• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • såärdet

vet inte om ni tycker ni har "nytta" av mig som har 13 mån mellan men som har ganska stora barn? mina fyller 11 och 12 i år....kan ju bidra med lite erfarenheter allteftersom era barn blir större om det finns intresse?

• LillaIris
    såärdet skrev 2012-04-15 10:01:04 följande:
    vet inte om ni tycker ni har "nytta" av mig som har 13 mån mellan men som har ganska stora barn? mina fyller 11 och 12 i år....kan ju bidra med lite erfarenheter allteftersom era barn blir större om det finns intresse?

Jag vill gärna ha erfarenheter hur det är även när dom blir äldre oxå! :)

• Zirup

Det är ju skitkul med många erfarenheter! Jag som förvånas över hur stora mina börjar bli men minstingen är trots allt bara 2. DET kan jag ge er, som har yngre begåvningar, det blir faktiskt enklare! (Förmodligen blir det svårare igen... men den där första tiden, när dom skulle lära sig äta, sova, tala... när allt det där fungerar så blir det så HIMLA mycket lättare!)

• såärdet

jag minns att jag tyckte det mesta blev enklare när båda barnen hade blivit blöjfria.

• tinis77

Hej! Vet inte om det räknas som tätt, men det känns så för mig. Har Alexander 050909, Hampus 080930, Isabell 100108, och väntar tvillingar i september. 5 barn på 7 år.
    Mycket tankar om hur det ska bli, men det mesta löser sig väl..
    Just nu är bil största problemet, vi har en sjusitsig men det kommer inte funka med 4 bakåtvända stolar..

• Ronjas mamma

Lillairis jag fick tipset när mina två stora var små byta blöja på båda samtidigt och ha alltid skötväskan packad är allt skit hemma kan man stoppa ungarna i vagnen och gå, det er de bästa tips jag fått lever fortfarnde efter den sista

Min stora tjej tömde tvättmaskinen i idag och tyckte vi skullehänga upp tvätten så jo det går snabbt allt för snabbt ibland.

• LillaIris

Bra tips! Tack Ronjas mamma!  Fler sådana! :D Jag har ju redan nu väskan packad (oftast) så att det är lätt att bara gå ut om det skulle behövas! Men så tar jag blöjor därifrån så när man ska iväg sen så är det tomt.. dumt...

Vi har köpt en city select syskonvagn någon som har en sådan och kan säga vad ni tycker om den? Vi har ju bara använt den som enkelvagn än så länge! Den är väldigt lätt att styra om man jämför med emmaljungan (ingen syskonvagn) som vi hade innan! Vad har ni för vagnar och hur fungerar det att åka kommunalt för er?

• tilj75

Jag bytte oxå blöjor samtidigt. Bytte jag på en tvilling så bytte jag på den andra. Vet inte riktigt om jag tycker att det blivit lättare när de slutar med blöja. Kissiga byxor och kissiga sängar och stanna bilen titt som tätt för kisspauser. För att inte tala om bajskalsonger. BLÄÄÄ. Men sen blir det ju lättare förstås.

Jag hade en stooor skötväska, många blöjor, många ombyten, haklappar, våtservietter, skedar, flaskor, termosar, alvedon för barn o vuxna, kex, russin.... tja, det mesta som kunde behövas =)
    Det blev ju mycket att släpa på, men hellre det än att helt plötsligt vara i ett köpcentra eller nåt med en nedbajsad bebis, hungriga skrikiga barn eller panikhuvudvärk. Jag gick dessutom ingenstans utan min vagn. Hade sittplats för tre men fick plats med jack oxå om det behövdes.
    Nuförtiden har jag slutat med skötväska, pular ner lite blöjor och ett paket våtservietter i handväskan. Men jag saknar den ofta!
    Mitt tips till den som kommer ha flera blöjbarn är att inte köpa Ett paket blöjor, köp 10 i taget så slipper du stå utan helt plötsligt. Om ni har plats förstås.

tinis77, vad roligt att ni ska ha tvillingar, grattis =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Zirup

LillaIris- vi hade en sådan, älskade den! Den var helt enkelt toppen och jag kan nu sakna den... den bytte ägare innan jul för stora tjejen började ju då närma sig 3.5 och vi tyckte det var bäst att sälja den vidare innan värdet minskat allt för mycket. När du har båda ungarna i, sätt foten på hjulstången under handtaget när du skall upp för trottoarkanter eller liknande, det hjälper massor!

Här är ännu en som gått runt med en fullpackad skötväska. Har änna svårt att vänja mig av med det nu, när tjejerna är lite äldre. Längtar efter att minstingen skall bli blöjfri, hon med. Vi skall testa i sommar. Dock är det väl lite väl tidigt kanske, hon har inte varit jättetidig med de fysiskt motoriska bitarna. Men kissteriet är kanske annorlunda, vi får testa och se.

• Sommar08

Vi har två väskor packade till våra små en för längre turer med snacks om bytte. Blöjor mm och en för korta turer extra byxor OBS tunna leggins sparar plats och vikt händer det en olycka duger dom bra ;) 4 blöja för nöd fall alla 4 små är nu precis blöjfria 2 är även på natten men om det behövs så finns det en om man inte hittar en toalett . Skönt att inte alltid behöva ha en jätte väska ett tips är med att ha ryggsäck bli mindre belastning för ryggen och båda händerna helt fria .

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)