• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • tilj75

Hej alla. Igår hade vi en dag i bilen. Åkte för att kolla på ny (beg) bil till mig, men det blev inget. Ungarna var jätteduktiga hela dagen. Men jag var livrädd när vi var inne hos bilhandlaren, massor av nya fina bilar med blank lack och fyra vilda pojkar med små metallbilar i händerna. Liiiiite nervöst =) Men det gick jättebra.
    Idag går Jack o Jonte på dagis, jag har massor att göra och jag sitter vid datorn och Tim o Kevin springer fortfarande omkring i pyjamas.
    Ha en bra dag!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Ronjas mamma

Stora tjejen är också iväg hade tänkt göra en massa men de 2 små sover på skift i dag nu kryper minsta runt på golvet medan jag satte mig för att kolla lite mail. Får se om jag kan få kollat på våra vagnar i efter middag och tagit foto av dem som ska säljas..

• Wanja6

Oj råkade posta ett tomt inlägg :oS

Vilken bra tråd! Får man vara med?!
    Jag sitter här med en 18 månaders kille och en liten nykläckt bara 1 vecka gammal. Förmodligen beror alla mina känslor på hormoner, sömnbrist och baby blues, men för tillfället känns det som att jag har tagit mig vatten över huvudet. Jag förstår inte hur jag ska klara av detta?! Har sömnen på era stora påverkats mycket? Vi bor i en trea så jag kan inte direkt gå iväg för att inte väcka storebrorsan.. Hur lång tid tar det innan man kommer in i livet som tvåbarnsförälder? Hoppas på att få höra lite tips, trix och solskenshistorier för just nu känns allt hopplöst.

• Sommar08

Hej Wanja håll ju ut uppe det blir bättre. Försök att ta varje dag som den kommer försök planera in så få måsten som det går . Sover stora barnet i samma rum som liten gör ? . vi satte på lite musik när våra 4 var små. Det gjorde att dom sov bättre och väckte inte varandra lika lätt då dom är vana vid att det är ljud i rummet. Ställ en låda med leksaker där du brukar amma/Matar liten så du kan använda den stunden för stora barnet gör det till eran stund och mysa på :) Hoppas det känns bättre snart ;)

• Zirup

Haha, ja jag upplevde att första året var tufft... att pappan var föräldraledig för storasyskonet de första månaderna gjorde att det ändå funkade för hon var verkligen en vilde som krävde att aktiveras! Speciellt vid amningstillfällena var hon som besatt och skulle hoppa i soffan eller låsa upp ytterdörren och bara dra...skitjobbigt! Även om hon sov bra så vaknade hon innan tuppen på morgonen, gärna vid 4-5. Hade det varit en jobbig natt med otaliga amningsväckningar med lillasyster var livet allmänt tufft upplevde jag. Alltså, jag låter inte så positiv men är det nått jag skall säga så är det att man tar sig igenom det för att man måste. Första året var absolut tuffast för oss, och det är för att jag själv mår så dåligt när jag inte får sova ordentligt. Kram!

• Ronjas mamma

Hej Wanja. En stor madrass på golævet i vardagsrummet som kan användas om dagen som amme och lekplats, om natten som ekstra säng när någon behöver vara ifred dvs pappa sova, mor och liten, vi använde den också en del vid sjukdom..
    Jag kände på samma vis efter nr 2 och sitter nu och har 3 planlagda barn på 3 år.

• Wanja6

Tack för uppmuntran :)
    Storebror sover i eget rum och vi i rummet bredvid. Dock är det lyhört så jag är livrädd varje gång lillen vaknar eller jag måste byta blöja att vi ska väcka storebror.. Han sover nämligen så bra nu och jag vill verkligen inte att det ska ändras.. Men de kanske vänjer sig eller bara sover sig igenom barnskriket?! Storebrorsan hade kolik så det är ytterligare en grej jag oroar mig för.
    Att ha en låda med leksaker vid amningsplatsen kommer tyvärr inte funka då storebror i princip aldrig kan sitta still mer än 5 min..
    Allt känns omtumlande och ångesten äter upp min kropp. Måtte allt sluta väl och lösa sig.

• Sommar08

Hej igen wanja det blir bättre försök slappna av och jag tror att dom stora vänjer sig våran mellan var 3 1/5 knappt när Dom 4 små kom nu är dom Små 3 1/2 år och det har gott jätte bra dom Stora vaknade aldrig när dom små grät på natten och jag vill lova att det kunde vara hela nätterna ;) få dom vaknade i skift i början :) Styrke Kramar till dig Hoppas det känns lite bättre snart

• tilj75

Hej Wanja, du kommer snart in i en rutin som funkar för er. Mina har ibland vaknat av de andras skrik men inte ofta. Håller tummarna att det inte blir kolik igen. Kommer sånt ofta igen på syskon? Ingen av mina har haft det tack och lov.
    Du får fråga och söka stöd här, jag (och de andra här tror jag) ger gärna tips och svarar på frågor. =)

När tvillingarna var små så hade jag grindar överallt för att kunna stänga in mig i ett rum med alla barnen för att amma och kunna veta att de andra inte stack nånstans där jag inte såg dem. Hade vääääldigt barnsäkert för att inte behöva springa hela tiden. Dessutom så var jag stenhård med att de skulle sova samtidigt. Tajmade in tvillingarna så de sov när de äldre sov middag.
    Madrasser på golvet förordar jag med =) Och att ha allt som behövs inom räckhåll. Tänk också på att städa och sånt kan man göra sen, det är viktigare att sova ikapp om båda sover.
    Kram!!!!

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)