• FarbrorKanin

Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?

Du får reda på att din nya granne är en pedofil som dömts för flera grova övergrepp och har precis frisläppts efter att avtjänat ett långt fängelsestraff. Pedofilen har gått i terapi och myndigheterna anser att han är rehabiliterad. Hur reagerar du i denna situation?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?
  • lövet2
    Tazzme skrev 2011-05-14 12:39:57 följande:
    Är det frågan om någon som inte "bara" lurat in barn till sig själv etc. utan faktiskt kidnappat och rövat bort barn, så skulle jag nog försöka se till att personen flyttade bort från området.
    Ja, det blir ju en rätt stor skillnad. Vi har haft minst en pedofil boende här i närheten, och han höll sig mest hemma och gav sig på sina styvbarn. När han kommit ut ur fängelset, så fanns inga barn kvar i huset utan han satt där och drack hela dagarna. Det kändes "säkrare" för oss i omgivningen än om han varit den typen som smög runt och sökte upp barn. En som faktiskt rövat bort okända barn tidigare, skulle det kännas mycket otryggt att ha i närheten.
  • Thomas 66
    Krake skrev 2011-05-14 12:33:29 följande:
    När du säger att de "förlorat sin rätt att leva" låter det för mig som att du vill att de ska dö.
    agtiwi skrev 2011-05-14 12:31:01 följande:
    Din mamma: Har du eller någon i din närhet varit utsatt för en pedofil?
    Jag känner mig manad och svarar nej, däremot har flera mig närstående personer utsatts för sexuella övergrepp som barn. Förövaren var i samtliga fall någon nära släkting som inte hade en pedofil läggning.
    Men nänä, vad hade dom för läggning då?
  • Krake
    Thomas 66 skrev 2011-05-14 13:49:42 följande:
    Men nänä, vad hade dom för läggning då?
    Heterosexuella. Det var inte fråga om sexuell tillfredsställelse för dem utan en del i en misshandel och kränkning av barnen.
    Moster, inte monster.
  • Jag kom inte på något bättre

Om min granne var en pedofil..

mina handlingar skulle helt bero på om han hade gjort någonting mot ett barn eller inte, för de finns ju de som "bara" tänker sexuellt på barn, men som inte spelar ut tankarna, de som har en vanlig relation osv. Dom skulle jag inte bry mig så mycket om faktiskt, de har levt med det, och dom är inte precis farliga. jag skulle dock inte låta honom/henne vara barnvakt till mitt barn.

och sen så finns det de som gjort något.. Om jag bodde granne med en sån pedofil, då skulle jag illa kvickt berätta för de andra i grannskapet, samt flytta där i från, alt få honom/henne att flytta.

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Thomas 66
    Krake skrev 2011-05-14 13:51:36 följande:
    Heterosexuella. Det var inte fråga om sexuell tillfredsställelse för dem utan en del i en misshandel och kränkning av barnen.
    O vem kom fram till det ? 
  • Thomas 66
    Den allsmäktige skrev 2011-05-14 13:01:29 följande:
    Haha, vet du vad? Jag är en kvinna i 20-års åldern som utbildar mig till sjuksköterska och har stort intresse av psykologi. En i min närhet jobbar som SSK inom rättpsykiatri så jag är lite insatt i ämnet.
    Jag har blivit lärd att man ska se personen och inte sjukdomen, och försöker leva efter de premisserna.
    Då får vi väl hoppas att det ingår lite verklighets förankring med i utbildningen
  • Heisan
    Pemmel skrev 2011-05-14 13:20:27 följande:
    Kanske skulle kallat det skvaller för att vara mer språkligt korrekt. Men för mig är det typ samma sak bara det att skitsnack är mer åt det elaka hållet. För mig är också när man går bakom ryggen på andra och sprider ut saker - sant eller osant. Att han tidigare dömts är troligen ingenting han vill att alla ska veta oavsett om han tänkt göra om det eller inte.
    Om man hälsar på alla andra grannar, vilket jag gör, så är det i mina ögon otrevligt att välja att inte hälsa på en.
    Vad han tycker om att det skulle komma ut att han varit dömd för ett brott är rätt oväsentligt. Att sprida felaktiga rykten utan substans är en sak, men fakta är en helt annan.
    På samma sätt som jag inte skulle låta mina barn vara i närheten av påtända/allvarligt psykiskt sjuka/hårt kriminella individer i så skulle jag tala om för dem att de inte får vara i närheten av denna grannen, eller hälsa på honom. I mina ögon är han har han en läggning/sjukdom som gör honom oberäknelig o potentiellt farlig för ett barn. O de ska hålla sig borta från honom.
    Jag tycker överlag att det är alldeles för mycket fokus på farliga brottslingar o deras rättigheter-vem tar ansvar för de framtida offrena?
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Lovey

Reagerar inte alls, det angår inte mig.

• Plutteli

Jag hade bemött honom som alla andra grannar, dvs sagt hej om jag råkat stöta på honom när jag hämtar posten eller ska iväg någon stans och i övrigt skitit i hans existens så länge han inte har fyllefester/annat oljud som stör våra barn.

Svar på tråden Din nya granne är en pedofil, hur reagerar du?