• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • poirot

Jag skulle behandla grannen som alla andra, har jag fått reda på det så vet alla andra antagligen redan om det och jag hör inte till de som skulle låta barnen springa hos grannarna hursomhelst  iallafall  om vi inte har en nära relation med familjen och det finns andra barn i samma ålder.

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • agtiwi
    Friedegard skrev 2011-05-14 11:58:14 följande:
    Jag håller inte med. Inga männskor föds monster, men de kan bli. Genom att utföra vissa handlingar kan man faktiskt förlora sitt värde som människa. Jag behöver inte dra upp de uppenbara  exemplen.

Därmed inte sagt att man är ett monster enbart för att man är pedofil, det beror på hur personen har handlat. 
    Tummen upp för det inlägget!
  • Här och nu
    Friedegard skrev 2011-05-14 11:58:14 följande:
    Jag håller inte med. Inga männskor föds monster, men de kan bli. Genom att utföra vissa handlingar kan man faktiskt förlora sitt värde som människa. Jag behöver inte dra upp de uppenbara  exemplen.

Därmed inte sagt att man är ett monster enbart för att man är pedofil, det beror på hur personen har handlat. 
    Alla människor har samma värde vad de än gör, men kan bli berövade vissa rättigheter.
  • Insatt

Jag hade nog flyttat. Visst, jag vet att det inte garanterar att jag inte flyttar nära en annan pedofil, men jag vill att mina barn ska, som jag gjorde som barn, kunna leka fritt utan att jag vakar över dem som en hök. Med en dömd pedofil som dessutom är dömd för flera övergrepp i grannskapet hade jag inte vågat låta dem leka fritt. Det finns ju alltid en liten risk för att skit ska hända barn ändå, men den risken lär ju vara större med en fixerad pedofil runt hörnet.

• Linda1976
    Här och nu skrev 2011-05-14 12:01:44 följande:
    Alla människor har samma värde vad de än gör, men kan bli berövade vissa rättigheter.
    Där håller jag inte med dig.

Efter vissa handlingar förlorar man i mina ögon människovärdet/rätten att leva. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • agtiwi
    Här och nu skrev 2011-05-14 12:01:44 följande:
    Alla människor har lika värde, säkert.. Kanske till den dagen du eller någon av dina närmaste blir utsatt.

Gud förbjude, men om det mot all förmodan skulle hända att ni (som försvarar pedofiler och annat avskum) eller någon i er närhet blir utsatta för ett sådant monster så skulle det vara intressant att se om ni fortfarande skulle försvara och tycka synd om gm...
  • Pussakaninen

och vart har du fått reda om detta? Av grann frun då elr? Man ska inte tro på allt man hör i ryktes väg.
    Stämmer det dock, ja då hade jag försökt vara trevlig och så, men jag hade ändå haft ögon i nacken och haft lite koll på barnen.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Insatt
    Pussakaninen skrev 2011-05-14 12:10:46 följande:
    och vart har du fått reda om detta? Av grann frun då elr? Man ska inte tro på allt man hör i ryktes väg.
    Stämmer det dock, ja då hade jag försökt vara trevlig och så, men jag hade ändå haft ögon i nacken och haft lite koll på barnen.
    Det finns ju många sätt att få reda på en sådan sak. Man kanske hör ett rykte och letar upp domen och får reda på det på så sätt? Domar är ju offentlig handling. Annars kanske man känner någon som var med i domstolen, eller känner någon som blivit utsatt/vars barn blivit utsatt. Som sagt var, det finns många sätt.
  • Den allsmäktige
    Keyrie skrev 2011-05-14 11:35:16 följande:
    Det försvarar definitivt inte deras handlingar även om dom har blivit utsatta själva. Dom har en hjärna att tänka med själva eller ska vi försvara alla som har blivit utsatta för att det är SYND om dom och sedan släppa dom fria för att dom har kastrerats, tyvärr fungerar inte det så bra. Läggningen finns ändå där och med det sagt stort TYVÄRR! Hur nu deras hjärnor fungerar?

Dom ger sig på försvarslösa, dom har inte ute i samhället att göra så, JA dom ska stötas ut ur samhället, dom ska inte få EN enda chans att göra något mot ett barn. Det borde bli hårdare straff och mer insyn av socialen med mera för att få bort MER pedofiler från familjer/bostadsområden.

Hemska människor är pedofiler. Har dom begått ett allvarligt brott mot ett barn då är jag definitivt FÖR Dödsstraff!
    Men snälla du. Du tror inte övergreppen har påverkat dem?
    Pedofiler förstår inte att de gör illa barnen!
    Och det är sorgligt att det finns vuxna människor med en inställning som din.
  • Den allsmäktige

För de pedofiler med varaktigt intresse är det sedan ungdomen. "En del förövare har "spårat ur" och stannat i sin känslomässiga utveckling. Därför kan en 30-åring dras till en 10-åring." (Normann 1995 s 33)

"Rent psykosexuellt kan man säga att den fixerade pedofilen aldrig uppnått en vuxen psykosexuell identitet, utan har "stannat" på vägen. (Kwarnmark & Tiderfors 1999 s 85)

Intresset för barn är inte främst sexuellt för pedofiler utan socialt. De trivs att umgås med barn däremot har de flesta svårt att umgås med vuxna särskilt sexuellt.

Vad är det hos barnet som attraherar pedofiler? Enligt flera undersökningar är det inte åldern utan barnets outvecklade kroppsform som är attraktivt, avsaknaden av könsegenskaper. (Martens 1998 s 8-10)

Önskan efter det oskuldsfulla, frånvaron av behåring utsöndringar. Rädsla och avsky för den vuxna kvinnans kropp. (Kwarnmark & Tidefors 1999 s 85)

En orsak till att pedofiler dras sexuellt till barn kan vara att de har andra preferenser än andra vuxna. Istället för att dras till vuxna dras de till barn.

www.sexualbrott.se/pedofiler.htm

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?