linapina: ja du, jag VET hur ni har det och du kommer bli så grymt imponerad över hur ni överlevde den här tiden när allt så småningom vänt, det lovar jag... Med storasyster märkte vi av väldigt mycket att hon hade svårare att somna på kvällen beroende på hur länge hon sovit mitt på dagen. Så det var första steget, att begränsa middagssömnen. Höll vi igång henne så att hon somnade vid 8 så sov hon åtminstonde fram till 6 på morgonen. Alltså, vi märkte av direkt om vi slarvat och låtit henne sova i otakt mitt på dagen. När hon började närma sig 3-årsåldern kom nästa fas och då kunde det dra ut till 22 på kvällen innan hon somnade. Vi drog då in på middagssömnen helt och förrutom en kortare övergångsperiod löper allting klockrent nu. Enda problemet är att hon är blöjfri och om hon vaknar av att hon behöver kissa efter klockan 4 på morgonen så somnar hon oftast inte om... antar att man inte kan få allting. Dock går allting åt rätt håll! Tycker ni skall börja att prova er fram och testa en lite längre period innan ni utvärderar, iallafall en två veckor eller nått. Lägga senare på kvällen? Begränsa middagssömnen? Inte sova efter ett visst klockslag?
Och ang rutiner. Gör så mycket ni kan på kvällen innan. Vi brukar duscha barnen innan de går och lägger sig så man inte behöver stå med det på morgonen. Kläderna lägger vi fram på kvällen innan så är det klart och tydligt vad var och en skall göra. Vi brukar gå direkt in i badrummet och ta på oss det första vi gör på morgonen och därefter får de mysa lite i soffan framför Molly Mus eller leka med sina grejer. Då är det egentligen bara frukosten också som skall intas innan det är dags för tandborsning och utekläder. Men din son är i tvåårsåldern? Då antar jag att det inte hjälper om jag säger att det går över, det beteendet med... du skulle sett hur det såg ut hemma hos oss när storasystern var mellan 1.5 och 2.5... den ungen ställde sig och gallskrek... hon kunde skrika oavbrutet i 40 minuter och jag skojar inte! Minns speciellt ett tillfälle när hon ville sitta kvar i bilen efter att vi åkt och det gick bara inte! Alltså, grannarna kom förbi för att kolla hur det var med oss, så mycket gallskrek hon. Och det låter som att man skall kunna dämpa, avleda eller trösta en 2-åring? Tänk igen, just denna ungen GICK bara inte. Gud, det låter som att vi har upplevt en hel del men jag kan idag se tillbaka på den här tiden med ett roat leende på läpparna för jag minns såväl känslan av att jag snart blir tokig. Och jag fasar för när ungen kommer upp i tonåren... (För rättvisans skull har jag nu en tvååring som knappt har några tvåårsfasoner alls så jag hoppas ni liksom jag slipper gå igenom det här mer än en gång!!!)