Pemmel skrev 2011-05-14 13:20:27 följande:
Kanske skulle kallat det skvaller för att vara mer språkligt korrekt. Men för mig är det typ samma sak bara det att skitsnack är mer åt det elaka hållet. För mig är också när man går bakom ryggen på andra och sprider ut saker - sant eller osant. Att han tidigare dömts är troligen ingenting han vill att alla ska veta oavsett om han tänkt göra om det eller inte.
Om man hälsar på alla andra grannar, vilket jag gör, så är det i mina ögon otrevligt att välja att inte hälsa på en.
Vad han tycker om att det skulle komma ut att han varit
dömd för ett brott är rätt oväsentligt. Att sprida felaktiga rykten utan substans är en sak, men fakta är en helt annan.
På samma sätt som jag inte skulle låta mina barn vara i närheten av påtända/allvarligt psykiskt sjuka/hårt kriminella individer i så skulle jag tala om för dem att de inte får vara i närheten av denna grannen, eller hälsa på honom. I mina ögon är han har han en läggning/sjukdom som gör honom oberäknelig o potentiellt farlig för ett barn. O de ska hålla sig borta från honom.
Jag tycker överlag att det är alldeles för mycket fokus på farliga brottslingar o deras rättigheter-vem tar ansvar för de framtida offrena?