• Linapina

Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)

Hej på er,

Idag blir min lilla kille 18 månader och min lilla tjej 2 månader. Solig

Jag tänkte om vi med barn tätt kan samlas här och peppa varann.

Dela med dig om du har något bra tips på t.ex. snabb matlagning, om du hittat den ultimata vagnen eller hur man löser vardagen med två små.

Skriv om du har något roligt att berätta, eller om det känns tungt och jobbigt.

Välkommen! Glad             

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 19:57
    Linapina: Edvin född 100326 och Milla född 110726
    linaloo: Freja född 110407 i v.34+5
    Carlhammar: Lea född 090910, Elsa född 101030 och Kasper född 111003
    Ronjas mamma: R född 080614, S född 090903, E född 110622
    TeresaBeth: Morten & Vidar födda 091029 & Knut född 110531
    med mirakel i magen: Nova född 101105 & BF 120313
    Lore86: Nathalie 100520 & Elias 110727
    mogen: Hampus 080718 & Lova 091111
    Zippo: Love 090228 & Alfred 100616
    cocos87: Nathalie 090607, Leo 101105 & BF 120503
    BrunoBus: Maxx 090409 & Amalia 100515

• Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)
  • LNE
    Tesselein skrev 2011-10-30 21:42:42 följande:
    Hej, hoppas man kan hoppa in har trots att nummer tva inte ar fodd annu? Har en dotter pa 14 manader och nasta bebis ska enligt planerna anlanda om 4 veckor.

Ar valdigt nyfiken pa hur ni andra har gjort med den forstfadda nar ni har legat pa BB. Vad ar bast, att traffas pa BB eller att vanta med att introducera lillasyster/bror nar man kommer hem? 
    Vi lämnade hos min mans föräldrar.
    Min man åkte och hämtade henne dagen efter och så kom dem och hämtade mig och pojken på BB.
    Inte för att hon visade intresse för honom förrän typ 5 dagar efter ankomst då hon började inse att han inte kommer försvinna och då slog avundsjukan in!!! 
  • fiaa80

Våran 2:a kom med planerat kejsarsnitt, så sambon åkte hem och hämtade mormor o förstfödde, då 18 månader. Så de fick hälsa på bebisen och 1:an fick mysa lite med mamma eftersom jag blev kvar 3 nätter pga komplikationer. Funkade jätte bra tyckte vi, fast kan väl inte påstå att 1:an tyckte det var något särskilt med nytillskottet. :)

Nu väntar vi 4:an (barnen är 7,6 o 2) och har bara fått höra ETT grattis, eller vad roligt för er. Tråkigt att omgivningen inte upplever det lika spännande o roligt som vi, men det kanske är så när man spräcker normen för "normalt" antal barn. :) 

• Linapina

Vad kul att fler och fler hittar hit!

TeresaBeth: Grymt bra lista! Du får gärna uppdatera den igen om du vill, så lägger jag upp den nya i TS. Eller ska man starta en ny tråd när alla är med? Jag är inte så bra på detta. :)

Min mamma kom hem till oss när jag fick värkar, så stannade hon kvar när vi åkte till förlossningen och sov hemma hos oss. Min sambo åkte hem när jag fött och avlöste mamma som åkte och jobbade. :) Sen fick Edvin hänga med sin farmor på dagen när Robert (min sambo) kom och hälsade på mig och Milla. Dagen efter så kom Robert och Edvin och hämtade mig och Milla. Det gick jättebra!
    Robert hade semester en månad innan Milla kom, det tyckte jag var jätteskönt, plus att Edvin blev väldigt pappaig under den tiden - så han brydde sig inte så mycket att han inte fick så mycket uppmärksamhet av mig den första tiden. Han ville ju bara vara med pappa ändå. :)

Som nån skrev, att man glömmer så fort. Trodde verkligen inte att man skulle glömma  fort! Nu sitter jag och funderar på hur det egentligen var med ersättning, välling, smakportioner... :)   

fiaa80: Fick inte heller så många grattis när vi väntade 2:an. Själv glömde jag tom bort att jag var med barn ibland. :) Men du; GRATTIS!! Skrattande 

Och ni som har fler barn än två, jag tycker att ni är helt suveräna!!! Jag kan inte få in i mitt huvud hur ni löser vardagen. Här är det kaos med mina två små pluttar. :) (Vi som har två är också rätt grymma!) Solig 

• Linapina

Vad hittar ni på när ni är hemma, inne, med de små?
    Jag ångrar mig nästan alltid direkt när jag tagit fram fingerfärgen. :)
    Men tycker att det är så svårt att komma på saker att göra när det regnar och man vill vara inne. Edvin tycker ju att allt är roligt i två sekunder, sen ska han göra nåt annat...    

• Krake

Ballonger är en hit här. Bra som icke-ätbar distraktion och muta   

Moster, inte monster.
  • Linapina
    Krake skrev 2011-10-31 11:27:14 följande:
    Ballonger är en hit här. Bra som icke-ätbar distraktion och muta   
    Problemet med ballonger för oss är att Edvin gärna vill bita på dem, så jag har inte låtit honom ha ballonger. Måste väl göra ont när de går sönder? 

Är det bara jag som har en huligan till son? Flört  
  • GrönaDruvan

Min äldsta son är också huligan.. Fast just nu ligger han utslagen av magsjuka. Jag förstår inte ens hur alla hinner skriva så mycket här..jag hinner då inte..:-/

• LNE

Hur löser ni avundsjuka?
    Tösen (17 månader) är extremt avundsjuk på sin lillebror (3mån)! Jag får inte hålla i honom, mata honom, leka osv.
    Jag nekar henne nästintill aldrig att sitta i min famn när jag håller honom, vi har köpt docka med flaska så hon också kan mata, jag tar enbart henne till öppna förskolan 2 dagar i veckan (lämnar lillen med sin pappa hemma), sitter på golvet med henne och leker och elias får antingen ligga bredvid på en filt eller vara hos sin pappa.

Hon får sådana vredesutbrott!! okej nu är hon även i trotsålder men många gånger kommer utbrotten när jag gör något med elias. 

Har sådana skuldkänslor :(
    det känns som att jag varje dag får en blick av henne som säger : vad har jag gjort för att förtjäna detta?  

• Krake
    Linapina skrev 2011-10-31 11:47:22 följande:
    Problemet med ballonger för oss är att Edvin gärna vill bita på dem, så jag har inte låtit honom ha ballonger. Måste väl göra ont när de går sönder? 

Är det bara jag som har en huligan till son? Flört  
    Sonen biter på dem, klöser, sliter och drar, och faktiskt brukar de inte gå sönder av det. Men förr eller senare smäller de, trodde han skulle bli rädd men det rör honom inte i ryggen. Du kan ju testa... Tycker inte det är så farligt om de biter och visar det sig att de blir rädda eller får ont så vet man ju det sen.
    Moster, inte monster.
  • Ronjas mamma

Vi använder  ekologiska ballonger de är gjorda av naturgummi och lite segare an de vanliga dvs de smäller inte tror det hänt en gång. Mina sitter tom på dem

Uch gud jag glömmer mycket och snabbt annars hade man nog inte valt att få barn så tätt

Våran mellersta( 2 år) är jätte svartsjuk tänker att det släpper väll någon gång hon får lov att klänga och klättra på mig som hon har behov för ibland har hoon tom sovit ovanpå mig

Vi har inte haft tur under/efter födslarna alla tre har slutat i akut snitt, första gången kom min svägerska och svärmor och gick med vår 8 timmar gamla dotter utan att ta telefonerna och blev väck i tre kvart.
    Då jag mådde otroligt dåligt av det så tog vi en lång snack med svärmor innan nr två's födsel för att få det så bra som möjligt och min mna ville ha familjen till att passa och min bor för långt bort.
    Tyvärr ignorerade hon oss igen och kom intrampandes med R på armen hela familjen medan jag sitter och ammar S resultatet blir så också att R vägrar låta mig röra henne skriker varje gång jag bara tar i henne och till sist vågade jag knappt amma S om R var där mm.
    Mådde så dåligt att inte visste vad jag skulle göra grät jätte mycket den första månaden och nästan igen fick hålla våra barn,tack svärmor
    Nu sista gången var vi eniga i att de inte skulle passa, och allt klaffade så fint och min mamma lyckades komma över så hon hade de stora i ett dygn och vi fick dygnet för oss själva med lilla E och sedan kom de stora flickorna upp och fick möta sina systrar efter en halvtimme kom mamma in och sa hej och åkte sedan hade vi hlea dagen och min man åkte hem med flickorna så hämtade de mig och E hem. Vill höll fast i sjukhusets besökstider och fick ett  lugnt behagligt sätt att möta lilla E på.Med denna lilla historia vill jag bara säga var 120 procent på vem ni ber om att passa och shit i om ni trampar någon över tårna det är er och era barn det handlar om

Svar på tråden Vi med barn tätt - här kan vi stötta varann! :)