• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • kikidil

Hej!
    Tänkte egentligen starta en egen tråd om hur man bäst klarar tillvaron med två små barn men så snubblade jag över er fina tråd. Hoppas att jag får hala på här!

Jag har ganska precis 18 månader mellan mina barn. Storebror är född 100711, alltså 21 månader nu, och lillasyster kom 120118, hon fyller 3 månader imorgon. 

Jag har varit föräldraledig sedan maj 2010, har aldrig hunnit återgå till jobbet mellan barnen. Jag har alltså varit hemma i snart två år! Och jag ska troligtvis stanna hemma hela 2012. Storebror går inte på dagis än, vi tyckte att han ska få vara hemma med oss så länge som möjligt. Men han ska börja i augusti, 20 timmar i veckan blir det då. Min sambo har varit hemma tillsammans med oss de första tre månaderna efter att lillasyster föddes, det har varit toppen att kunna hjälpas åt! Men nu har han börjat jobba igen och jag är själv med barnen. Det är tredje veckan nu jag är själv. Jag tycker att det går ganska så bra, men det är väldigt, väldigt intensivt! Storebror är inne i en väldigt intensiv period. Det är mycket "kan själv" och han kan få fruktansvärda utbrott när han blir frustrerad. Med andra ord behöver han mycket uppmärksamhet. Känner väldigt ofta att jag inte räcker till. Känns som lillasyster mest hänger bara på och inte alls får den uppmärksamhet hon skulle behöva... Ja, ni kanske förstår vad jag menar. Just nu funderar jag mest över hur jag ska roa båda barnen samtidigt. Storebror behöver hitta på saker, annars klättrar han på väggarna. Vad brukar ni hitta på om dagarna? En annan sak jag klurar på är amningen. Storebror är en riktig klätterapa och ibland passar han på att klättra när jag sitter och ammar. Då är jag tvungen att lägga ifrån mig lillasyster för att plocka ner honom från bokhyllan/barnvagnen/tvbänken... Om och om igen. Klart att det stör amningen, men vad ska man göra? Kanske är det bara att acceptera att det är såhär det är med andra barnet. Eller har ni andra några knep?

Som sagt, det är bara tredje veckan jag är själv med barnen och jag tror att både jag och barnen kommer att anpassa och till situationen så småningom. Dagarna är intensiva och jag är helt slut om kvällarna. Men det är så kul att se att barnen redan nu har så mycket glädje av varandra! Storebror har varit helt förtjust i lillasyster från dag ett och ska jämt kramas och pussas med henne. När han vaknar på morgonen eller efter att han sovit middag är bland de första saker han gör att ropa efter lillasyster. Och hon skiner upp som en sol och skrattar när storebror dyker upp bredvid henne. Han älskar att ligga i babygymmet med henne och skrattar när hon rör vid honom eller när hon tjuter till. Åh vad varmt det blir i mammahjärtat då! Glad 

• 2barnsmamman89
    kikidil: jag känner igen mig så mkt i det du skriver! har 16 månader mellan systrarna och det har gått upp och ner hela tiden. Ett råd är att vara mkt ute med barnen, på lekplatser, öppna förskolan, olika mammaträffar mm då kan han springa av sig och leka med andra barn. Eftersom lillasyster är så liten än så kan hon bara ligga i vagnen och bli vaggad fram och tillbaka av dig eller om ni är på öppna så kan hon ligga i en babymyspöl och lika med skallror mm tycker det värsta man kan göra är att bara sitta hemma,, då blir min 2 åring helt galen och klättrar överallt, jävlas och gnäller ;)
    ♥Elina 22/1-2010♥Linnéa 21/6-2011♥
  • kikidil

Vi har en väldigt fin öppen förskola här i stadsdelen som vi börjat gå till 2-3 gånger i veckan. Jag brukar ha lillasyster i sele då eftersom lokalerna är så stora och jag måste springa efter lilleman en hel del. Hade henne i liggdelen från barnvagnen första dagen men det kändes inte så säkert då det ju tumlar runt många små barn där. Så nu bär jag henne. Svettigt värre! Tungan ute Jag kommer att vara stark som stålmannen efter mammaledigheten! Glad 
    Sedan går vi på musiklek i kyrkan här en gång i veckan, där får man ha med sig småsyskon. Försöker vara ute så mycket som möjligt, gå i skogen, gå till lekparken... Allt för att storebror ska få springa av sig! Ändå känns det som dagarna är långa. Det tar ju ibland sån tid att ta sig ut. Det ska ammas, bytas blöja, på med nya kläder för de är nerspydda, då var det dags för storebrors mellis, hoppsan här har bajsblöjan runnit över... har vi fortfarande inte kommit utanför dörren??
    Med första barnet hade man ju så mycket kontakt med andra mammor. Men i princip alla kompisar från den tiden har börjat på dagis nu och föräldrarna jobbar igen. Så med de kan vi inte umgås på dagarna. Och de grupper som finns som är till för föräldrar med små bebisar kan man ju inte gå till eftersom man inte kan ta med stora syskon dit. Så det känns rätt ensamt just nu. Men jag har börjat få lite kontakt med andra mammor nu som är hemma med två barn. Men visst är det en helt annan sak än med första barnet!

Vad är det för mammaträffar du går på 2barnsmamman89? Har ni grupper för flerbarnsförädrar?

• 2barnsmamman89
    kikidil skrev 2012-04-17 21:57:30 följande:
    Vi har en väldigt fin öppen förskola här i stadsdelen som vi börjat gå till 2-3 gånger i veckan. Jag brukar ha lillasyster i sele då eftersom lokalerna är så stora och jag måste springa efter lilleman en hel del. Hade henne i liggdelen från barnvagnen första dagen men det kändes inte så säkert då det ju tumlar runt många små barn där. Så nu bär jag henne. Svettigt värre! Tungan ute Jag kommer att vara stark som stålmannen efter mammaledigheten! Glad 
    Sedan går vi på musiklek i kyrkan här en gång i veckan, där får man ha med sig småsyskon. Försöker vara ute så mycket som möjligt, gå i skogen, gå till lekparken... Allt för att storebror ska få springa av sig! Ändå känns det som dagarna är långa. Det tar ju ibland sån tid att ta sig ut. Det ska ammas, bytas blöja, på med nya kläder för de är nerspydda, då var det dags för storebrors mellis, hoppsan här har bajsblöjan runnit över... har vi fortfarande inte kommit utanför dörren??
    Med första barnet hade man ju så mycket kontakt med andra mammor. Men i princip alla kompisar från den tiden har börjat på dagis nu och föräldrarna jobbar igen. Så med de kan vi inte umgås på dagarna. Och de grupper som finns som är till för föräldrar med små bebisar kan man ju inte gå till eftersom man inte kan ta med stora syskon dit. Så det känns rätt ensamt just nu. Men jag har börjat få lite kontakt med andra mammor nu som är hemma med två barn. Men visst är det en helt annan sak än med första barnet!

Vad är det för mammaträffar du går på 2barnsmamman89? Har ni grupper för flerbarnsförädrar?

tänkte på kyrkans barntimme och där jag bodde innan fanns det mammatfäff som anordnades av soc i samarbete med förskola och BVC och det va väldigt popullärt,, var alltid fullt där å massa barn :) plus att det fanns alltid utbildad personal i olika frågor om man undrade något=) Men det låter som ni gör ganska mkt roliga grejer med pojken, det gäller bara att komma in i rutiner nu när du är hemma själv=) vi blev särbos när lilla tjejen var knappt 4 månader så jag har ju barnen ensam på heltid sen dom va 4 och 20 månader gammla =) men lär sig och hittar sätt som passar en bäst! =)
    ♥Elina 22/1-2010♥Linnéa 21/6-2011♥
  • Ronjas mamma

Kikidil så k¨åande jag också med tredje barnet att hun inte fik nog uppma¨ksamhet men det stämmer ju inte helt hon får ju också sina systrars.
    Jag har använt mig mycket av bärsjal så har amningen inte blivit störd varje gång man skulle röra sig

Vi började gå i lekstugor när minsta var 1 vecka dån orkade de stora inte vara hemma mera, vi bor i Kbh här är massor att göra varje dag.

Nå men nu har mellan tjejen fått vattenkoppor så nu är vi igen bundna här hemma dok var förskolan va¨ldigt avslappnade med det så jag fick lov att gå in och hämta stora tjejen med de andra ändå, skönt hade lite stress över hur det skulle lösas.

Idag har jag gjort mini pizzaer, pankakor, pizzasnäckor och gnocchi til frysen här ska barn i förskolan ha matlåda med så det gäller om att vara lite påhittig

• Ronjas mamma

babydoll just nu har jag två barn med vatten koppor så jag känner till det där med att inte ha armar nog,
     just nu kör favorit filmen på datorn och stora tjejen har maken tagit för att lämna i förskolan
     men hela morgonen var det skrik och skrål.

Nu ska jag ringa runt om sjukhus val eftersom stora tjejen nok ska ha opererat sin tumme,
    det sjukhus vi tillhør har 1 års ventetid..

Så har vi blivit klara över att man kan få en kolonilott altså utan hus
    här var vi bor.
    Har bott här i snart 10 år men de ligger så gømt att jag bara upptäckte det för att jag läste det i en tidning om speciella föreningar i hureshus
     Hoppas vi kan få en det kunde vara så skoj,
     svärfamiljen har många gg erbjudit os en del av deras trädgård men orkar inte cyla dit flera gg i veckan..

I dag ska vi bara handla och se om vi kan få bakat lite potatiskex de brukar vara populära.

Ha en bra dag allihopa

• Linapina

Hej på er!

Nu har jag inte varit inne här på ett tag, kul att se att tråden lever för fullt! :)

Stort grattis GrönaDuvan!!! Spännande!

Jag själv är otroligt nöjd med min viktnedgång, har bara två kg kvar till min "normalvikt" (det jag brukar väga). Magen är ju väldigt degig, men jag har inte tränat nånting, så jag är faktiskt nöjd med den med just nu! :)

Ang. bilbarnstol så har vi båda bak, vid varsitt fönster. Vår första hade vi bak från början, jag vågade inte ha honom fram eftersom en bilförsäljare sa att man kan koppla ur airbag, men man kan inte 100% garantera att den verkligen är urkopplad sen. Nåt som hjälpt mig mycket är en såndär liten spegel från Biltema som man sätter så att man ser dem i backspegeln. Är någon ledsen så kan man ju se om de tex har tappat nappen, så då kan man stanna och ge dem den.

Idag har vi varit på Öppna Förskolan, det var jättemysigt. Edvin blev jätteledsen när vi skulle åka hem. Har bara varit där 2-3 gånger sedan Milla föddes, men nu ska jag försöka att åka dit oftare. Roligare nu när båda uppskattar att "leka" och träffa andra barn.

Va fina kort ni har lagt in, fina barn ni har allihop! Glad Hoppas att våren kommer igång på riktigt snart, här är det kallt. Brr...

Just det, nu har vi bestämt att min sambo ska vara pappaledig från v.28, fram till januari! Så jag ska söka jobb, har inget att gå tillbaka till. Ska bli jättekul och spännande, men känns samtidigt lite nervöst och vemodigt. Så sen kanske det är han som är här inne och skriver istället, haha.

Hur har ni det med jobb? Vad jobbar ni med?

Kram!

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)