• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Linapina

Hej alla!

Kul att det är så många som skriver!

Mindre kul med kräksjuka och förkylningar. Vi har varit mycket sjuka i år, jag har varit sjuk i princip varannan vecka sedan nyår. Åkte till vårdcentralen för att kolla upp vad det kunde vara förrförra veckan när jag blev sjuk igen, men det var bara ytterligare en förkylning. Rådet var sova, vila och frisk luft. Haha, frisk luft går ju bra, men det andra är lite svårt. :) 

Igår hade de fått magsjuka på Edvins dagis, så jag hoppas att vi klarar oss. Jag har faktiskt haft magsjuka flera gånger utan att barnen fått det, deras pappa får inte magsjuka. Så jag hoppas att de ärvt den genen. :)

Nåt som varit väldigt positivt för oss är att dra fram klockan. Hallelujah för sommartid!!! Nu sover barnen till 06 istället för 05. Idag sov Milla till 06.40 och Edvin till 07!!! GladGladGlad Hoppas att det håller i sig såhär nu!
    Barnens pappa har slutat att duscha på morgonen (han går upp 05)  och badrummet är vägg i vägg med Edvins sovrum. Så nu blir han inte störd på samma sätt heller.

Nu är barnen kinkiga, skriver mer sen. Kram på er!

• Joje

Halloj!!

Vi har varit ganska skonade från sjukdomar nu jämfört med förra året. Då var det hemskt. Barnen gick sammanlagt 7 dagar på förskolan i februari förra året :-O Jag och sonen hade magsjuka i november, sedan hade sonen ytterligare en omgång i januari. Dottern och maken har klarat sig från det. Förkylningar 2-3 gånger. Maken fick en ordentlig infektion med  halsböld (skitäckligt!!!). Men sen har vi varit friska. Tills nu... var hemma fyra dagar förra veckan, jobbade i måndags och nu har jag varit hemma två dagar. Barnen hostar och är inte alls som vanligt, får se när vi kan skicka dem till förskolan. De är ganska pigga hemma, men tror inte att de orkar en dag på förskolan.

Igår fick jag för mig att jag skulle möblera om i vardagsrummet. Blev riktigt bra. Lite mer fri yta till barnens förtjusning Jag blir lätt rastlös när jag är hemma med barnen, så det var en perfekt sysselsättning. Jag brukar hitta på ett projekt varje dag, barnen brukar hjälpa till för det mesta. Jättekul!!

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • Linapina

Ja, möblera om är kul! Det gjorde jag härom veckan, blev jättebra här med. :)

Nu går jag bara och väntar på att sonens rum ska bli klart (har bara stått som ett "brötrum" sedan vi flyttade in i september. Nu är tapeterna uppe, så det är bara golvet kvar. Sen ska här möbleras! :) 

Nu har sonen rummet som ska bli dotterns rum sedan, ska bli kul att få inreda båda rummen. Här blir det inget genustänk, sonen har fått en tapet med bilar på, och dottern kommer att få ha den tapet som sitter i rummet en gammal (70-tal?) med vita och rosa blommor på. :) Vi orkar inte renovera hennes rum än på ett tag, så det får bli ett flickrum, och ett pojkrum.

Jag tar gärna emot tips på maträtter! Jag har gjort ugnspannkaka en gång, men det ville inte Edvin ha. :( Men igår gjorde jag köttbullar med sås och potatis. Då sa han "älka maten". Jag hoppas att det betydde att han älskade maten. :) Goa unge! :)

Nåt som är enkelt som vi ofta gör är att ta tinade laxfiléer, torka dem litegrann med hushållspapper och lägg dem i en ugnsform, jag brukar ha lite flytande smör i innan också. Salta och peppra (ibland tar jag citronpeppar), häll på matlagningsgrädde (2.5 dl) och smula över en fiskbuljong tärning, ställ in i ugnen i 20 min, 225grader. Jättegott med potatis, ris och/eller broccoli till.

Dagens tips: Min dotter (8 månader) är helt hopplös när man ska byta blöja på henne. Hon vrider och vänder sig och ålar sig ur greppet, hon är jättestark och envis. Idag tog jag på mig ett par stora vita solglasögon när jag skulle byta blöja på henne. Haha, hon låg helt stilla och stirrade på mig. :) Stackarn, hon blev väl helt förskräckt. :)

• tilj75

Åh, vad roligt att möblera om. Vi flyttade in i vårt hus för snart ett år sen och allt står nog som det blev ställt då, har ibland lite tid över och flyttar en möbel men jag hinner aldrig ta ett helt rum. Får väl bli när ungarna blivit lite större.

Jag skriver upp era fiskrecept, jag är jättedålig på att laga fisk, men gillar att äta det. Idag blir det hemmagjord tomatsoppa med hembakt bröd, oj vad klockan var mycket... bröööödet

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • tilj75

Det blev mat idag med =) Ibland blir jag bara förvånad över att det faktiskt står middag på bordet varje dag vid fem =)
    Hoppas alla får en lugn och bra kväll. Själv är jag löjligt nervös för min granne och kompis har en date och han verkar bra och hon smygmessade precis under nattningen att han är jättetrevlig. Har pratat i telefon hundra gånger med henne idag för hon var nervös så jag är halvt hispig själv =)

• Zirup

Ett annat bra fiskrecept är att göra fiskpaket när barnen är lite äldre... skär upp lite grönsaker och låt barnen själva lägga ner i sina paket tillsammans med någon bit fisk, fetaost och tomatbit för sås. Inte att rekommendera när man har det totala spädbarnskaoset för det är ju en del arbete- men har man lite äldre barn brukar de gilla att bli involverade och äta bättre.

Linapina, har du provat att byta blöja någon annanstans än på den vanliga platsen? Bajsblöjor går väl sådär annat än på skötbordet men jag minskade brötet vid kissblöjorna genom att byta på olika platser... en blöja på mattan i vardagsrummet, en på en handduk i soffan, en inne i köket. Inte vet jag om det funkar för er men det gjorde för oss och när döttrarna var lite äldre så fick det välja mellan två alternativ "Mattan eller soffan?" och då blev det ännu lättare. Ett tips att testa kanske.

Längtar efter att på riktigt inreda lillasysters rum, för oss blir det liksom inte riktigt gjort förrän spjälsängen åker ut och den riktiga sängen är på plats. På nått konstigt vänster utgår all annan inredning från det. Nu står den nya barnsängen i förrådet, vi skall tvätta och måla om den nu i påsk och SEN ska vi komma igång! Hoppas det kommer bli fint! Lite 70-talsinspirerat, det också, i gult och lila.

• Linapina
    tilj75 skrev 2012-03-28 20:17:16 följande:
    Det blev mat idag med =) Ibland blir jag bara förvånad över att det faktiskt står middag på bordet varje dag vid fem =)
    Hoppas alla får en lugn och bra kväll. Själv är jag löjligt nervös för min granne och kompis har en date och han verkar bra och hon smygmessade precis under nattningen att han är jättetrevlig. Har pratat i telefon hundra gånger med henne idag för hon var nervös så jag är halvt hispig själv =)
    Haha, spännande! :)
  • Linapina
    Zirup skrev 2012-03-28 20:25:41 följande:

Ett annat bra fiskrecept är att göra fiskpaket när barnen är lite äldre... skär upp lite grönsaker och låt barnen själva lägga ner i sina paket tillsammans med någon bit fisk, fetaost och tomatbit för sås. Inte att rekommendera när man har det totala spädbarnskaoset för det är ju en del arbete- men har man lite äldre barn brukar de gilla att bli involverade och äta bättre.

Linapina, har du provat att byta blöja någon annanstans än på den vanliga platsen? Bajsblöjor går väl sådär annat än på skötbordet men jag minskade brötet vid kissblöjorna genom att byta på olika platser... en blöja på mattan i vardagsrummet, en på en handduk i soffan, en inne i köket. Inte vet jag om det funkar för er men det gjorde för oss och när döttrarna var lite äldre så fick det välja mellan två alternativ "Mattan eller soffan?" och då blev det ännu lättare. Ett tips att testa kanske.

Längtar efter att på riktigt inreda lillasysters rum, för oss blir det liksom inte riktigt gjort förrän spjälsängen åker ut och den riktiga sängen är på plats. På nått konstigt vänster utgår all annan inredning från det. Nu står den nya barnsängen i förrådet, vi skall tvätta och måla om den nu i påsk och SEN ska vi komma igång! Hoppas det kommer bli fint! Lite 70-talsinspirerat, det också, i gult och lila.

Tack för tipset, men vi har inte använt skötbord till minsta. Vi har en skötbädd som vi lägger på golvet, så det blir redan på lite olika platser. :) Ibland funkar det bättre om brorsan tittar på tv och jag kan lägga så att hon också ser. På brorsan byter jag i farten, vi har väl inte haft så jättebra rutiner vid blöjbyten sedan vi flyttade. Vi hade inget riktigt bra ställe att ställa skötbordet på här, så det fick bli som det blev. :)

Låter fint med gult och lila! Glad
  • Gossow

i morgon drar vi till svärföräldrarna, ska bli skönt då min sambo var tvungen att åka och jobba när vår dotter bara va en vecka...det har varit tuffa veckor kan jag säga med massor av fummlande för att hitta fungerande rutiner. men på lördag är 4 av 8 veckor utan sambon avklarade.

Dessutom går det magsjuka på dagis nu, ingen kräksjuka än men diaréer och även om det inte är lika otrevligt som kräksjuka så är det ju inte trevligt för 5 öre så vi flyr fältet!!!

här hemma har mitten dottern börjat trottsa allt!!
    han har alltid varit lyhörd och gjort som man sagt till henne men nu gör hon allt tvärtom.
    speciellt vid blöjbyten precis som ni andra skriver så bara det att hon sparkas och vrider på sig och lever rövare och när jag säger till henne så skrattar hon bara. idag blev jag riktigt sur då jag hade babyn i bärsjalen på magen så jag satt ner henne i badkaret(alltså utan vatten givetvis) och sa att hon fick komma upp om hon slutade sparka mig och vi bytte blöja och det funkade tack och lov.

puuuh dessa trottåldrar!!

såg en kompis uppdatering på faceboook som löd ungefär " i dag blev min dotter arg och sparkade in i dörren, då fick hon veta att hon levde". jag blir lite full i skratt och fundersam för detta händer typ dagligen hemma hos oss, ett under att ingen vägg gått sönder typ :D. är det mina barn som är ovanligt vilda eller gör era som mina?

• tilj75

Här har vi gott om trots. tvåårstrots, tvåårstrots, treårstrots och fyraårstrots.  Så jag känner igen både beteende med sparkar och skrikande och att göra tvärtemot. Och som du säger Gossow, när de dessutom skrattar när man säger till dem, man känner sig ganska maktlös ibland.
    Det som jag kämpar med mycket just nu är att de slåss så förbaskat. HELA tiden. Och nu har tvillingarna börjat slå varandra dessutom, det har de inte gjort tidigare. Men men, det går väl över hoppas jag =)
    Nu ska jag nog krypa i säng. gonatt alla.

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)