Tazzme skrev 2011-05-14 15:42:35 följande:
Hmmm... nu måste jag säga att jag känner av ett visst mått ironi här... Men jag är inte säker, kan ju hända du är allvarlig, så då kan du ju strunta i mitt nedanstående utlägg
Hur som helst så tycker jag ju förstås att pedofili är vedervärdigt oberoende om det sker i hemligthet bakom låsta dörrar i det egan hemmet, eller om det sker öppnare genom bortföring av barn osv. Men en pedofil som förövar sig på sina egna barn/styvbarn etc. Ja.... vad kan jag som granne göra åt det? Visst kan man försöka skydda pedofilens barn och så... men med tanke på ovanstående alternativ så har det knappeligen någon betydelse om jag behandlar personen som pesten eller väljer att vilja tro att personen ifråga bättrat på sig.
Tror nog, som andra redan sagt, att en sexuell läggning inte kan "botas", men man kanske kan lära sig att inte leva ut sina fantasier på oskyldiga offer...
Så... är det en pedofil som fortfarande förgriper sig på sina egna/styvbarn, så ska h*n väl inte få släppas ur fängelset ÖHT. Och som sagt var så sker det väl då i hemlighet, bakom stängda dörrar osv. Så hur kan jag ens veta att det händer? För inte har ju jag någon rätt, som en "vanlig" medborgare att t.ex. driva personen ifråga från hus och hem för vad jag tror att h*n kan göra..?!
Att dock skydda sina egna barn på så sätt att man helt enkelt förbjuder umgänge, det är ju ändå en annan sak och nåt som står i min makt att göra.
Och så hade jag ju nog faktiskt, hur otäckt det än må låta, känt mig "tryggare" om jag vet att det är någon som "bara" förgripit sig på barn i det egna hemmet, eller barn som lurats in i h*ns hem på nåt sätt, än om det var någon som faktiskt rövat bort barn.
Nix, ingen ironi alls! Det är samma sak som med misshandel. Om det bor 2 män i mitt kvarter, som har suttit i fängelse för misshandel, så är jag mer rädd för den som misshandlat okända människor på gatan än för den som misshandlat sin fru och ingen annan.