tiji75
skönt ni har hittat en nattnings rutin på kvällen som fungerar.
låter ju härligt med en finlandskryssning.
Joje
våra barn delar också rum (flicka 4 år och pojke 5 år )
vi ser till att de går upp i tid på morgonen för att de ska vara lite trötta då vid 21.00 när de ska sova.
vi myser ofta framför tv 20.00 -21.00 barnen ibland är de trötta och somnar vid tv, ibland är det bara mysigt, ibland är det mycket spring och lek.
21.00 går barnen in och lägger sig i sina sängar, har nattlampor till dem i rummet. Vi säger godnatt till dem.
Är de pigga och fortsätter busa efter 21.00 så kan det hjälpa som tiji75 skrev att sätta sig i deras rum mitt på golvet med datorn framför sig och så kan man sitta där och ta det lugnt, jag säger till barnen att vara tysta och lägga sig i sängen och försöka sova även om de inte är trötta, lyssnar de inte på vad jag säger så bär jag dem till sängen igen.
Jag svarar på max två frågor sedan ska det vara tyst.
Ibland har vi inte tid att sitta hos dem i deras rum, då vi har två mindre barn som också ska somnas.
Och då gäller denna regeln, ni ska vara tysta och ligga i era sängar, kommer de upp går vi med dem in på deras rum igen. Om någon av dem busar och leker och inte är tyst så får han/hon gå till en timeout plats i köket och sitta där en liten stund. Och detta är mycket effektivt, de slutar direkt, och går och lägger sig i sin säng och är tyst, sen somnar de.
Vi förklara att de måste vara tysta för våra minsta är trötta och ska sova, och klockan är mycket, det är kväll/natt nu, deras kompisar sover nu.
Ofta kan det vara den ena av dem som är pigg och den andra är jättetrött, men är båda pigga får de båda två vara på timeout plats en stund.
Något som också fungerar ibland är att sätta dem att räkna och skriva för då blir de trötta och vill gå och lägga sig sen.
Och fungerar inte detta då måste de gå upp tidigare på morgonen för att vara mera trötta på kvällen
Det är bra om de varit ute och lekt något på dagen, gått en runda, cyklat en runda till lekplatsen, för våra barn behöver kommer ut varje dag, de har så mycket spring i benen, är så rastlösa annars.
och som du själv skriver var konsekvent, barnen testar annars väldigt mycket.
ha en bra dag!
kram