• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • tilj75

Välkommen Boulder =)
    Jag har oxå tvillingar, fast mina är två år. Och så två pojkar till på tre och fyra.
    Kaos känner jag igen. Mitt liv är ett kaos =)
    Jag väljer att inte göra för stora saker. Att försöka vara nöjd med saker som barnen klarar av i sin nuvarande ålder. Att acceptera att man inte måste hitta på massor av saker hela tiden utan att väldigt små saker kan göra barnen glada och livet lite enklare. En picnic i trädgården istället för vanlig lunch. Melliskorg i skogen tvärs över vägen. En promenad till lekparken.
    Sen ruckar vi inte på rutiner i första taget. Maten intas på bestämda tider för att hålla humöret uppe. Läggdags är läggdags, vare sig det är helg eller vardag.
    Ibland tycker jag att vi har det väldigt bra och ibland håller jag på att bli galen av allt som jag inte hinner med. Städning, tvätt, inredning, mig själv! Prioriteringar. Väljer jag att sitta vid datorn istället för att vika berget av tvätt, ja, tvätten går ju ingenstans =)
    Hade bara önskat att det var lite mindre slagsmål här hemma, det ska bråkas om allt just nu. Själv är jag trött på att vara arg.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Gossow

Hallå!

Kul att höra om allas påsklov :).
    Här har vi också påsklov :).
    Har åkt till min föredetta hemstad och hälsar på alla, bodde först hos svärisarna men dem blev så förkylda så vi fick lov att flytta på oss så nu bor jag hos min pappa och hanns fru istället :).
    Äldsta sonen ville dock inte alls flytta på sig utan vara hos farmor och farfar han fick vara kvar för dem  så jag tog med mig bäbisen och mitten flickan och åkte. Sedan dess har inte pojken velat följa med mig på något. Jag vet itne vad jag ska tycka. Jag blir uppriktigt ledsen av att han bara vill vara hos farmor och farfar....han vill inte ens hälsa på sin kusin :(. Han är lite speciell och har särskilda behov och dagis har kontaktat elevhälsan och vi en barnpsykolog sedan en tid tillbaka. Just nu känns det mest bara som att han tycker mer om farmor än mig och det är jätte jobbigt!!! han vill heller inte prata med mig i telefonen :(. Han vill mest bara vara där ute hemma hos dem....alltså typ gå ut och leka där men inte åka omkring så mycket, han är nöjd bara han får vara ute där och leka utanför huset eller inne och leka med sina traktorer eller titta på film. Det värsta är att det verkar på hanns kroppsspråk som att han är mer tillfreds där än hemma....fy känner verkligen att jag inte räcker till....älskar ju honom lika mycket som de andra barnen och vill ha honom hos mig, även om jag måste medge att det är väldigt lugnt utan honom.

Boulder: Jag känner igen besvikelsen, min sambo har svårt med just det där. Tror han laddar för mycket inför det roliga som vi ska göra och allt blir förstört och han blir ledsen när det går tokigt och det blir skrik och bråk. Jag känner dock att han kan ta sig an lite stora projekt...istället för att göra världens utflykt så tar jag barnen ut på gården istället och tar med fika...barnen blir minst lika nöjda som om att man skulle ut på det där "perfekta" stället som ändå ligger för långt borta och dessutom slipper man bli besviken om det går åt skogen av någon anledning.
    sedan måste man ju givetvis krydda till tillvaron ibland och göra något lite mer avancerat :), ibland går det bra och ibland mindre bra och tror bara att det är så....dock undviker vi att göra sådant som vi vet av erfarenhet funkar mindre bra för barnen.

• Mörksuggan
    Linapina skrev 2012-03-13 11:24:23 följande:
    Hehe, sorry! Vi bodde också utan hiss, på tredje våningen, så en flytt var ju tvunget ändå. Äh, bara man tar det lugnt så går det ju bra. Jag stressade upp mig så förbannat över allting som skulle göras. Fick börja gå hos en psykolog tom, efter det så har det känts bättre. Sen så dog min mammas man i oktober som funnits i mitt liv sedan jag var 4, och som var barnens morfar. Så i höstas kom bara grej på grej på grej. Det blev för mycket helt enkelt. Försöka att stötta mamma, samtidigt som man har fullt upp med barnen och så hade vi inte fått i ordning hemma (har fortfarande ett rum som bara står och väntar på att få tapeter).

Förlåt nu blev det en hel novell här, men tar man det lugnt och inte stressar upp sig som jag gjorde så går det bra! :)
    Nu är flytten klar...blev lite fullt upp och nog trodde jag att ett magsår var påväg men nu är vi på plats . Har inte varit inne här sedan jag skrev då den 12:e. =) Inte helt optimalt att flytta med två småbarn men som du säger. Tar man det bara lugnt och sänker kraven lite så går det.
    Usch då...låter inge vidare. Men ibland är det ju sådär...allt kommer på en gång. Skönt att du kan ta hjälp och prata med någon iaf. Jag tror att många skulle må så mycket bättre om de inte gick och höll allting inom sig och ska "klara sig själv".
    Här går renoveringen sakta framåt. Just nu bor jag och min sambo och minsta i vardagsrummet, äldsta sover i det som ska bli vårt sovrum och i eftermiddag kommer förhoppningsvis tapeterna upp i det som ska bli hennes och lillsyrrans (så småningom).
  • FruMadde4barnTätt

hej
    barnen har målat påskägg och hängt upp i påskriset och målat påskteckningar idag, snart ska vi till badhuset, min man är ledig nu 3 dagar och barnen hemma från dagis
    vi har även cyklat och varit ute och lekt idag

ha det bra
    kram 

• Ronjas mamma

Låter mysigt Madde vi har också målat eller dvs doppat trä ägg i färg lagom besvärligt för barnen så gjorde vi rosa havregrynskulor till en kompis som kom på besök.

Tyvärr så känns det också sådan här tilj det där med att vara arg för ofta försöker låta bli men sådan en dagsom idag var jag inte sovit de sista två nätterna och  överboen börjar repa när ungarna ska sova så känns allt motigt..
    Slutade med att jag kl halv tre skit sur släpade tre trötta ungar ner i lådcykelen lyckades få två att sova så nu sitter jag här med minsta tjejen som bara gråtigt gett henne en panodil i hopp om att hon kan somna tror det är tänder p G.

Vi var i simhallen i søndags jätte mysigt och jag var så stolt när en mamma använde mina tre som exempel på hur bra de skötte sig när vi skulle byta om och duscha, tyvärr så hade vi bil så blev allt fel på vägen hem för så var det inte som det brukar så ungarna skrek sig i sömn i bilen( farmor och farfar är på semmester så det var deras bil)
    Här kör vi också löljigt strikt med samma tider alla dagar.
    Mannen har jouren hela påsken så vi får hålla oss hemma..

• tilj75

Tjohej, hoppas alla haft en bra dag.
    Här är ungarna fortfarande griniga men jag har lyckats överleva hela dagen iaf. Hade en granne över på kaffe när vi var ute på fm och hon stannade över lunch sen. Lyckades plantera om några tomatplantor och pelargonskott när det var lugnt efter lunchen. När vi var ute på eftermiddagen så grävde vi för altanen. Ungarna körde skottkärra och bar stenar och grävde och kämpade =)
    Vi höll på så jag glömde bort klockan och insåg 10 minuter innan middagstid att jag glömt bort middagen. Det blev gröt =)
    Har klippt alla pojkarna nu på kvällen så nu är de så fina. Fast Kevin blev inte så glad för den stackarn lyckades jag klippa i örat. Inte mycket, bara ett litet nyp för han vred på huvudet, sen fick han choklad och då blev han glad. Kände mig ganska hemsk. När jag klippte Tim efteråt så satt han hela tiden och sa AJ för han tyckte att han oxå behövde choklad=)
    Nu sitter jag här helt slut, för trött för att orka gå till sängs tror jag och middagsdisken står kvar på bordet. Den får nog stå tills imorgon.
    Hoppas alla får sova gott heeeeeeela natten!

• Ronjas mamma

öv hade skrivit ett lång inlägg i morse som så tyvärr försvann för jag hade loggats ut

Lät som ni haft en mysig dag Tilj.
    Vi har ju vår här nere om än lite kallt,skoj att hör ani fortfarande har snö min svärmor har redan börjat gå med sandaler
    Vi har handlat och ordnat en massa i köket i dag, imorgon har vi helgdag.

Jag är så trött minsta tjejen sover så dåligt vaknar så många gg om natten och bara gråter så id ag blir det bara rågbröds mackor till kvällsmat.

Välkommen babydoll min äldsta är också tre och ett halvt men så har jag bara tre.

Madde hur cyklar ni med 4 barn?(altså vet min cykel kan ha 4 barn i sig men de är ju inte så vanliga i Sverige)

• tilj75

Tjoho, hej alla, känns som om jag har haft massor av energi idag. Jag har fått sova till HALV SJU två mornar i rad =) och bara blivit väckt ett par gånger per natt. Helt fantastiskt vad lite sömn kan göra. Men nu tog orken slut. Har fått massor gjort idag. Har varit i ett gammalt sandtag med ungarna som har kört bobbycar och vi har grillat korv och hämtat sand till sandlådan och verandan. Varit och beställt virket oxå. Nu på kvällen har jag tagit upp en hobby som legat i dvala i många år. Hoppas alla andra har haft en lika bra dag som jag =)

Ronjas mamma, vi har fortfarande snö i norrlägen, men det känns som om våren är på väg iaf. Det var helt snöfritt för ett tag sen och sen blev det snöstorm. Är kallt på nätterna men varmt på dagen. Grannen säger att hon ska plantera ut i växthuset efter påsk, med frostvakt. Får se när jag törs. Första året med växthus, vill ju inte att allt ska dö. Vad jobbigt att din tjej vaknar så mycket på nätterna, är det nåt speciellt? Tänder el förkylning el nåt?

• Ronjas mamma

trodde själv att det var tänder på G men nu har äldsta tjejen fått vattenkoppor så nu får vi se om det är det samma som är på väg

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)