra! :)
  • Linapina

Visst att det är jobbigt ibland, men man blir ju alldeles stolt och varm i hjärtat när man får se lite syskonkärlek! Hjärta
  • Linapina
    JePaLuLi skrev 2012-03-12 22:44:44 följande:
    Kikar bara in och säger hej :)
    Har 12 månader mellan mina killar och nu är de 3 och 4 år. Tycker det är så härligt att ha barn tätt, de har så otroligt roligt tillsammans. Deras starka syskonband och enorma kärlek till varandra är underbart.

Grattis till era tätisar och lycka till!!
    Hejhej! Härligt att höra!
  • Linapina

Här matade storebror lillasyster med gröt imorse. Det hamnade gröt lite varstans. Tungan ute

• ruthsmaavikrosten

Roligt att se så många som får sina barn tätt :) Min sambo och jag har en son på 16 månader och väntar tillökning i maj :)

• Signelanta

Vad skönt att läsa om er andra så man inser att man inte är själv. Jag är dörädd och nervös och förstår inte hur jag ska klara av det. Det var ju jobbigt med EN! Hur roddar ni andra runt vardagen?

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)