• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • Joje

Tilj75, jag har provat att ligga bredvid en av dem och det fungerade tre kvällar, de somnade på 30 minuter. Fjärde kvällen levde de rövare igen, lyssnade inte ett dugg på vad jag sa, så jag gav upp och gick därifrån. Femte kvällen var det ännu värre än den innan... Så det funkar inte heller.

Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • GrönaDruvan

Min minsta kille har varit hos farmor o farfar från tis förmiddag till nu torsdag kväll. Skulle ha lite egentid med storebror, men idag när jag var ledig och det var strålande väder ute, så hade han 40 graders feber. Suck... Inne hela dagen med en sjukling. Däremot så va Alfred (lille killen) så gullig när han kom hem. Jag och mannen fick lååånga kramar av honom och sen sprang han till Love (storebror) och la sig över honom och va så glad. Love blev också glad, men tillslut tyckte han att brorsan klängde lite väl mycket... Hihi... Sådana stunder är ju underbara!! Korta men underbara!

• Joje

GrönaDruvan, det är ju typiskt att de ska bli sjuka när man planerat något mysigt och roligt. Men det låter som ni är nöjda ändå, allihopa

• tilj75

Joje
    Ja, det är så himla jobbigt och man känner sig så maktlös när de inte lyssnar. Men ge inte upp, bestäm dig för ett sätt och kör på det. Allt är faser och går över ( om inte annat så går tiden så fort så snart är de tonåringar). En av mina bonusar for iväg bakpå pojkvännens moppe tidigare ikväll.... tiden går fort.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Joje
    tilj75 skrev 2012-03-22 21:58:37 följande:
    Joje
    Ja, det är så himla jobbigt och man känner sig så maktlös när de inte lyssnar. Men ge inte upp, bestäm dig för ett sätt och kör på det. Allt är faser och går över ( om inte annat så går tiden så fort så snart är de tonåringar). En av mina bonusar for iväg bakpå pojkvännens moppe tidigare ikväll.... tiden går fort.
    Jag tycker ju att jag säger ifrån ordentligt, men något gör att de inte lyssnar. Jag vet att jag varit för snäll förut, min man har påpekat det flera gånger och att det är därför de inte lyssnar - de vet att de får som de vill till slut. Men på senaste tiden så har jag varit hårdare och försökt vara mer konsekvent! Antagligen är det testning på hög nivå nu. Men jag ger inte upp. Det ska gå
  • FruMadde4barnTätt

tiji75
    skönt ni har hittat en nattnings rutin på kvällen som fungerar.

låter ju härligt med en finlandskryssning.Glad 

Joje
    våra barn delar också rum (flicka 4 år och pojke 5 år )
    vi ser till att de går upp i tid på morgonen för att de ska vara lite trötta då vid 21.00 när de ska sova.
    vi myser ofta framför tv 20.00 -21.00 barnen ibland är de trötta och somnar vid tv, ibland är det bara mysigt,  ibland är det mycket spring och lek. 

21.00 går barnen in och lägger sig i sina sängar, har nattlampor till dem i rummet. Vi säger godnatt till dem.
    Är de pigga och fortsätter busa efter 21.00 så kan det hjälpa som tiji75 skrev att sätta sig i deras rum mitt på golvet med datorn framför sig och så kan man sitta där och ta det lugnt, jag säger till barnen att vara tysta och lägga sig i sängen och försöka sova även om de inte är trötta, lyssnar de inte på vad jag säger så bär jag dem till sängen igen.
    Jag svarar på max två frågor sedan ska det vara tyst.

Ibland har vi inte tid att sitta hos dem i deras rum, då vi har två mindre barn som också ska somnas.
    Och då gäller denna regeln, ni ska vara tysta och ligga i era sängar, kommer de upp går vi med dem in på deras rum igen. Om någon av dem busar och leker och inte är tyst så får han/hon gå till en timeout plats i köket och sitta där en liten stund. Och detta är mycket effektivt, de slutar direkt, och går och lägger sig i sin säng och är tyst, sen somnar de.
    Vi förklara att de måste vara tysta för våra minsta är trötta och ska sova, och klockan är mycket, det är kväll/natt nu, deras kompisar sover nu. 
    Ofta kan det vara den ena av dem som är pigg och den andra är jättetrött, men är båda pigga får de båda två vara på timeout plats en stund.
    Något som också fungerar ibland är att sätta dem att räkna och skriva för då blir de trötta och vill gå och lägga sig sen.
    Och fungerar inte detta då måste de gå upp tidigare på morgonen för att vara mera trötta på kvällen 
    Det är bra om de varit ute och lekt något på dagen, gått en runda, cyklat en runda till lekplatsen, för våra barn behöver kommer ut varje dag, de har så mycket spring i benen, är så rastlösa annars.

och som du själv skriver var konsekvent, barnen testar annars väldigt mycket.

ha en bra dag!
    kram{#emotions_dlg.flower} 

• FruMadde4barnTätt

Om barnen inte lyssnar kan man också  säga " det blir inget lördagsgodis" eller " det blir inget med det där roliga vi skulle göra i helgen" eller " vi ringer mormor och säger att hon inte kan komma" eller " ni får inte leka med era kompisar imorgon"
    det brukar vara väldigt effektivt det, eller timeout platsen.

ha det så bra! 

• Joje

FruMadde,
    Tack för bra tips!! De vaknar ganska tidigt, när de ska till dagis så väcker vi dem kl 6:00, annars brukar de vakna vid 7-tiden. Vi lägger dem mellan 19-20 på kvällen, kanske ska senarelägga tiden?! Sen tror jag att det är storebror (snart 5 år) som drar igång allt, dottern (snart 4 år) brukar vara tröttare på kvällen. Funderar lite på att lägga dottern först och låta sonen vara uppe en stund till. Vi försöker vara ute en stund varje dag, för de är väldigt energiska och har mycket spring i benen, precis som dina barn.
    Vi har också kört med att utesluta roliga saker om de inte lyssnar, funkar ibland, men långt ifrån alla gånger. Vi är inte mycket för time out, men det brukar fungera att sära på dem en stund, så det ska vi nog testa!

• tilj75

När mina går igång på kvällen så är det oftast för att jonte (3) är övertrött, får man honom bara att lugna ner sig så somnar han. Jack (snart fem) vill gärna ligga och lata sig framför en film men är ju självklart på om jonte drar igång.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Gossow

vi hade jätte svårt att lägga vår äldsta pojke, när vi tog bort spjälsängen var det typ kört....vi höll på i flera månaders tid att försöka få honom att sova i sin säng, han klev upp och vi bar tillbaka...så såg hela kvällarna ut för oss i flera månader som sagt....om vi hade tur somnade han tillslut av utmattning vid 23 tiden. tillslut orkade vi inte mer och började lägga honom i vår säng och där funkade det galant så vi gjorde en fuling vi flyttade in alla sängar till vårt sovrum och nu sover alla hur bra som helst + att det inte finns några leksaker att stoja med :D.
    barnen vill ändå att man sitter där inne en stund så oftast så gör jag det och dom somnar rätt fort...jag är bara glad att vi hittat ett sätt som fungerar för oss :)

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)